تغذیه و فعالیت ورزشی برای افزایش سطح ایمنی در مقابله با همه گیری کرونا ویروس

تغذیه و فعالیت ورزشی برای افزایش سطح ایمنی در مقابله با همه گیری کرونا ویروس
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی البمپیک و به نقل از سایت فدراسیون پزشکی ورزشی؛مطالعات ورزشی نشان می دهند تمرینات ورزشی منظم و معتدل، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهند. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان معتقدند دویدن و ورزش های منظم دیگر، به عنوان فعالیت های سالم بدن را قوی می کنند.
از سوی دیگر، ورزش های شدید، مداوم و بلند مدت مانند مسابقه های ماراتن و فراماراتن، مقاومت بدن را به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت کاهش می دهند و به بروز برخی بیماری ها مانند عفونت های تنفسی منجر می شوند. حجم و شدت بسیار زیاد تمرینات ورزشی، گوشه منحنی J را تغییر و ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
 گیر افتادن در وضعیت ۶۰/۶۰/۶۰
محققان پیشنهاد می دهند دویدن بیشتر از ۶۰ درصد به مدت حداکثر ۶۰ دقیقه نیز ایمنی بدن را کاهش می دهد. روشی به نام ۶۰/۶۰/۶۰ وجود دارد که بخاطر سپردن آن نیز آسان است. کمتر از ۶۰ مایل در یک هفته بدوید که بیشترین میزان آن باید با شدت پایین و حداکثر به مدت ۶۰ دقیقه در هر جلسه باشد (شصت درصد از حداکثر VO۲ برابر است با ۷۵ درصد از حداکثر ضربان قلب).  درحالی که به نظر می رسد دویدن های با شدت بالا و طولانی مدت، ایمنی بدن را کاهش می دهند، اما این نکته درباره دویدن های متناوب صدق نمی کند. سعی کنید دویدن را به طور متناوب انجام دهید.
کربوهیدرات، کربوهیدرات، کربوهیدرات
بله، ما در دنیایی زندگی می کنیم که بسیاری از مردم، برای کاهش وزن درگیر رژیم های غذایی کتوژنی (حذف یا کاهش شدید کربوهیدرات ها) شده اند. فیزیولوژیست های ورزشی معتقدند ماده مغذی مرتبط با ورزش و سلامت، کربوهیدرات است. پیش از فعالیت، در طی فعالیت و پس از آن، گلوکز و گلیکوژن به عنوان سوخت اصلی مورد استفاده قرار می گیرند و اهمیت بسیاری دارند.
محققان در حال حاضر می توانند میزان قند را در سلول های مرتبط با ایمنی اندازه گیری کنند. آنها دریافته اند یک فعالیت دو تا سه ساعته (بدون جذب کربوهیدرات)، سلول های ایمنی را_ درست همان طور که این فعالیت می تواند عضلات پای شما را تخلیه کند_ تهی از قند می کند و بدین ترتیب سلول های ایمنی، به طور قابل توجهی ناکارآمد می شوند.
محققان به تازگی به پلی فنول ها، فلاونویدها و مواد غذایی دیگر که از سیستم ایمنی بدن نگهداری و حمایت می کنند، توجه بیشتری نشان می دهند. این مواد تا حد زیادی در میوه های آبی، بنفش، قرمز، نارنجی و تا حد کمتری نیز در سبزیجات رنگارنگ یافت می شوند.
اگر شما کربوهیدرات های سالم و مواد غذایی غنی از فلاونوید  مصرف می کنید، تقریباً ۹۰ درصد مسیر رسیدن به یک رژیم غذایی مقوی سیستم ایمنی را طی کرده اید. البته  توصیه می شود در مصرف  فلاونوید، کورستین و عصاره چای سبز میانه روی کنید.
افراد مسن تر احتمال بیشتری برای ابتلا دارند و در معرض تهدید ویروس و سایر حملات سیستم ایمنی بدن هستند که دانشمندان به آن بیماری ایمنی- پیری نام داده اند. به این معنی که فرد هرچقدر مسن تر باشد، سیستم ایمنی بدنش ضعیف تر می شود. اما یک روش بسیار ساده برای محافظت در برابر این بیماری وجود دارد: ورزش کنید.
 به عقیده محققان، مهم ترین و شگفت انگیزترین تأثیرات ورزش منظم این است که سیستم ایمنی و مصونیت بدن را در مقایسه با افرادی که ورزش نمی کنند، به طرز چشمگیری بالا می برد. لذا توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنید:
۱. یک برنامه ویژه برای تمرینات ورزشی ترتیب دهید که با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، خواب و کاهش عوامل استرس زای ذهنی  همراه باشد.
۲. تمرینات ورزشی سخت انجام ندهید.
۳. اگر علائم اولیه بیماری بروز پیدا کرد یا تمرینات ورزشی تان بیش از حد بود، فعالیت را کاهش دهید. نظارت دقیق روی خودتان داشته باشید و مطابق با آن، تمرینات ورزشی تان را تنظیم کنید.
۴. فعلا ورزش در باشگاه را به دلیل شلوغی و عوامل بیماریزای بالقوه  آن حذف کنید. در فضای آزاد بدوید.
۵.  با تنظیم استراتژی های مدیریت استرس، نگرانی های خود را کنترل کنید.

۶. از توصیه های تغذیه ای گفته شده در این بحث پیروی کنید.
۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.