دیدار رئیس و دبیرکل از کمیته المپیک مجارستان؛هردوطرف آماده همکاری مشترک

دیدار رئیس و دبیرکل از کمیته المپیک مجارستان؛هردوطرف آماده همکاری مشترک
نمایندگان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل کمیته ملی المپیک مجارستان، با مسئولان این نهاد دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛در این نشست، «بنسو سابو» که خود از قهرمانان بزرگ شمشیربازی المپیک است به عنوان دبیرکل، «زیگموند ناگی» به عنوان مدیراجرایی  کمیته المپیک، دکتر «تاماش آیان» به عنوان رئیس آکادمی المپیک مجارستان و «لازار یانوس» به عنوان نائب رئیس فدراسیون کشتی مجارستان میزبان نمایندگان ایران بودند.
•سابو: زمینه های همکاری مشترک شناسایی شود
در ابتدای این نشست، آقای سابو ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، کشور مجارستان را کشوری کوچک معرفی کرد که در عرصه بازیهای المپیک توانسته بسیار موفق باشد. او با استفاده از این پشتوانه از مسئولان کمیته المپیک ایران خواست تا زمینه‌های همکاری مشترک را شناسایی کرده و پیشنهادات مشخصی برای اجرای این همکاری‌ها ارایه دهند. دبیرکل کمیته المپیک مجارستان بدین نکته اذعان داشت که این کشور در عین داشتن بدنه ورزشی قدرتمند، در رشته‌هایی نیاز به کمک و دانش مربیان ایرانی دارند.
• هاشمی: علاقه‌مند به همکاری مشترک هستیم
پس از سخنان مقدماتی آقای سابو، نوبت به کیومرث هاشمی رسید تا سخن خود را آغاز کنند. هاشمی در ابتدای سخنان خود ضمن معرفی همراهان، از تمامی حضار به ویژه مرشدزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران که در نشست حضور پیدا کرده بودند و دکتر آیان تقدیر ویژه به عمل آورد. وی همچنین در ادامه خطاب به مسئولان مجارستانی آمارهای متفاوت و مختلفی از وضعیت ورزش این کشور ارایه کرد که اشراف کامل ایشان به شرایط ورزش قهرمانی مجارستان مورد استقبال و تائید مدیران ورزش مجارستان قرار گرفت. او به رشته‌های قدرتمند این کشور در شمشیربازی، شنا، قایقرانی، دوومیدانی و ژیمناستیک اشاره کرد و گفت که در عوض جمهوری اسلامی ایران نیز توانسته پس از انقلاب اسلامی در رشته‌های قدرتی و مبارزه‌ای شرایط کم نظیری در دنیا پیدا کند. بدین ترتیب این توانمندی‌های مشترک دوطرفه می‌تواند زمینه‌های همکاری فیمابین را مشخص کند.
رئیس کمیته المپیک کشورمان اعلام کردند که ایران بسیار علاقه‌مند است تا از دانش فنی مربیان و کمپ‌های خوب تمرینی این کشور برای افزایش سطح آمادگی ورزشکاران کشورمان استفاده کنند و در عوض ایران نیز در رشته‌هایی همچون وزنه‌برداری، کشتی، تکواندو، کاراته و ووشو که شرایط خوبی در دنیا دارد، بتواند به کمیته ملی المپیک و ورزشکاران مجارستانی خدمات ارایه دهد.
رئیس کمیته المپیک کشورمان در ادامه اعلام کرد که این زمینه‌های مشترک و پتانسیل‌ها وجود دارد، اما تیمهای کارشناسی دوطرف می‌توانند با برگزاری نشستهای فنی به تفاهم دقیق‌تری دست پیدا کنند. وی ابراز آمادگی کردند که براساس این تفاهمنامه می‌توان کمپهای دوطرف را به صورت رایگان در اختیار ورزشکاران ملی قرار داد.
هاشمی همچنین در ادامه سخنان خود به موضوع دیپلماسی ورزش اشاره کردند و ابراز امیداوری کردند دوطرف بتوانند در تفاهمی مشترک در زمینه‌هایی برای کسب کرسی‌های تاثیرگذار و مفید به یکدیگر کمک کنند.
