نشست خبری فدراسیون دوچرخه سواری در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد؛ خسرو قمری: رنگ مدالهای دوچرخه‌سواری بهتر از گوانگ‌جو خواهد بود

نشست خبری فدراسیون دوچرخه سواری در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد؛ خسرو قمری: رنگ مدالهای دوچرخه‌سواری بهتر از گوانگ‌جو خواهد بود
به دنبال نشست های خبری فدراسیون های اعزامی به بازیهای آسیایی ، نشست خبری فدراسیون دوچرخه سواری صبح امروز با حضور خسرو قمری ررئیس فدراسیون ،مصطفی چایچی مدیر تیمهای ملی،پاول بوران مربی تیم ملی پیست سرعت و هری هنریکس مربی تیم ملی کوهستانی در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد .

در ابتدای این نشست خبری رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری می‌گوید: برای حضور موفق دوچرخه‌سواری در اینچئون هرآنچه که از دستش برمی‌آمده انجام داده اما در یکی دوسال گذشته به دلیل وجود مشکلاتی زمان زیادی را از دست داده‌اند.
وی در ادامه توضیحاتی را در مورد برنامه‌ها و اردوهایی که تیم‌های ملی دورچرخه‌سواری پشت سر گذاشته‌اند ارائه داد و اظهار کرد: در چند دوره بازی‌های آسیایی دوچرخه‌سواران بزرگی که شاید از دهه هفتاد در اردوی تیم ملی بودند حضور داشتند و توانستند عناوین مختلفی را کسب کنند اما در این دوره آن‌ها به وضعیتی رسیده‌اند که باید کم‌کم از بخش قهرمانی بازنشسته شوند و شاید این یکی از بدشانسی‌های من باشد که باید تغییراتی در بخش قهرمانی اتفاق افتد. در گذشته نیز شاید می‌توانستیم جایگزین‌هایی در عرصه قهرمانی داشته باشیم اما رخ دادن این اتفاق کم است بنابراین دربازی‌های آسیایی اینچئون تیم دوچرخه‌سواری با تلفیقی از نفرات باتجربه و جوان حضور دارد.
او ادامه داد: اردوهای تیم ملی دوچرخه‌سواری از اسفند ماه برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آغاز شد. در این میان ما با 34 مربی سطح بالا صحبت کردیم و از آن‌ها رزومه خواستیم اما خواسته‌های بعضی از آن‌ها در حدی نبود که بتوانیم آن‌ها را برآورده کنیم و یا مبالغ بالا و غیر معقولی را درخواست می‌کردند. در نهایت از میان این 34 مربی ما با پاول بوران قرارداد بستیم که از 17 فروردین ماه نیز کارش را در تیم ملی آغاز کرد. او در بدو ورود ترجیح داد یک مقدار به ملی‌پوشان بیشتر نزدیک شود تا با توجه به شناختی که از آن‌ها به‌دست می‌آورد برنامه‌های تمرینی‌اش را آغاز کند.
قمری با اشاره به نتایج دوچرخه‌سواران در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: در مسابقات قهرمانی آسیا آنچیزی که ما برای کسب مدال انتظار داشتیم حاصل نشد که شاید دلیل آن این بود که ورزشکاران جدیدی به تیم ملی اضافه شدند.البته در بدو ورود آقای گودرزی و آقای هاشمی بخش عمده مشکلات حل شد اما واقعاً فرصت‌ها را در یکی دو سال گذشته از دست دادیم. با این وجود در مسابقات قهرمانی آسیا خواستیم ورزشکاران را محکی بزنیم که بعد از آن رقابت‌ها جلساتی را در کمیته فنی تشکیل دادیم و برای حضور ملی‌پوشان برای اردوی دو ماهه چک برنامه‌ریزی کردیم. ملی‌پوشان در این مدت در کمپی خارج از شهر با آرامش کامل تمرینات خود را انجام دادند و در چندین مسابقه نیز شرکت کردند که تیم‌های اروپایی و آسیایی نظیر ژاپن و مالزی حضور داشتند که طبق آنچه که کادر فنی به من گزارش داد نتایج نسبتاً خوبی نیز کسب کردند.
