شصت و ششمین نشست هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا-تهران؛یوزای جینگ: ایران در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون جهانی تأثیرات زیادی دارد

شصت و ششمین نشست هیأت اجرایی شورای المپیک آسیا-تهران؛یوزای جینگ: ایران در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون جهانی تأثیرات زیادی دارد
رئیس فدراسیون جهانی ووشو با اشاره به اینکه ایران در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون جهانی تأثیرات زیادی دارد، گفت: با پیشنهاد میزبانی مسابقات جهانی در ایران موافقت می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک، یوزای‌ جینگ، نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و رئیس فدراسیون جهانی ووشو که برای شرکت در شصت و ششمین نشست شورای المپیک آسیا به تهران سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو کشورمان شرکت کرد.

یوزای‌ جینگ در این نشست با اشاره به اینکه تمام تلاشمان این است که بتوانیم ووشو را وارد المپیک کنیم، اظهار داشت: البته تا بعد از المپیک 2020 نمی‌توانیم این کار را  عملی کنیم، زیرا ژاپنی‌ها به دنبال آن هستند تا رشته‌هایی که خودشان مد نظر دارند را وارد این المپیک کنند.

وی افزود: مسابقات جهانی ووشو هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و تقریباً 80 کشور در آن شرکت می‌کنند؛ بیشتر رشته‌هایی که المپیکی هستند در رقابت‌های جهانی‌شان همین تعداد تیم شرکت می‌کنند. البته اگر قرار به المپیکی شدن این رشته باشد به احتمال زیاد با حضور تالو در المپیک موافقت می‌شود. هدف ما هم در ابتدا این است که وارد المپیک شویم.
یوزای جینگ با بیان اینکه در سال 2008 با توجه به نفوذی که به خاطر میزبانی داشتیم، موفق شدیم این رشته را به صورت نمایشی در المپیک حاضر کنیم، گفت: در تلاش هستیم تا بعد از المپیک 2020 بتوانیم ووشو را به صورت رسمی در این بازی‌ها وارد کنیم.

رئیس فدراسیون جهانی ووشو به تاریخچه این ورزش در مسابقات مختلف پرداخت و تصریح کرد:  ووشو در سال 1990 وارد بازی‌های آسیایی شد و تاکنون در این مسابقات حضور داشته است؛ در سال 1985 و برای نخستین بار مسابقات ووشو در اروپا برگزار شد و در سال 1990 نیز فدراسیون جهانی تشکیل شد. از همان زمان به بعد با برنامه‌ریزی صورت گرفته رقابت‌‌های جهانی را برگزار کردیم و خوشبختانه امروز در قاره‌های مختلف شاهد برگزاری مسابقات این رشته هستیم.

وی در خصوص المپیکی شدن رشته ورزشی ووشو خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا ووشو را حداقل تا المپیک 2024 و یا 2028 وارد المپیک کنیم. بنده به همراه رئیس فدراسیون ایران در تلاش هستیم که این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد؛ علی‌نژاد نایب رئیس آسیا و عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی است و امیدوارم بتوانیم این رشته را نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا گسترش دهیم. ایران در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون جهانی تأثیرات زیادی دارد و در این نشست خبری از مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ایران که همکاری خوبی با ما دارد تشکر می‌کنم.

نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص جایگاه ووشو ایران در جهان، عنوان کرد: ایرانی‌ها در ساندا بی‌نظیر هستند. ایران عنوان نایب قهرمانی را همیشه در دنیا از آن خود کرده است.

یوزای جینگ افزود: ژاپن در المپیک 2020 موفق شد رشته‌های بیس‌بال و سافت‌بال را وارد المپیک کند، ما هم امیدواریم بعد از المپیک 2020 ووشو وارد المپیک شود.

رئیس فدراسیون جهانی ووشو در مورد گسترش ووشو در دنیا گفت: فدراسیون جهانی 150 عضو دارد و این موضوع نشان از گسترش این رشته در جهان است. در تمام قاره‌ها مسابقات ووشو برگزار می‌شود و هر دو سال یک بار مسابقات جهانی برگزار می‌شود که در چنین رقابتی 80 کشور در آن شرکت می‌کنند. در حال حاضر رشته‌هایی که در المپیک حضور دارند فرق زیادی با ووشو ندارند.

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: هر دو سال در آفریقا مسابقات قاره‌ای برگزار می شود و در قاره آفریقا حدود 20 کشور عضو فدراسیون جهانی هستند البته در قاره آمریکا نیز به همین صورت است. در هر مسابقه جهانی که برگزار می‌شود کشورهای زیاد از قاره‌های آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا در آن رقابت‌ها حضور دارند.

نایب رئیس شورای المپیک آسیا ادامه داد: بزرگترین هدف ما این است که ووشو را وارد المپیک کنیم به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم ووشو در جهان شناخته شود. ما با تلاش‌هایی که داشتیم این رشته را وارد مسابقات جهانی کردیم. از سال 2017 نیز وارد مسابقات دانشجویان جهان می‌شود و از دیگر تلاش‌هایمان این است که در بازی‌های قاره آفریقا نیز حضور داشته باشد. سال 2019 بازی‌های پانا آمریکا برگزار می‌شود که امیدواریم ووشو نیز در آن حضور داشته باشد.

رئیس فدراسیون جهانی ووشو در خصوص تمایل ایران به میزبانی مسابقات جام جهانی ووشو گفت: قطعاً اگر فدراسیون ووشوی ایران چنین خواسته‌ای را از ما داشته باشد بدون شک خواسته آنها را قبول خواهیم کرد. در مورد این موضوع صحبت‌هایی مطرح شده است که در فدراسیون جهانی درمورد این موضوع صحبت کنیم تا میزبانی این رقابت‌ها را به ایران واگذار کنیم البته اگر قرار باشد این میزبانی به ایران واگذار شود قطعا در بخش بانوان و مردان چنین تصمیمی را خواهیم گرفت.
یوزای جینگ در خصوص اضافه شدن ووشو در بخش ساندا یا تالو به المپیک، اظهار کرد: با توجه به اینکه در المپیک رشته‌های رزمی زیادی مثل کشتی و تکواندو حضور دارند تلاش ما بر این است تا تالو وارد المپیک شود، به خاطر اینکه امکان ندارد آنها اجازه دهند یک باره رشته‌های زیادی را به المپیک وارد کنیم. فدراسیون جهانی سعی می‌کند رشته‌ای که ساده‌تر می‌تواند وارد المپیک شود را مطرح کند.

نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با اشاره به اینکه از صمیم قلب دوست دارم ساندا و تالو وارد المپیک شوند، تصریح کرد: اگر آنها ما را وادار کنند که یک رشته را انتخاب کنیم کاری که گفتم را انجام می‌دهیم. به هر حال ما در حال بررسی آن موضوع هستیم، البته نظر آنها بیشتر روی تالو است. ابتدا ما سعی می‌کنیم وارد المپیک شویم بعد روی رشته تصمیم بگیریم.



۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۱۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.