وی در پایان این بخش از سخنان خود از مسئولان کمیته ملی المپیک مجارستان برای بازدید از امکانات و مسئولان ورزشی ایران دعوت به عمل آورد.
•مرشدزاده: آماده همکاری با تیمهای ورزشی هستیم
پس از هاشمی نوبت به مرشدزاده – سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان رسید تا به صورت کوتاه با حضار سخن بگویند. او ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین، حضور کیومرث هاشمی را در مجارستان مغتنم شمرد و اظهار امیداری کرد این حضور برای جمهوری اسلامی پرثمر باشد. وی همچنین در ادامه موفقیت‌های ورزشی تیمهای ملی ایران در مجارستان را از جمله مهمترین بخشهای ماموریتش در این کشور قلمداد کرد. او از موفقیت تیمهای ملی کشتی ایران در مجارستان به عنوان افتخاری بزرگ قلمداد کرد و اعلام کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجارستان رابطه بسیار نزدیکی با مسئولان دولت مجارستان و بخشهای ورزشی این کشور دارد.
مرشدزاده در ادامه اعلام کردند سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجارستان آمادگی دارد تا در زمینه فعالیتهای ورزشی و اعزام تیمهای ورزشی به ایران همکاری‌های لازم را انجام دهد.
•زیگموند ناگی: این نوع همکاریها ملتها را به هم نزدیک می‌کند
زیگموند ناگی مدیراجرایی کمیته ملی المپیک مجارستان بود که در ادامه شرایط ورزش در این کشور را توضیح داد و ضمن اشاره‌ای مجدد به آمار اعلام شده از سوی هاشمی، تاکید کرد که کشور کوچک مجارستان، جایگاه بسیار رفیعی در المپیک دارد. او اعلام کرد هم اکنون در سایه این موفقیتها، قراردادهای مشترک همکاری با برخی کشورهای اروپایی، استرالیا، ژاپن، تایوان، ویتنام و مراکش امضا کرده‌ایم. در هرکدام از این قراردادها برنامه‌های مشترکی را در رشته‌هایی خاص در دست انجام داریم. ما اعتقاد داریم ورزش به روح و جسم انسانها کمک می کند و این نوع همکاریها باید در نزدیک کردن ملتها به یکدیگر کمک کند.
وی در ادامه بار دیگر به شرایط کمیته ملی المپیک مجارستان اشاره کرد و گفت سال آینده این کمیته یکصد و بیستمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد و برنامه‌های ویژه‌ای برای این سال داریم. ما سال آینده میزبان رقابتهای متعددی هستیم و امیدواریم همکاری‌هایمان با ایران نیز آغاز شود. او همچنین بر استقلال کمیته المپیک مجارستان از هر نهاد دولتی تاکید کرد و اعلام کرد که همه فدراسیونهای ورزشی این کشور به صورت مستقل و زیر نظر کمیته المپیک فعالیت می‌کنند. او همچنین اعلام کرد که کمیته ملی پارالمپیک، رده‌های سنی جوانان و نوجوانان و رشته‌های غیرالمپیکی نیز زیر مجوعه این کمیته محسوب می‌شوند.
او در پایان سخنانش از دبیرکل کمیته المپیک ایران خواست تا گروه فنی را تشکیل داده و زمینه‌های همکاری مشترک را به صورت عملی مشخص و مقدمات امضای تفاهمنامه را بوجود آورند.
•نایب رئیس فدراسیون کشتی مجارستان: ایران از حذف کشتی از المپیک جلوگیری کرد
لازار یانوس در ابتدای سخنان خود از همه حاضرین تشکر کرد و سخنانش را با تمجید از نقش تاثیرگذار کشتی ایران در جهان آغاز کرد. او به موضوع حذف کشتی از المپیک اشاره کرد و گفت زمانیکه اعضای هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفتند کشتی را از ورزشهای اصلی حذف کنند، نخستین قدم برای مقابله در برابر این تصمیم را ایران برداشت. ایران در جریان رقابتهای جام جهانی با برگزاری بسیار خوب رقابتها و حضور 12 هزار نفری تماشاگران، پیام بزرگی را به IOC فرستاد که براحتی نمی‌توانند این ورزش را از المپیک حذف کنند. پس از آن ما هم در مجارستان فعال شدیم و با تکیه براین عملکرد خوب ایران از نمایندگان پارلمان کشورمان خواستیم تا به این موضوع کمک کنند و ما بتوانیم میزبانی رقابتهای جهانی را بدست آوریم.
