دکتر حبیبی: ورزش زورخانه از جمله نخستین نهادهای مردم ساخته جهان است

مهندس محسن مهرعلیزاده، دکتر سید امیر حسینی و دکتر میلاد محقق رییس، دبیرکل و مشاور فرهنگی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای با دکتر اندیشمند فرزانه دکتر حسن حبیبی رئیس بنیاد ایرانشناسی دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون ؛در ابتدای این دیدار مهندس محسن مهرعلیزاده گزارشی از تلاش های صورت گرفته برای جهانی کردن ورزش های زورخانه ای و آیین پهلوانی ارایه کرد و گفت: توجه و تاکید ما در فدراسیون این است که در حین معرفی و جهانی شدن ورزش زورخانه، ارزش های معنوی والایش حفظ و منتقل شود.

وی گفت: خوشبختانه در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در آسیا، اروپا و آفریقا استقبال قابل توجهی از این ورزش به عمل آمده است که نشان می دهد پیام ها و ارزش های اخلاقی این ورزش برای جوانان امروز جذاب است.

رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای تصریح کرد: این نهاد از ابتدای تاسیس تاکنون سعی و تلاش قابل توجهی را در جهت معرفی آیین پهلوانی و ورزش های زورخانه ای به عنوان یکی از عناصر هویت بخش فرهنگ ایران در پنج قاره جهان به انجام رسانده و این حرکت بزرگ همچنان ادامه دارد و برای افزایش غنای فعالیت ها، همکاری با مراکز علمی مهمی همچون بنیاد ایرانشناسی نیاز است.

دیدار رییس و دبیرکل IZSF با دکتر حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی

دکتر حسین حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی با بیان ریشه های ورزش باستانی گفت: این ورزش از جمله نخستین سازمان های مردم ساخته در جهان است که در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده اما روح، فرهنگ و آیین اصیل آن حفظ شده است هرچند در دوره پهلوی برخی سعی کردند این سازمان مردم ساخته را حکومت ساخته کنند.

وی با خواندن شعر «ای دوست بیا به زورخانه   آنجا که حساب سنگ و میل است» افزود: مرحوم پدربزرگ ما ورزشکار زورخانه بود و من از دوران نوجوانی از ضرب و زنگ این ورزش خاطره دارم.

رییس بنیاد ایران شناسی با بیان سابقه پژوهش های انجام گرفته در باب ورزش های زورخانه و آیین فتوت از سال های دهه 1320 گفت: به نسبت تاریخ این ورزش، تحقیقات علمی  جدی و مطالعات عمیق فرهنگی صورت نگرفته است. برای توسعه و شکوفایی زورخانه در ایران و جهان باید، فعالیت های علمی، پژوهشی و دانشگاهی را دنبال کرد، تجربه جهانی سازی ورزش های شرق آسیا نیز همین گونه است و آنها برای ورزش چارچوب های علمی و دانشگاهی تبیین کرده اند. ما باید برای این ورزش پشتوانه علمی، فرهنگی و مردمی فراهم کنیم.

رییس بنیاد ایران شناسی تاکید کرد: در شرایط امروز جهان، بلندآوازه کردن فرهنگ و تمدن ایران از طریق ورزش زورخانه، تلاش مبارک و شایان تقدیری است.
دکتر سیدامیر حسینی دبیرکل فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای با تایید دیدگاه دکتر حبیبی تصریح کرد: پیش از تاسیس فدراسیون به مدت دو سال فعالیت های پژوهشی و علمی صورت گرفت که می توان به برگزاری اولین همایش بررسی ابعاد علمی ورزش زورخانه و کشتی پهلوانی، بررسی الگوی تغییرات ضربان قلب در ورزشکاران باستانی کار با هدف برآورد آستانه بی هوازی، شناسایی بیومکانیکی گازهای پروفایل حرکتی در ورزش باستانی و  بررسی مدلی برای جهانی سازی ورزش باستانی اشاره کرد.

دبیرکل IZSF تاکید کرد: مقدمات ثبت جهانی ورزش های زورخانه ای در یونسکو نیز در همین راستا با همکاری فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و رییس وقت فدراسیون زورخانه کشورمان آغاز شد که در نهایت با تاخیر در سال 2010 به در سازمان فرهنگی هنری ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید.

دیدار رییس و دبیرکل IZSF با دکتر حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی

فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای در سال 1383 با مشارکت 22 کشور جهان تاسیس شد. این فدراسیون در هشتمین سال فعالیت خود توانسته است علاوه بر معرفی شایسته این ورزش، مسابقات قاره ای را در قاره های آسیا، آفریقا و اروپا در دو رده سنی جوانان و نوجوانان برگزار کند. IZSF هم چنین تا کنون دو باب زورخانه در افغانستان و تاجیکستان ساخته و عملیات ساخت زورخانه حضرت عباس ابن علی (ع) را در شهر مقدس کربلا آغاز کرده است.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۲:۰۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.