ولادت با سعادت قمر بنی‏هاشم؛ حضرت عباس علیه‏السلام و روز جانباز مبارکباد

ولادت با سعادت قمر بنی‏هاشم؛ حضرت عباس علیه‏السلام و روز جانباز مبارکباد
حضرت ابوالفضل العباس (ع) فرزند گرامی امیر مومنان علی ( ع ) و دلیر مرد دشت کربلا در چنین روزی در سال 26 هجری قمری دیده به جهان گشود .

پدر بزرگوارش امام علی ابن ابی طالب ع و مادر گرامیش فاطمه، دخت حزام بن خالد بن ربیعه بن عامر کلبی و کنیه اش ام البنین بود. حضرت عباس (ع) در خانه ای زاده شد که جایگاه دانش و حکمت بود. آن حضرت از محضر امیرمومنان (ع)بهره فراوان علمی برد و از خاندان عصمت و طهارت ،علوم و اسرارازلی و ابدی را آموخت و کرامات اخلاقی را از مهبط وحی و تنزیل فرا گرفت . زبان دروصف شان ومرتبت حضرت ابوالفضل العباس قاصر است چراکه او مخزن علم و سخا و اخلاق مروت است و همه اینها در بخش های مختلف زندگی آن حضرت به گونه های مختلف متجلی شده است . بسیاری از روایات ماثوره به ایثار و فداکاری آن حضرت در راه امام خویش تصریح کرده اند و این امر به وضوح ، فضیلت و مقام آن بزرگوار را آشکار می سازد . اوج ایثار و مردانگی آن حضرت در روز پر حادثه عاشورا آشکار می شود . واقعه آب آوردن آن حضرت برای فرزندان و خاندان حضرت حسین ابن علی (ع )نشانه و گویای اوج ایثار و جانبازی آن حضرت است . حضرت ابوالفضل (ع ) پس از آنکه نتوانست از میان خیل دشمنان آب را به خیمه های تشنگان انتقال دهد مسیر برگشت خود را عوض نمود و از داخل نخلستانها برگشت تا شاید مشک را سالم برساند . با این حال دشمنان راه را بر او بستند و او را محاصره کردند تا آنکه نوفل ازرق شمشیری به دست راست حضرت زد و آن را از بدن جدا نمود. در همین حال بود که دیدند ابوالفضل ع رجز را عوض کرد . او می فرمود: بخدا قسم اگر دست راستم را ببرید من دست از دامن حسین بر نمی دارم. مشک آب را برشانه چپ قرار داد. بار دیگر نوفل ازرق، ضربه ای دیگر زد و دست چپ حضرت را از مچ جدا نمود. طولی نکشید که رجز دوباره عوض شد در این رجز فهماند که دست چپش هم بریده شده است . راویان نوشته اند به هر تقدیر، مشک آب را چرخاند و آن را به دندان گرفت و خویش را روی آن انداخت تا سالم بماند اما سپس تیری آمد و به مشک رسید و آب مشک نیز از دست رفت .در همین زمان تیری دیگر بر سینه حضرت نشست وعده ای گفته اند عمودی آهنی بر فرق مبارکش نشست و او را از اسب به زمین انداخت و در این هنگام بود که برادر خود حسین را برای اولین بار به نام برادر مرا دریاب خطاب کرد .

پس از به شهادت رسیدن آن حضرت ، ا مام حسین (ع) فرمودند: (الان انکسر ظهری و قلت حیاتی) اکنون پشتم شکست و چاره ام کم شد.... مرقد مطهر حضرت عباس (ع) نزدیک محل شهادتش کنار شریعه فرات است و سن ایشان لحظه شهادت 34 سال بوده است .

روز مبارک ولادت قمر بنی هاشم ، پرچمدار قیام خونین کربلا و سردار فد ا کار سپاه حسین(ع) ، به منظور پاسداشت مقام کسانی که در راه حفظ دین و وطن خود به ایثاردر هشت سال دفاع مقدس پرداختند واز نظر سلامت جسمانی متحمل ضایعات و صدماتی شده اند چنین روزی به عنوان روز جانباز نامیده شده است .

۵ اَمرداد ۱۳۸۸ ۰۹:۵۱

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.