عیادت افشارزاده از همسر مرحوم حسین صدقیانی، اولین لژیونر و سرمربی فوتبال ایرانی

عیادت افشارزاده از همسر مرحوم حسین صدقیانی، اولین لژیونر و سرمربی فوتبال ایرانی
دبیر کل کمیته ملی المپیک کشورمان روز گذشته با حضور در منزل مرحوم حسین صدقیانی از همسر وی عیادت کرد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛  مرحوم حسین صدقیانی معروف به حسین افندی در سال 1282 در تبریز - سلماس متولد شد و در دوران کودکی به همراه پدرش به ترکیه رفت و فوتبال را در باشگاه فنرباغچه شروع کرد. او پس از بازگشت به ایران در سال 1305 به همراه اولین تیم ملی تاریخ ایران به باکو رفت و برای تیم ملی بازی کرد. در سال 1308 برای ادامه تحصیلات راهی بلژیک شد و ضمن تحصیل در تیم مونسائو نیز بازی کرد.


 در سال 1930 یعنی چیزی حدود 81 سال پیش بعنوان اولین لژیونر ایران به تیم شارلروآ پیوست و روز 7 سپتامبر اولین بازی خود را برای تیم انجام داد و تک گل شارلروآ را در شکست 4-1 به ثمر رساند. طی 3 فصل حضور در این تیم حرفه ای 54 بازی انجام اد و 34 گل به ثمر رساند که هنوز هیچکدام از لژیونرهای فوتبال ایران به حد نصاب وی نرسیده اند.


صدقیانی پس از ترک بلژیک به تیمهای فنرباغچه و راپید وین رفت و در این تیمها نیز بازی کرد. در بازگشت به ایران سرمربی تیم ملی شد و در اولین بازی رسمی تاریخ تیم ملی  مقابل افغانستان هدایت ایران را بر عهده داشت. تا زمان فوت سمتهای مختلفی را بر عهده داشت و 52 سال به فوتبال ایران خدمت کرد. صدقیانی در آذرماه سال 61 دارفانی را وداع گفت. صدقیانی در فوتبال ایران آغازگر راهی بود که در سالهای اخیر با افت و خیز زیادی ادامه داشته است.


بر اساس این گزارش، بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته ملی المپیک کشورمان پس از اطلاع از اینکه همسر مرحوم صدقیانی در تهران حضور دارد و به دلیل تنهایی و کهولت سن با مشکلاتی روبروست، روز گذشته به عیادت وی رفت و ضمن عیادت از او قول هر گونه حمایت از سوی کمیته ملی المپیک و صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان را داد.


افشارزاده در ملاقات با همسر مرحوم صدقیانی گفت: شکی نیست که حضور پیوسته و حمایتی شما در کنار مرحوم صدقیانی باعث شد تا این چهره ارزشمند و قابل اقتخار برای ایران عزیز پدید آید و مطمئنا زحمات و همکاری های شما نیز برای جامعه ورزش ایران قابل تقدیر خواهد بود.


دبیر کل کمیته ملی المپیک کشورمان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از سالها زحمت و حمایت ایشان اعلام نمود در اولین نشست با دکتر عاصمی مدیر عامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان زمینه حمایت از همسر مرحوم را مهیا خواهد ساخت.


همسر مرحوم صدقیانی که تا 18 سالگی در ترکیه حضور داشته و پس از ازدواج با اولین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به کشورمان آمده از عیادت افشارزاده تشکر کرد و گفت: علیرغم اینکه تمام اقوامم در ترکیه حضور دارند اما به دلیل عشق به ایران و خاکی که همیشه برای همسرم مقدس بوده می خواهم تا پایان عمر در این کشور بمانم.


۱۷ اسفند ۱۳۸۹ ۱۱:۵۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.