ایران در آن زمان قدم بزرگی برداشت و پیغام بزرگی به دنیا فرستاد و پس از آن در رقابت مشترک با روسیه و آمریکا نشان داد که ورزش براحتی می‌تواند مرزهای سیاسی را پشت سر بگذارد. با این وجود من خوشحالم که هم اکنون فدراسیونهای کشتی ایران و مجارستان درحال همکاری مشترک با یکدیگر هستند و ما در زمینه‌های مختلف در حال همکاری هستیم.
•هاشمی: کشتی با پوست و خون مردم ایران عجین شده است
هاشمی ضمن تقدیر از سخنان یانوس اعلام کرد که حفظ کشتی در المپیک مدیون ایران است. دنیا به این موضوع اقرار دارد و من خوشحالم کشتی کشورمان به این درجه از تاثیرگذاری در ورزش دنیا رسیده است. من باید بگویم کشتی با پوست و خون مردم ایران عجین شده و این ورزش از جمله ظرفیتهای ایران است که می تواند به بسیاری از کشورهای دنیا کمک کند. من باید با خوشحالی اعلام کنم در آخرین انتخابات کمیته ملی المپیک ایران، دو قهرمان بزرگ کشتی جهان و المپیک یعنی رسول خادم و علیرضا دبیر به عضویت هیات اجرایی این نهاد درآمدند.
•شهنازی: مشتاقانه در انتظار همکاری مشترک هستیم
در پایان این نشست شاهرخ شهنازی به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران به جمعبندی فنی همه صحبتهای صورت گرفته پرداختند. او اعلام کرد که از حضور در مجارستان بسیار خرسند است. او تاکید کرد ایران مشتاقانه آماده فعالیت با مجارستان است و به محض بازگشت به ایران گروه فنی را برای همکاری مشترک با این کشور فراهم می‌آورد. شهنازی اعلام کرد که هاشمی بخوبی از ظرفیتهای مجارستان گفتند و نیاز به گفتن من وجود ندارد، اما من یقین دارم ما در زمینه‌های مختلفی می‌‌توانیم همکاری مشترکی داشته باشیم. وی در ادامه به شیوه مدیریت کمیته المپیک و فدراسیونها و طریقه دریافت بودجه و حمایتهای مالی در دو نهاد اشاره کرد.
وی در پایان از سفیر مجارستان در ایران سپاسگذاری کرد و خواست تا این تشکر به مقامات دولتی و وزارت امور خارجه مجارستان انتقال پیدا کند.
• دکتر آیان: دموکراسی در ورزش ایران حاکم شده است
رئیس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری آخرین فردی که در این نشست سخنرانی کرد. او تاکید که همه افرادی که در این نشست حضور دارند، تنها برای ورزش و صلح و دوستی گرد هم جمع شده‌اند. من خوشحالم که در ایران مجموعه ورزش کشورتان انتخاباتی دموکراتیک را برگزار کردند و وقتی آقای هاشمی از مجموع 63 رای 45 رای را به خود اختصاص می‌دهد، این یعنی اینکه دموکراسی در ورزش ایران وجود دارد. از طرفی من خوشحالم امروز کمیته‌های ملی المپیک ایران و مجارستان یکدیگر را پیدا کرده اند و می توانند همکاری مشترک با یکدیگر داشته باشند. همان طور که گفته شد ایران در ورزشهای مبارزه‌ای و قدرتی بسیار سطح بالایی دارد و باید از این توانمندیها استفاده کرد. من مطمئن هستم این همکاری صورت خواهد گرفت. تنها باید صادق باشیم و به حرفهایی که می‌زنیم با صداقت عمل کنیم.
در پایان این نشست، دو طرف با اهدای هدایایی نشست را به پایان رساندند.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۲:۲۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.