قمری در ادامه توضیحاتی را در مورد وضعیت نمایندگان ایران در مواد پیست ارائه داد و گفت: در این دوره از بازی‌های آسیایی تعداد رشته‌های پیست از هشت به پنج رسیده. در ماده 4 کیلومتر تعقیبی تیمی رکابزنان جدیدی اضافه شدند که با یک تبحر 50 درصدی در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند. علی خادمی، حمید بیک خورمیزی، بهنام آرین، حسین ناطقی و محمد رجبلو در ماده تعقیبی تیمی حضور دارند. محمد رجبلو یکی از امیدهای ما در بازی‌های آسیایی بود اما در مسابقات قهرمانی آسیا از ناحیه کتف دچار مشکل شد تا الان بر روی کار می‌کنیم اما نتوانسته انتظارات ما را برای کسب مدال فراهم کند. در تیم اسپرینت فکر می‌کنم بین اول تا سوم قرار بگیریم که محمود پراش، حسنعلی ورپشتی و فرزین عرب حضور دارند. در 200 متر به محمد دانشور امید زیادی داریم که البته برای نخستین بار است در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند. در ماده کایرین محمد دانشور و حسنعلی ورپشتی شرکت می‌کنند که به آن‌ها نیز امیدواریم. در اومنیوم حسین ناطقی از آمادگی خوبی برخوردار است.
وی ادامه داد: در بخش جاده نیز رکابزنان ایران از ابتدای سال تاکنون در 9 رویداد بین‌المللی حضور داشته‌اند که توانسته‌اند صدر رنکینگ آسیا را به خود اختصاص دهند. حضور در تورهای آسیایی باعث شد که ما از آن‌ها ارزیابی بعمل آوریم و در نهایت هفت ورزشکار به اردو دعوت شدند. طی صحبتی که با کادر فنی و خود ورزشکاران داشتیم در همان ابتدای اردو از آن‌ها تست دوپینگی بعمل آمد. در حین اردو نیز این تست‌ها ادامه داشت. از آنجا که ما باید از میان هفت نفر سه‌ نفر را انتخاب می‌کردیم تست‌های پاور و رکوردی را گرفتیم که وضعیت آن‌ها مشخص شد. در ماده تایم‌تریل چهار کاندیدا داشتیم بنابراین شرایط مسابقه‌ای را برای آن‌ها فراهم کردیم که در نهایت آروین گودرزی، حسین عسگری، بهنام خسروشاهی و قادر میزبانی به ترتیب اول تا چهارم شدند. پس از این اردو رکا‌ب‌زنان سه چهار روز استراحت داشتند و بعد اردوی زنجان شروع شد که خسروشاهی و میزبانی فکر می‌کردند که نفرات ذخیره هستند بنابراین به اردو نیامدند در حالی که هنوز نفرات تیم ملی فیکس نشده بودند و قرار بود در اردوی زنجان نیز دوباره تست‌هایی از آن‌ها گرفته شود. در حال حاضر نفرات تیم ملی جاده در اردوی همدان هستند و روز 31 شهریور نیز به بازی‌های آسیای اعزام می‌شوند.
وی ادامه داد: در بخش کوهستان نیز برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنیم که کوهستان نسبت به رشته کورسی سابقه کمتری دارد. ملی‌پوشان از چهار ماه پیش زیر نظر هری هنریکس از هلند تمرینات خود را آغاز کردند که هدف ما آماده کردن آن‌ها برای مسابقات قهرمانی آسیا بود. در این میان دو ورزشکار (پرویز مردانی و فراز شکری) به بازی‌های آسیایی اینچئون اعزام می‌شوند اما با توجه به وضعیت کوهستان و اینکه ما خیلی دیر به این رشته پرداختیم در حد حضور به بازی‌های آسیایی می‌رویم. البته سرمربی قول داده ملی‌پوشان بین نفرات اول تا ششم قرار بگیرند.
وی افزود: در واقع ما بر روی کوهستان برنامه‌ای برای کسب مدال نداریم. البته امیدواریم که بتوانند مدال بیاورند اما انتظار ما از آن‌ها برای کسب مدال 40 درصد است. با این حال بچه‌های کوهستان نیز اردوهای مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند و قرار است فردا برای حضور در مسابقات ترکیه عازم این کشور شوند. در کل آنچه که از دست فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان برمی‌آمده انجام دادیم و سعی کردیم بهترین شرایط را مهیا کنیم و همچنین وسایل و دوچرخه‌های مورد نیاز برای رکابزنان کورسی و کوهستان خریداری شده که در حد و اندازه‌های ایده‌آل برای بازی‌های آسیایی است و امیدوارم ملی‌پوشان بتوانند نتیجه‌ای در خور و شایسته تیم ملی بگیرند.
