کیانوش رستمی با اقتدار قهرمان جهان شد

کیانوش رستمی با اقتدار قهرمان جهان شد
رستمی درست مانند سالهای نه چندان دور که رضازاده با همان حرکت اول خود در دوضرب مدال طلای مجموع را به دست می آورد، روی تخته آمد و یکی از با ارزش ترین مدالهای طلای تاریخ وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی را به دست آورد.


به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ؛ رقابت در دسته 85 کیلوگرم مسابقات جهانی وزنه برداری همیشه دشوار بوده اما این بار دلاور مرد کرمانشاهی تیم ملی وزنه برداری کشورمان با مهار همان اولین وزنه در حرکت دوضرب، مدال طلای این حرکت و مجموع را از آن خود کرد تا وزنه برداری ایران بعد 11 سال دوباره طلایه دار وزن 85 کیلوگرم دنیا شود.

 آخرین بار در مسابقات جهانی سال 1999 آتن بود که شاهین نصیری نیا با مهار  وزنه های 175 کیلوگرم در یکضرب و 215 کیلوگرم در دوضرب قهرمان جهان شده بود و این بار کیانوش رستمی آمده بود تا با شکستن رکوردهای این وزنه بردار، بار دیگر عنوان قهرمانی دسته 85 کیلوگرم را از آن یک ایرانی کند.
کیانوش برای این مهم کار خود را در حرکت یکضرب با مهار وزنه 169 کیلوگرم آغاز کرد و دقایقی بعد برای مهار وزنه 173 روی تخته آمد که این باز نیز موفق بود. حالا وقت آن رسیده بود که کیانوش به رکورد 12 سال پیش نصیری نیا حمله کند. البته مهار وزنه 176 کیلوگرم برای نماینده کشورمان نمی توانست مدال طلا را به ارمغان آورد.

اتفاق مهم دسته 85 کیلوگرم رکورد خیره کننده ای بود که آندره ریباکوف بلاروس در گروه  B این رقابتها از خود به جای گذاشت. قهرمان سالهای 2006 و 2007 جهان و دارنده مدال نقره دو المپیک آتن و پکن پس از 3 سال غیبت این بار با حضور در گروه B به عرصه رقابتهای جهانی بازگشت و با مهار وزنه 178 کیلوگرم همه وزنه برداران قدرتمند حاضر در گروه A را غافلگیر کرد.

با این حال کیانوش در مهار وزنه 176 موفق نبود تا دستش از مدال نقره حرکت یکضرب هم کوتاه بماند و به مدال برنز این حرکت بسنده کند.
اما حکایت حرکات دوضرب چیز دیگری بود، چراکه قبل از آغاز این حرکت کوروش باقری بدون آنکه بخواهد حریفان کیانوش را فریب دهد وزنه با ارزش 209 کیلوگرم را برای نماینده کشورمان انتخاب کرد تا همه وزنه برداران مجبور باشند قبل از کیانوش روی تخته برود. انصافا هم این وزنه با ارزش بود چراکه از میان 10 وزنه بردار قدرتمند حاضر در گروه A فقط وزنه بردار فرانسوی، «بنجامین هنکوین» بود که توانست در سومین حرکت، رکورد خودش را به 208 برساند.

به این ترتیب کیانوش رستمی درست مانند سالهای نه چندان دور که حسین رضازاده با همان حرکت اول خود در دوضرب مدال طلای مجموع را به دست می آورد، روی تخته آمد و با چهره ای که سرشار از انگیزه بود وزنه 209 را بالای سر خود نگه داشت تا خیال همه را از بابت کسب یکی از با ارزش ترین مدالهای طلای تاریخ وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی راحت کند.

بعد از کیانوش رستمی دو بار «گابریل سینکرایان» از رومانی، یک بار «آبتی آکادوف» از روسیه، یک بار «بنجامین هنکوین» از فرانسه و یک بار «هرناندز» کوبایی شانس خود را برای مهار وزنه 210 کیلوگرم و کسب مدال طلای دوضرب امتحان کردند اما هیچ کدام زیر این وزنه دوام نیاوردند تا ارزش کار وزنه بردار کشورمان بیش از پیش نمایان شود.

کیانوش رستمی که با همان حرکت اول دوضرب خود مدال طلای دسته 85 کیلوگرم را مسجل کرده بود، این بار با انتخاب وزنه 219 که رکورد دنیا بود سالن را به وجد آورد. 13 سال بود که هیچ وزنه برداری در دسته 85 کیلوگرم چنین وزنه سنگینی را روی سینه نبرده بود، اما کیانوش رستمی این کار کرد، تا دنیا را مبهوت قدرت خود کند. کیانوش اگر کمی دقت می کرد رکورد دنیا را هم جابه جا می کرد اما دو بار در مهار وزنه 219 کیلوگرم در بالای سر خود ناموفق بود تا با کسب 2 مدال طلا و یک برنز شبی تاریخی را برای وزنه برداری ایران رقم بزند.

این وزنه بردار دلاور که از پیش نیز قول داده بود که جهان وزنه برداری را تحت قدرت نمایی خود قرار دهد ، مصمم وبا اراده گام به روی تخته گذاشت وموفق شد با غلبه بر کلیه حریفان خود ضمن دستیابی به دو طلای دوضرب ومجموع و یک مدال برنز حرکت یکضرب جهان وزنه برداری را از فروغ خود به تحسین وا دارد . کیانوش که از بابت آسیب دیدگی زانوی چپ خود ، نمی توانست از تمام قدرت خود در مصاف با فولاد سرد استفاده کند ، در سایه غیرت مثال زدنی خود ، قهرمانان جهان از لهستان وروسیه را مات کرد تا اردوی وزنه برداری ایران را در هفتاد ونهمین دوره رقابت های جهانی پاریس غرق در سرور و شادی سازد.

با فروغ ودرخشش کیانوش رستمی یک بار دیگر مهر تاییدی خورد بر شایستگی های جوانان ایران که همواره نشان داده اند مرد روزهای سخت و دشوار هستند. بی تردید یک کیانوش رستمی آماده و قبراق بدون آسیب دیدگی در المپیک لندن حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

در پایان رقابتهای دسته 85 کیلوگرم این نفرات روی سکوی قهرمانی ایستادند:
1- کیانوش رستمی از ایران: یک ضرب 173، دوضرب 209، مجموع 382 کیلوگرم
2- بنجامین هنکوین از فرانسه: یک ضرب 170، دوضرب 208، مجموع 378 کیلوگرم
3- آدریان زیلنسکی از لهستان: یک ضرب 174، دوضرب 202، مجموع 376 کیلوگرم

۲۱ آبان ۱۳۹۰ ۰۷:۳۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.