به مناسبت هفته جهانی "موزه و میراث فرهنگی"؛نشست مشترک مسئولان موزه ملی ورزش و پژوهشکده میراث فرهنگی و مرکز مرمت و حفظ آثاربرگزارشد

به مناسبت هفته جهانی "موزه و میراث فرهنگی"؛نشست مشترک مسئولان موزه ملی ورزش و پژوهشکده میراث فرهنگی و مرکز مرمت و حفظ آثاربرگزارشد

نشست مشترک مسئولان موزه ملی ورزش،المپیک،پارالمپیک و پژوهشکده میراث فرهنگی و مرکز مرمت و حفظ آثار به مناسبت هفته جهانی "موزه و میراث فرهنگی" در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ این نشست با حضور دکتر هایده صیرفی سرپرست موزه ملی ورزش،المپیک، پارالمپیک، مهرداد برزگریان معاونت اجرایی موزه ملی ورزش، دکتر منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی،فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و شهرزاد امین شیرازی مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشگاه میراث فرهنگی و دیگر اعضای پژوهشگاه  فوق برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر صیرفی ضمن خیرمقدم، هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی را تبریک گفت و تاکید کرد: هفته میراث فرهنگی برای کشور ما که از قدمت تاریخی بزرگی برخوردار بوده و اهمیت بسزایی برای گسترش فرهنگ پهلوانی قائل است همواره مورد توجه بوده و به سهم خود قدردان زحمات و تلاش های گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشگاه میراث فرهنگی هستم چرا که همکاری بسیار خوبی در این زمینه با موزه ملی ورزش دارند.
در ادامه دکتر منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی ضمن تشکر از برگزاری این نشست افزود: موزه ملی ورزش یکی از مهمترین موزه هاست چراکه بیش از هر موزه دیگری باید با جامعه بخصوص  قشر جوان  در تعامل باشد. بنابراین موزه المپیک در ترویج ویژگی های اخلاقی و جسمانی نقش اساسی دارد.
وی تاکید کرد: همچنین موزه ورزش در توسعه پایدار کشور هم ایفای نقش می کند و از این بابت  در جامعه تاثیرگذار است؛ ما در پروژه سبز نیز به  نقش موزه ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می کنیم که در این راستا با موزه ورزش همکاری خود را آغاز کرده ایم و به جز اقدامات مرمتی ، در مباحث توسعه پایدار هم برای حفظ میراث فرهنگی کمک خواهیم کرد.
در ادامه مهرداد برزگریان معاونت اجرایی موزه ملی ورزش المپیک، پارالمپیک  ضمن خیرمقدم گفت: کار موزه کاری بسیار تخصصی است و به نوبه خود قدردان تیم حفاظت و مرمت اشیاء میراث فرهنگی هستم که برای مرمت و حفظ آثار ارزشمند زحمات بسیاری کشیدند و تمام تلاش موزه ملی ورزش اینست که این آثار ارزنده معنوی ورزش کشور را برای نسل های بعد بیادگار باقی گذارد.
شهرزاد امین شیرازی مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشگاه میراث فرهنگی گزارشی از پروژه "ماندگاری در شأن تختی" که روند حفاظت و مرمت دوبنده، شناسنامه، دعابرگ های دست نویس جهان پهلوان تختی است، ارائه کرد و افزود: مجموعه اشیاء تختی مجموعه متفاوتی است؛ هم به لحاظ اینکه شخص تختی فقط متعلق به خانواده ورزش کشتی  نبوده و هم به لحاظ اینکه اشیاء از اجناس مختلف چرم، پارچه، کاغذ و گاهی فلز است که حساسیت کار حفظ و مرمت را بالا می برد.
وی تاکید کرد: همچنین مرمت و حفظ آثار تختی بدلیل جایگاه ویژه این پهلوان در بین مردم برای ما اهمیت خاصی داشت و به نوعی احساس دین و وظیفه بیشتری برای ما ایجاد کرد که در نهایت با رضایت و آرامش قلبی برای ماندگاری اشیاء که در شأن جهان پهلوان تختی باشد، این پروژه را انجام دادیم.
در پایان نشست از دکتر منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و شهرزاد امین شیرازی مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشگاه میراث فرهنگی و هیئت همراه با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد.
گفتنی است با هماهنگی موزه ملی ورزش و همکاری گروه پژوهشکده میراث فرهنگی با سرپرستی خانم شیرازی آثاری همچون شناسنامه تختی،دوبنده کشتی وی،دو برگ نوشته دعا شامل "آیت الکرسی " و  "وجعلنا " مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا از خطر آلودگی و آسیب های احتمالی در امان باشد.
گفتنی است: 28 اردیبهشت ماه هفته جهانی موزه با پیام جهانی "موزه ها پایداری و حال خوب " و با شعار میراث فرهنگی کشورمان تحت عنوان "میراث فرهنگی هویت ملی و نشاط اجتماعی" نام گذاری شده است.


۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۱۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.