در ادامه نشست هنری هنریکس، سرمربی تیم ملی کوهستان بیان کرد: من از اول ماه ژوئن به ایران آمده‌ام و با چهار ورزشکار در مجموعه آزادی کارم را آغاز کردم. در ابتدای تمرینات تمرکز را بر روی تمرینات استقامتی گذاشتیم که در کنار آن آموزش‌های جانبی زندگی که یک ورزشکار حرفه‌ای باید رعایت کند را به ملی‌پوشان دادم. سه هفته بعد از آن وارد تمرینات تخصصی شدیم که در خلل این تمرینات مسابقات ترکیه و لیگ کوهستان را نیز پشت سر گذاشتیم. اکنون نیز مسابقات بین‌المللی ترکیه را پیش رو داریم.
وی افزود: ورزشکاران رشته کوهستان برای اولین در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند و ملی‌پوشان زحمات زیادی کشیده‌اند و تلاش زیادی داشته‌اند اما اگر نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم و با توجه به نتایجی که تاکنون در مسابقات بین‌المللی کسب کرده‌اند، ملی‌پوشان در رده‌های سوم تا هشتم قرار می‌گیرند.
در ادامه نوبت به پاول بوران رسید تا توضیحاتی را در مورد وضعیت رکاب‌زنان پیست و اردوی دوماهه آن‌ها در چک ارائه دهد. بوران در ابتدا به فارسی به خبرنگاران گفت "از آشنایی با شما خوشبختم." پس از آن اظهار کرد: طی دو ماه اخیر در اردوی چک رکابزنان در مسابقات مختلفی شرکت کردند که تمام این مسابقات رنکینگ بالای UCI را داشت. رکابزنان سرعتی مسابقات ایتالیا، آلمان و جایزه بزرگ را پشت سر گذاشتند. رکابزنان نیمه‌استقامتی نیز در مسابقات اتریش شرکت کردند. در اردوی چک تمرکز را بیشتر بر روی رکابزنان سرعتی گذاشتم چرا که انتظار می‌رود آن‌ها در تیم‌اسپرینت مدال بگیرند. البته نمی‌توان از الان قولی داد اما نهایت تلاش بر این است که مدال بگیرند.
وی ادامه داد: رکابزنان سرعتی در مسابقات آلمان در میان 15 تیمی که در رده‌های بالای جهان قرار دارند پنجم شدند که در این رقابت‌ها تیم‌هایی نظیر آلمان، هلند، آمریکا، مالزی، ژاپن و چک با تمام قوا حضور داشتند. البته در مسابقات آلمان تیم ژاپن در همان مراحل ابتدایی به دلایل مختلف استراتژیک کنار کشید که در واقع آن‌ها می‌خواستند تیم ایران را بسنجند و ببینند رکابزنان ما در چه سطحی هستند. چون ژاپن از مسابقات کنار کشید بنابراین نمی‌توانم در مورد تیم آن‌ها نظر بدهم اما ما در این مسابقات توانستیم مالزی را شکست دهیم.
پاول بوران همچنین گفت: من در مسابقات آلمان متوجه شدم ژاپن می‌خواهد تاکتیک تیم ایران را حدس بزند که از اینرو من، ورپشتی را در رشته‌های مختلف بازی دادم تا آن‌ها متوجه ترکیب نهایی تیم ما نشوند. در واقع نگذاشتم دستمان برای آن‌ها رو شود. در مسابقات جایزه بزرگ چک نیز چین با ترکیب کامل شرکت کرد که بعد از لهستان به مقام دوم رسید و حتی ما توانستیم تیم چک را نیز پشت سر بگذاریم بنابراین بچه‌ها به این باور رسیدند که توانایی زیادی دارند و توانستند قابلیت‌های خود را بشناسند. در مسابقات چک محمد دانشور دوم شد و بعد از فیلیپ نیسان که نفر چهارم المپیک لندن بود قرار گرفت. دانشور در مسابقات آلمان هم در میان 48 ورزشکار با مقام نهمی به کار خود پایان داد. محمود پراش در مسابقات چک و در ماده کایرین هفتم شد. او در دور آخر بازی عملکرد درخشانی داشت.
