سی و یکمین دوره بازیهای المپیک تابستانی2016؛ نگاهی متفاوت به پنجمی تیم ملی والیبال ایران در ریو

سی و یکمین دوره بازیهای المپیک تابستانی2016؛ نگاهی متفاوت به پنجمی تیم ملی والیبال ایران در ریو
۳۸ کشور تاکنون در مسابقات والیبال مردان المپیک حضور یافته‌اند که تنها چهار کشور در نخستین حضور خود رتبه بهتری از پنجمی المپیک کسب کردند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ایران و به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، سی و یکمین دوره بازی های المپیک از 16 مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل در حالی آغاز شد که ورزش والیبال چهاردهمین حضور خود در این رویداد مهم ورزشی را تجربه کرد.

شب گذشته چهار تیم ایتالیا، برزیل، آمریکا و روسیه به مرحله نیمه نهایی مسابقات والیبال مردان المپیک صعود کردند تا برای کسب عنوان های اول تا سوم به مصاف یکدیگر بروند.

تیم ملی والیبال ایران نیز در نخستین حضور خود در المپیک رتبه پنجم مشترک را با تیم های آرژانتین، کانادا و لهستان به دست آورد. این رتبه از نگاهی متفاوت آماری قابل بررسی است.

در مجموع 38 کشور تا کنون مجوز حضور در مسابقات والیبال مردان المپیک به دست آوردند که 4 کشور در نخستین حضور خود به رتبه های بالاتر از پنجم دست یافتند و این موضوع عملکرد مناسب والیبال ایران را در نخستین حضور خود در المپیک نشان می دهد.
به عنوان مثال تیم ملی والیبال مردان الجزایر در سال 1992 در نخستین حضور خود رتبه دوازدهم به دست آورد، آرژانتین در سال 1984 در نخستین حضور خود جایگاه  ششم را از آن خود کرد، برزیل پر افتخارترین تیم والیبال جهان در سال 1964 در نخستین حضور رتبه هفتم و بلژیک در نخستین حضور خود در المپیک سال 1968 جایگاه هشتم را به دست آورد.

در قاره آسیا نیز تیم ملی والیبال استرالیا در بازی های سال 2000 سیدنی به رغم میزبانی جایگاه هشتم را به دست آورد. والیبال مردان کره جنوبی در سال 1964 در نخستین حضور دهم شد و تنها تیم موفق آسیایی ژاپن بوده است که در سال 1964 در نخستین حضور سوم شد. البته ژاپن در آن دوره میزبان بازی های المپیک بود و مقام سومی عملکرد قابل انتظاری است.

** نگاهی اجمالی به تیم های والیبال مردان المپیک ریو

تیم ملی والیبال آرژانتین در بازی های المپیک 2016 برزیل، هفتمین حضور خود در المپیک را تجربه کرد و به رتبه پنجمی مشترک اکتفا کرد. این کشور در سال 1988  بر روی سکوی سوم این رقابت ها ایستاده است که بهترین عنوان به دست آورده است.

والیبال برزیل در بازی های المپیک نیز همانند بسیاری از میدان های مهم جهان پرافتخارترین است. تیم ملی والیبال مردان این کشور در تمامی چهارده دوره حضور والیبال در المپیک بوده است و امسال هم که میزبان است و به مرحله نیمه نهایی صعود کرده است.

برزیل دو مدال طلای والیبال مردان المپیک در سال های 1992 و 2004 در پرونده دارد و در سال های 1984، 2008 و 2012 نیز موفق که کسب مدال نقره شده است.

تیم ملی والیبال مردان کانادا نیز چهارمین حضور خود در المپیک امسال تجربه کرد و به رتبه پنجم مشترک اکتفا کرد. بهترین مقام این تیم در المپیک جایگاه چهارم در سال 1984 بوده است.

مردان والیبال کوبا در حالی در سال 2016 هفتمین حضور خود را در المپیک تجربه کردند که در سال 1976 مدال برنز این بازی ها را به گردن آویختند، اما این تیم امسال رتبه یازدهمی مشترک را به دست آورد.

فرانسه قهرمان سال 2015 لیگ جهانی والیبال که در سال های اخیر در این رشته ورزشی مدعی شده است، امسال چهارمین حضور خود را تجربه کرد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود نکرد تا به رتبه نهمی مشترک برسد. بهترین عنوان این تیم در المپیک جایگاه هشتمی سال 1988  است.

والیبال ایتالیا در سال 2016 یازدهمین حضور متوالی خود در المپیک را تجربه کرد و با شکست ایران به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. تیم ملی این کشور تا کنون به مدال طلای المپیک دست نیافته است اما دو مدال نقره (1996 و 2004) و سه مدال برنز (1984، 2000 و 2012) در گنجینه افتخارات خود دارد.

تیم ملی والیبال مکزیک در برزیل دومین حضور خود در المپیک را تجربه کرد که با جایگاه یازدهمی مشترک به کار خود پایان داد. این تیم در سال 1968 برای اولین بار المپیکی شد و جایگاه دهم مسابقات والیبال مردان را به دست آورد.

والیبالیست های لهستانی در ریودوژانیرو برزیل نهمین حضور خود در المپیک را تجربه کردند و با شکست برابر آمریکا در یک چهارم نهایی به عنوان پنجمی مشترک دست یافتند. لهستان تا کنون یک مدال و آنهم خوش رنگترین (طلایی) را در سال 1976 کسب کرده است.

ملی پوشان والیبال روسیه 13 دوره حضور در المپیک دارند که شش دوره با نام اتحاد جماهیر شوروی، شش دوره با نام روسیه و یک دوره هم با نام (المپیک) سال 1992 شرکت کردند. روسیه که مدافع عنوان قهرمانی المپیک 2012 لندن است، امسال به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. روس ها 9 مدال طلا، نقره و برنز والیبال مردان را در 13 دوره حضور خود به دست آوردند.

والیبال آمریکا نیز در ریو یازدهمین حضور خود در المپیک را تجربه کرد و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. این تیم سه مدال طلا در سال های 1984، 1988 و 2008 و یک مدال برنز در سال 1992 در والیبال مردان به دست آورده است.

۲۹ اَمرداد ۱۳۹۵ ۰۰:۳۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.