گزارش دویچه وله از سوسن حاجی‌پور و رقبای او در تکواندوی المپیک لندن

گزارش دویچه وله از سوسن حاجی‌پور و رقبای او در تکواندوی المپیک لندن
سایت خبری ' دویچه وله' آلمان در گزارشی به تشریح مبارزات ' سوسن حاجی پور' تنها زن تکواندوکار ایرانی که سهمیه المپیک لندن را گرفته است، پرداخت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛دویچه وله از تکواندوکاران کره جنوبی و جمهوری آذربایجان به عنوان اصلی ترین رقیبان سوسن حاجی پور در بازی های المپیک نام برد.

در گزارش دویچه وله آمده است: سوسن حاجی‌پور، تکواندوکای زن ایرانی با کسب مدال طلای وزن سوم آسیا، جواز حضور در رقابت‌های المپیک لندن را نیز کسب کرد. مرحله‌ آخر مسابقات گزینشی المپیک در رشته تکواندو (برای آسیایی‌ها) در تایلند به انجام رسید.

ایران که هر دو سهمیه رده مردان را در مسابقات گزینشی به میزبانی جمهوری آذربایجان کسب کرده، فقط با دو نماینده زن در رقابت‌های گزینشی در تایلند حاضر شد. سوسن حاجی‌پور تکواندوکای 67 کیلوگرم ایران در این مسابقات، نخستین بازی خود را با برتری کامل به پایان برد.

او مقابل 'کارما دما' از بوتان قرار گرفت و توانست در راند اول 11 بر صفر حریفش را مغلوب کند. حاجی پور در راند دوم نیز میدان‌دار بود و پس از این که به امتیاز 12 رسید، داوران مطابق مقررات، پایان مسابقه و برتری او را اعلام کردند.

سوسن حاجی‌پور در گام دوم مقابل 'گل نفیس' از قزاقستان نیز به برتری رسید تا مجوز حضور در المپیک لندن را بگیرد. او همچنین با این پیروزی راهی دیدار پایانی شد.

در فینال این وزن، بانوی ایرانی مقابل حریفی از ویتنام قرار گرفت. نماینده ویتنام در همان راند اول به دلیل آسیب دیدگی از ادامه مسابقه انصراف داد تا نماینده ایران در مبارزه‌ای نه چندان دشوار به مدال طلا دست پیدا کند.

با توجه به اهمیت رقابت‌ها، از حاجی‌پور پس از کسب عنوان قهرمانی آزمایش دوپینگ گرفته شد.

فاطمه روحانی دیگر نماینده تکواندوی زنان ایران در این دوره از رقابت‌ها، در دور نخست از 'نادین داوانی' حریف اردنی خود با نتیجه 8 بر یک شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. روحانی دو سال قبل در جزیره کیش، مدال طلای نوجوانان آسیا را نصیب خود کرده بود.

ذوالقدر دبیر فدراسیون تکواندو با ابراز نارضایتی از عملکرد فاطمه روحانی در تایلند گفت: متاسفانه او به وظایف خود عمل نکرد و به انتظارات پاسخ نداد. البته این مسابقات آخرین فرصت برای کسب سهمیه بود، پس همه با تمام قوا و با چنگ و دندان آمدند. حریف اردنی روحانی مدال بازی‌های آسیایی را دارد و حریف ساده‌ای نبود.

انگلستان به عنوان میزبان المپیک در رقابت‌های ورودی شرکت نمی‌کند و طبق مقررات می‌تواند چهار ورزشکار زن و مرد را به رقابت‌های المپیک که در سالن بزرگ اکسل برگزار خواهد شد معرفی کند.

در آخرین دور‌ه‌ مسابقات المپیک که در سال 2008 در پکن برگزار شده بود، هر چهار نماینده مرد و زن کره جنوبی روی سکوی قهرمانی ایستادند تا این تیم عملکردی بی‌نظیر داشته باشد. تکواندوی ایران در المپیک پکن با مدال طلای هادی ساعی، موفق‌ترین تیم در کاروان اعزامی بود.

** رقبای حاجی‌پور در لندن

در رقابت‌های تکواندو المپیک 2012 در لندن، 128 ورزشکار حضور خواهند داشت. غیر از رقابت‌های قهرمانی آسیا در بانکوک، قهرمانی آمریکای جنوبی در مکزیک، قهرمانی اروپا در روسیه و قهرمانی آفریقا در مصر نیز مسابقات گزینشی به لندن محسوب می‌شوند.

همچنین چهار کارت سفید هم به تشخیص فدراسیون جهانی تکواندو به کشورهایی که موفق به کسب سهمیه نمی‌شوند، اعطا خواهد شد.

در وزن 67 کیلوگرم رقابت های المپیک لندن مانند سایر وزن‌ها، 16 نفر حضور خواهند داشت. یعنی تکواندوکاها با دو پیروزی به نیمه نهایی می‌رسند و کسب مدال، مسیری طولانی نخواهد داشت.

کیم می کیونگ قهرمان جهان از کره جنوبی، فریدا عزیزووا نایب قهرمان جهان از جمهوری آذربایجان و الین یوهانسون برنده مدال برنز جهان، سرشناس‌ترین رقبای سوسن حاجی پور هستند.

کارمن مارتون قهرمان قاره اقیانوسیه است. کارن سرگری از کانادا نیز با قهرمانی در پان آمریکن، جواز حضور در المپیک را کسب کرده است. پگی مک‌فرسون از آمریکا و آندریا برنارد از گرانادا دیگر مدعیان وزن سوم تکواندوی زنان در لندن خواهند بود.

در این وزن، انگلستان به عنوان میزبان رقابت‌ها نیز یک نماینده خواهد داشت. چو هوانگ از ویتنام و گل نفیس ایتموخامبه تووا از قزاقستان هم با نقره و برنز آسیا به المپیک راه یافته‌اند.

دو تکواندوکا از رقابت‌های قهرمانی آفریقا و سه نفر هم از رقابت‌های قهرمانی اروپا که هنوز برگزار نشده است به المپیک راه خواهند یافت. در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند، در سایر وزن‌ها نتایج زیر رقم خورد:

49 کیلو: 1- چانتیپ سونخام (تایلند) 2- اریکا کاساهارا (ژاپن) 3- دانا حیدر (اردن)

57 کیلو: 1- رانگسیا نیسایسوم (تایلند) 2- آندریا پائولی (لبنان) 3- مایو هامادا (ژاپن)

67+ کیلو: 1- نادین داوانی (اردن) 2- فیروزا یرگشووا (قزاقستان) 3- ناتالیا ماماتووا (ازبکستان)

در رقابت‌های مردان نیز در چهار وزنی که بازی‌ها مطابق رقابت‌های المپیک به انجام رسید چن یانگ از تایوان، محمد ابو لیبه از اردن، نثار احمد بهاوی از افغانستان و لیو ژیائوبو از چین روی سکوی نخست ایستادند و همراه با برندگان مدال‌های نقره و برنز اوزان خود، جواز مبارزه در رقابت‌های المپیک لندن را کسب کردند.

البته این سهمیه‌ها به افراد تعلق نگرفته است، یعنی فدراسیون‌های تکواندوی کشورهای مختلف می‌توانند در اوزانی که سهمیه گرفته‌اند، نمایندگان دیگری را که تابستان سال آینده در اوج آمادگی هستند، جایگزین ورزشکارانی کنند که سهمیه را کسب کرده بودند.

۷ آذر ۱۳۹۰ ۱۴:۲۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.