وی درباره عملکرد رکاب‌زنان نیمه استقامت نیز گفت: در مسابقات چک حسین ناطقی توانست دو برنز کسب کند اما در ماده مدیسون زمین خورد و مسابقه را نتوانست به پایان برساند اما در مسابقات اتریش حسین ناطقی با وجود اینکه در پیست 250 متری سرپوشیده کار کرد زمان خوبی را به‌دست آورد که اگر این زمان 4 دقیقه و 34 ثانیه را در بازی‌های آسیایی تکرار کند در اومنیوم شانس بالایی خواهیم داشت.
وی در پایان گفت: ما در اردوی دوماهه چک تمرینات قدرتی و استقامتی سطح بالا و خیلی فشرده‌ای را پشت سر گذاشتیم اما از آنجا که شنبه رکابزنان سرعتی به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند از حجم تمرینات کم کرده‌ایم. امیدوارم در بازی‌های آسیایی و در بخش پیست نتایج خوبی بگیریم.
قمری در پاسخ به این سئوال که  انتظار فدراسیون از ملی‌پوشان برای کسب مدال‌های بیشتر و با رنگ بهتر نسبت به بازی‌های آسیایی گوانگجو چقدر است؟ بیان کرد: نموداری که از سه چهار دوره بازی‌های آسیایی داریم نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری از لحاظ رنگ و تعداد مدال مسیر نزولی را طی کرده است آنهم شاید به این دلیل باشد که تفکر گلخانه‌ای بر تیم ملی حاکم بوده و اگر افرادی به‌عنوان پشتوانه در کنار تیم ملی بودند می‌توانستند از این سیر نزولی جلوگیری و آن را به سیر صعودی تبدیل کنند. ما در بازی‌های دوره قبل سه مدال برنز گرفتیم که البته تعداد رشته‌ها نیز بیشتر بود و دوچرخه‌سواران نیز از تجربه و آمادگی زیادی نیز برخوردار بودند. در حال حاضر ورزشکاران جوانی در تیم ملی حضور دارند که واقعاً بازی‌های آسیایی برای آن‌ها یک فضای استرس‌آور و سنگین است. کادر فنی و فدراسیون تاحدودی می‌تواند جلوی این فضای استرس‌آور را بگیرد اما خود ورزشکار در خلوت به این موضوعات و استرس حاکم بر بازی‌ها می‌پردازد. با این وجود فکر می‌کنم بتوانیم تعداد سه مدال اما در رنگ‌های بهتری نسبت به بازی‌های آسیایی دوره قبل داشته باشیم.
پاول بوران مبنی بر اینکه در مدت حضورش در تیم ملی چقدر توانسته ضعف‌های تکنیکی رکابزنان را برطرف کند، گفت: رکابزنان ایران ضعف‌های تکنیکی داشتند که هرچقدر از عملکرد آن‌ها می‌گذرد ایرادهای تکنیکی نیز کمتر می‌شود اما با این حال هنوز جای کار کردن وجود دارد. در اردوی چک نیز من تلاش کردم این ضعف‌ها را برطرف کنم اما تا قبل از آغاز رقابت‌هایشان باید باز هم این ایرادها گوشزد شود اما امیدوارم در بازی‌های آسیایی بدون ضعف تکنیکی حضور داشته باشند.
هری هنریکس نیز در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در ابتدای حضورتان در تیم ملی قول مدال‌آوری در مسابقات قهرمانی آسیا را داده بودید و چقدر رسیدن به مدال برای رکابزنان کوهستان امکان‌پذیر است تصریح کرد: به کسب مدال امید داریم و در رده بزرگسالان و در ماده دانهیل شانس مدال داریم اما اگر بخواهم قاطعانه در مورد امکان مدال‌آوری در مسابقات قهرمانی آسیا صحبت کنم باید بگویم نه و با این حال تلاش خود را می‌کنیم.
قمری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا بانوان دوچرخه‌سوار در بازی‌های آسیایی حضور ندارند، گفت: حضور در بازی‌های آسیایی باید به صورت کیفی باشد. با توجه به نتایجی که ما در مسابقات قهرمانی آسیایی به‌دست آوردیم پیش‌بینی کردیم یک نماینده در بخش بانوان و در بازی‌های آسیایی داشته باشیم اما با توجه به برنامه‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ابتدا در عرصه قهرمانی آسیا نتیجه‌ خوبی بگیریم و بعد به سراغ بازی‌های آسیایی برویم. در واقع هدف ما حضور کیفی است نه اینکه بخواهیم در حد تفریح باشیم.

۱۹ شهریور ۱۳۹۳ ۱۸:۰۵

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.