جیرو: جودوی ایران مسیر اصلی خود را پیدا کرده است

جیرو: جودوی ایران مسیر اصلی خود را پیدا کرده است
پتانسیل خوبی در جودوکار ایران وجود دارد اما بهتر است که این جودوکاران در مسیر درستی هدایت شوند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛بعد از این المپیک 2000 سیدنی سرمربی ایتالیایی تیم ملی جودوی ایران با 4 قهرمانی مسابقه‌های اروپایی و 2 مدال نقره و برنز المپیک از دنیای جودو خداحافظی کرد تا در مطرح‌ترین باشگاه ایتالیا (فی‌آمه‌جاله) به عنوان مربی جوانان این باشگاه مشغول به کار شود. موفقیت جیرو در این رده سنی باعث شد تا خیلی زود سرمربی‌گری تیم بزرگسالان این باشگاه به نام او سند بخورد. سال 2006 به کادرفنی تیم ملی ایتالیا اضافه شد و به گفته خودش هنوز نیز با تیم ملی کشورش در ارتباط است. جیرو به ایران آمده تا جودوی کشورمان را با تغییرات اساسی روبه‌رو سازد. او در نخستین گام مسابقه‌های جهانی پاریس را پیش‌رو دارد. مسابقه‌هایی که بنا بر ادعای سرمربی ایتالیایی، جودوی متفاوتی را از تیم 4 نفره کشورمان شاهد خواهیم بود.

*بعد از حدود 2 ماه شناخت شما از جودوی ایران چیست؟

مهم‌ترین چیزی که می‌توانم عنوان کنم این است که بگویم در این مدت جودوی ایران مسیر اصلی خود را پیدا کرده است. تمام مواردی که وجود نداشت کم‌کم در حال عملیاتی شدن است. از مسائل خیلی ساده گرفته تا مسائل پیچیده‌تر، همه چیز در حال انجام و هماهنگی است.

*تاکنون مهم‌ترین کاری که برای جودوی ایران انجام دادید چه بوده است؟

با برگزاری مسابقه‌های قهرمانی کشور و مسابقه‌های درون اردویی یک لیست 30 نفره از بهترین‌های جودوی ایران را انتخاب کرده‌ایم که یادآوری می‌کنیم این لیست نهایی نیست و قابل تغییر است منتها ما در شرایطی هستیم که باید این لیست را تهیه می‌کردیم.

*چه برنامه‌ای برای این نفرات دارید؟

خب، این لیست ما برای مسابقه‌های کسب سهمیه المپیک به لیست 15 نفره تقلیل می‌یابد. این نفرات، جودوکاران جوانی خواهند بود که در کنار باتجربه‌ها، آن‌هایی که در لیست رنکینگ جهانی حضور دارند به مسابقه‌های کسب سهمیه المپیک اعزام می‌شوند.

*با این برنامه دنبال چه هدفی هستید؟

بعد از مسابقه‌های جهانی پاریس، فدراسیون تاکنون 4 مسابقه را برای تیم ملی در نظر گرفته است که شرکت در این مسابقه‌ها باعث خواهد شد تا ما بتوانیم نسبت به این نفرات ارزشیابی انجام دهیم. قطعا وضعیت جودوکاران ایران در رنکینگ جهانی تغییر خواهد کرد و آن موقع است که می‌توان اظهارنظر کرد وضعیت ما برای حضور در المپیک چگونه خواهد بود.

*تا الان خیلی بهتر از زمانی که به ایران آمدید می‌توانید جودوی ایران را تحلیل کنید؟

اکنون که این جا زندگی می‌کنم، من یک واقع‌گرا هستم. در مدت 3 سالی که گذشت جودوی ایران در مسابقه‌های بین‌المللی حضور فعالی نداشت حتی در اردوهای خارجی نیز شرکت نمی‌کرد و این درست زمانی بود که جودو در دنیا دچار تحول عظیمی شد اما اگر بخواهیم آنالیز دقیقی انجام دهیم باید از نگاه مدیر فنی صحبت کنیم.

*مدیر فنی، چطور؟

به همین مسابقه‌های جهانی پاریس نگاه کنید، 101 جودوکار در وزن 73 کیلوگرم ثبت‌نام کرده‌اند. چنین اعدادی را در هیچ مسابقه‌هایی ندیده بودم. با این شرایط المپیک لندن قطعا ویژه‌تر از این خواهد بود اما چیزی که به من جسارت و شهامت می‌دهد این است که جودوکاران خوبی در ایران حضور دارند. جودوکارانی که بااستعداد هستند.

*این قطعا می‌تواند برای جودوی ایران امیدوارکننده باشد؟

بله، با تغییر برنامه‌ای که در این مدت انجام دادیم باید به این جودوکاران فرصت داد که به شرایط آرمانی دست یابند. اگر بخواهم به طور دقیق عنوان کنم این خواهد بود که ثمره این برنامه‌ریزی در 6 ماهه دوم مشخص خواهد شد.

