رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای عراق:سال 2012 مسابقات بین المللی زورخانه را در نجف برگزار می کنیم

در دهه 1920 در اکثر محلات بغداد، بصره، نجف و کربلا زورخانه ها، بسیار فعال بودند که با حاکم شدن حزب منفور بعث، این زورخانه به سرعت تخریب شدند و آخرین آنها نیز در دهه 1980 به دست عمال صدام نابود گردیدند. در دوره جدید عراق، هنوز زورخانه به مفهوم خاص آن نداریم و ورزشکاران ما درباشگاه های های ورزشی تمرین می کنند. هم اکنون در شهرهای بغداد، کاظمین، نجف و کربلا و به تازگی هم در بصره ورزش زورخانه انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛زورخانه در عراق قدمتی تاریخی دارد و هم عراقی ها و هم زائرین عتبات به این ورزش می پرداختند. زورخانه های این کشور نیز از جمله مکان های فعال اجتماعی بودند که در طول دوره حکومت بعث نابود شدند. عراق یکی از اعضای موسس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای است و حضور فعالی در رویدادهای جهانی این رشته دارد. گفتگوی مجله Zurkhaneh Review با رییس فدراسیون زورخانه عراق در زیر آمده است.

 شهر نجف در سال 2012 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است . برنامه های فدراسیون عراق برای تبلیغ و ترویج ورزش های زورخانه ای در خلال این رویداد فرهنگی و استفاده از این فرصت چیست؟
بله این اتفاق برای ما مهم است و برنامه های فرهنگی زیادی برای این سال در شهر نجف و دیگر شهرهای عراق برنامه ریزی شده است . همان طور که می دانید شهر نجف با نام امام علی (ع) شناخته می شود و نیاز به توضیح ندارد که در ورزش های زورخانه ای جایگاه و شخصیت معنوی امام علی (ع) در رسوم این ورزش و در میان ورزشکاران جایگاه منحصر به فردی است. انتخاب شهر نجف به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت مناسبی برای تبلیغ و ترویج این ورزش فراهم می کند که باید از آن استفاده کرد.
ما در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک تورنمنت ورزش های زورخانه ای در ماه آوریل سال 2012 در عراق هستیم .

شما الان در عراق چند زورخانه دارید ؟
اما در قرن  گذشته در عراق زورخانه های متعددی بود. برخی از آنها را زائران ایرانی ساخته بودند. در دهه 1920 در اکثر محلات بغداد، بصره، نجف و کربلا زورخانه ها، بسیار فعال بودند که با حاکم شدن حزب منفور بعث، این زورخانه به سرعت تخریب شدند و آخرین آنها نیز در دهه 1980 به دست عمال صدام نابود گردیدند. در دوره جدید عراق، هنوز زورخانه به مفهوم خاص آن نداریم و ورزشکاران ما درباشگاه های های ورزشی تمرین می کنند. هم اکنون در شهرهای بغداد، کاظمین، نجف و کربلا و به تازگی هم در بصره ورزش زورخانه انجام می شود.
 
وضعیت تیم عراق در سومین  دوره مسابقات آسیایی در بنگلادش را چطور ارزیابی می کنید؟
همانطور که می دانید ما در این دوره از مسابقات با تیم دوممان شرکت کردیم و تیم اصلی مان را نیاوردیم، اما درباره نتایج این دوره از مسابقات باید این را به شما بگویم که ما راضی نیستیم و در واقع داوری ها مشکل داشت و داورها به جای  آنکه به تیم های ورزشی نگاهی یکسان داشته باشند بیشتر حامی تیم ایران بودند.

۱۹ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۲۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.