نشست کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک با مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی

نشست کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک با مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی

روز گذشته و با حضور خانم دکتر فلاحی نماینده مجلس شورای اسلامی، خانم دکتر فرهادی زاد نایب رئیس کمیته ملی المپیک، دکتر سهرابی رئیس کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک و نمایندگانی از وزارت امور خارجه، نشست کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک با مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی در سالن شماره 2 استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک، در ابتدای این  نشست دکتر عبدالله سهرابی که از بهمن ماه 1401 به عنوان رئیس کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک انتخاب شده است، ضمن خوش آمدگویی به مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی گفت: این نشست با هدف تجمیع، هم افزایی و مشارکت در حوزه بین الملل برگزار می شود که از این حوزه می توان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی ورزش نام برد.
وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری بازی های المپیک 2024 پاریس هستیم و با عنایت به تصمیمات دولت سیزدهم در رابطه با سیاست خارجی و مواضعی که آقای رئیس جمهور در خصوص ارتباط با همسایگان و دیگر کشورها دارند، وزارت خارجه آماده است تا با سیاست خارجه متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند گره گشای ورزش کشور باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه در بحث ارتباط بین حوزه دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی ورزشی کشور پیوند خوبی ایجاد شده است ابراز داشت: شاید یکی از برکات همین موضوع، اولین جلسه ای بود که به صورت ابتکاری و بین رئیس دستگاه سیاست خارجی با وزیر سابق ورزش، رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک و روسای فدراسیون های ورزشی در تیر ماه سال گذشته برگزار شد.
دکتر سهرابی گفت: امروز گردهم آمده ایم تا مروری داشته باشیم بر وظایف و آخرین وضعیت بین الملل فدراسیون ها که نقش بسیار مهمی دارند. ما امروز می خواهیم یک شبکه شورای مشورتی با تلفیق سیاست خارجه، قوه مقننه و قوه مجریه تشکیل دهیم تا بتوانیم با شرایط امروز ورزش ایران و فرصت های طلایی و گسترده ای که در استعدادهای ایرانی نهفته است، شاهد این باشیم که ورزشکاران ایران در عرصه های مختلف بین المللی ضمن کسب عناوین لازم، شور و نشاط اجتماعی را برای مردم ایران فراهم کنند.
وی در پایان اظهار داشت: همه تلاش ما این است که از ظرفیت بالقوه دستگاه سیاست خارجه به نحو مطلوب برای موفقیت در ورزش بهره‌مند شویم.
خانم دکتر سارا فلاحی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و نایب رئیس اول فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی که در پایان این نشست با اعطای حکمی به عنوان عضو کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک انتخاب شد ضمن ابراز امیدواری از اینکه در آینده ورزش کشورمان با آسیب های کمتری مواجه باشد خطاب به مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی گفت: ورزش سرگرمی نیست بلکه به صنعت بزرگی در دنیا تبدیل شده است. باید به این نکته که یک مدال ورزشی چقدر در غرور و انسجام ملی ما می تواند موثرتر از هزاران بار سخنرانی از تریبون های مختلف باشد توجه ویژه ای داشته باشیم.
خانم دکتر فلاحی با ذکر مثال هایی به تأثیرات دیپلماسی ورزشی اشاره کرد و افزود: ما می توانیم بازی های جوانمردانه ورزشی را در حوزه دیپلماسی تزریق کنیم و از ورزش در راستای آرمان‌هایمان و معرفی کشورمان استفاده کنیم. اگر ما می خواهیم در حوزه ورزش و خصوصاً بین الملل موفق باشیم باید بیشتر کار کنیم و از شعار زدگی دوری کنیم. باید از نیروهایی که فهم و عرق به ورزش دارند در این حوزه بهره ببریم تا حتی بتوانیم اقتصاد و سیاستمان را با آن جهت بدهیم.
وی که خود در رشته های ورزشی نظیر بسکتبال، کوهنوردی و پاراگلایدر فعالیت می کند گفت: اگر ما به نخبگان ورزشی به عنوان قهرمان ملی نگاه کنیم و دغدغه های آنها را که بیشتر اقتصادی است به درستی مدیریت کنیم، آن موقع است که می توانیم بیش از پیش امیدوار به بالا بردن پرچم کشورمان در عرصه های مختلف ورزشی شویم.
نماینده مجلس شورای اسلامی  ابراز داشت: خرج کردن برای ورزش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. امیدوارم با مدیریت شما و دیگر مسئولین، ما شاهد یک دیپلماسی ورزشی قوی تری باشیم.
وی در پایان گفت: ما پیش از این شاهد دیپلماسی کشتی و فوتبال بوده ایم که در دنیا سیاست را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به نوابغ ورزشی که داریم می توانیم امیدوار باشیم تا به سمتی برویم که کشور ما در تمامی رشته های ورزشی (با نگاه عادلانه ای می‌توانیم داشته باشیم) صاحب نام شود.
در ادامه، خانم دکتر مهین فرهادی زاد نایب رئیس کمیته ملی المپیک و مسئول هماهنگی و نظارت بر کمیسیون های این کمیته گفت: ما پیش از این نیز شاهد فعالیت کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک بوده ایم اما از زمان حضور دکتر سهرابی به عنوان مسئول این کمیسیون و ارتباطات نزدیکی که ایشان با وزارت امور خارجه دارند شاهد این هستیم که مشکلات این حوزه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
وی در ادامه و به طور خلاصه، توضیحاتی را در رابطه با فعالیت های ثمربخش این کمیسیون و اهمیت کرسی های بین المللی در ورزش  ارائه کرد و گفت: امیدوارم با همکاری شما عزیزان (مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی) با کمیسیون توسعه روابط بین الملل کمیته ملی المپیک شاهد حل شدن مشکلات این حوزه در ورزش قهرمانی کشور باشیم.
دکتر غریب نژاد که علاوه بر عضویت در کمیسیون مذکور به نمایندگی از وزارت امور خارجه در این نشست حضور یافته بود نیز به ارائه توضیحاتی در رابطه با نقش دیپلماسی و دستگاه سیاست خارجه در ورزش، صدور ویزای ورزشکاران، موضوعات مالی و انتقال پول، حمایت سفرا از فدراسیون های ورزشی و ... پرداخت.
در ادامه مسئولین بین الملل فدراسیون های ورزشی به بیان دغدغه های خود در رابطه با مشکلات پیش روی این حوزه پرداختند که با پاسخ های آقایان سهرابی و غریب نژاد و همچنین خانم ها فلاحی و فرهادی زاد همراه بود.
لزوم همکاری بیشتر شورای برون مرزی با فدراسیون ها در بحث اعزام های خارجی، تسریع در صدور ویزای ورزشکاران از سوی سفارت خانه ها، لزوم برگزاری دوره های آموزشی در بحث بین الملل و برای فعالان این حوزه در ورزش، کرسی های بین المللی، میزبانی های بین المللی و ... از جمله موضوعاتی بود که در این بخش به آن پرداخته شد.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۵۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.