*با همه این توضیحاتی که ارائه کردید حتما می‌توانید بزرگ ترین مشکل جودوی ایران را تشریح کنید؟

تکرار می کنم، پتانسیل خوبی به جهت جودوکار در ایران وجود دارد اما بهتر است که این جودوکاران در مسیر درستی هدایت شوند.

*برای عبور از این وضعیت بهترین کار از نظر شما کدام است؟

این سؤال شما حرفه‌ای است (باخنده)، در وهله اول باید جودوکار را به لحاظ فرهنگی توجیه کنیم. باید به او ورزشکار بودن را در مسیری که تعریف شده نشان دهیم.

*فقط همین؟

فکر می‌کنم مواردی که در گذشته رخ داد، اتفاقی بوده است. یک دوره در گذشته وجود داشت این بود که جودوی ایران ترکیبی از کشتی و جودو بود. من هم خیلی خوب کشتی ایران را می‌شناسم و این قضیه باعث شده بود تا جودوی ایران در نتیجه‌گیری موفق باشد. اما در این 3 سال اخیر قوانین جودو تغییرات زیادی کرد و به جودوی 40 سال گذشته بازگشت.

 

*بیشتر توضیح می‌دهید؟

البته، خیلی واضح است شما در این 3 سال کمتر در مسابقه‌های بین‌المللی حاضر بودید و این در حالی بود که جودوی دنیا با تغییرات مواجه شده بود و دیگر کشورها با این شرایط سعی می‌کردند هماهنگ شوند. شما اگر به تقویم جهانی نگاه کنید متوجه خواهید شد با این فشردگی مسابقه‌هایی که فدراسیون جهانی تدارک دیده زمان استراحت برای جودوکار وجود ندارد اما شما به دلایلی این فرصت‌های حضور در میادین بین‌المللی را از دست دادید.

*کمی از بحث منحرف می‌شویم و قصد داریم بدانیم جودوی ایتالیا چطور در این مسیر حرکت می‌کند؟

ساختار جودو در ایتالیا با ساختار جودو در ایران متفاوت است.

*از چه نظر این تفاوت‌ها را شناسایی کردید؟

چه از لحاظ فنی، چه از لحاظ آموزشی تفاوت‌هایی دیده می‌شود. این مورد درخصوص جوانان بیشتر دیده می‌شود. جودوکاران جوان ایتالیایی حضور بیشتری در مسابقه‌های بین‌المللی دارند اما در ایران چنین چیزی خیلی کم دیده می‌شود. نکته مهم دیگر این است که دوره‌های آموزشی و مربی‌گری است که متد و روش روز جودوی جهان در آن حاکم است. دوره‌های بازآموزی مهم‌ترین برنامه‌ای است که در ایتالیا صورت می‌گیرد به این شکل که مربیان موظف هستند در این دوره‌ها شرکت کنند. سمینارهای تئوری و عملی نیز از جمله برنامه‌های فدراسیون ایتالیا می‌باشد که حضور قهرمانان در آن هم جالب توجه است.

*بحث را به سمتی دیگر می‌بریم، یک هفته دیگر باید در مسابقه‌های جهانی فرانسه حاضر باشیم شما قطعا به عنوان یک مربی می‌توانید تحلیل خوبی از شرایط تیم 4 نفره ایران در این مسابقه‌ها داشته باشید؟

من همیشه سعی می‌کنم مثبت فکر کنم و کار خودم را به نحو احسن انجام دهم. خب، شما می‌دانید که برای آماده‌سازی در این مسابقه‌ها چقدر زمان داشتم. برای همین قصد هم ندارم قضاوتی زودهنگام داشته باشم. باید عنوان کنم زمان من برای آماده‌سازی تیم یک ماه بود.

 

*بعد از این مسابقه‌ها، استارت اصلی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک زده خواهد شد، چه برنامه‌ای دارید که جودوی ایران حداکثر سهمیه المپیک را به‌دست آورد؟

این مهم‌ترین برنامه ماست. قطعا شرکت در مسابقه‌ها می‌تواند عیار خوبی برای ارزیابی ما باشد. مطمئنا برای رسیدن به این مهم باید با سرعت بیشتری پیش برویم. از حالا تا 3 ماه دیگر لیستی را خواهیم داشت که فقط برای المپیک تلاش می‌کنند البته بدون این که در این خصوص جوانان را نادیده بگیریم.

*الان 4 جودوکار ایران شرایط نسبتا خوبی را در رنکینگ جهانی دارند برنامه شما برای آن‌ها چه خواهد بود؟

خیلی راحت می‌توان گفت که جودوی ایران روی این 4 نفر خلاصه می‌‌شده اما قصد دارم جوانان نیز در این میان سهمی داشته باشند.

*برنامه شما بعد از مسابقه‌های جهانی پاریس چه خواهد بود؟

مسابقه‌های جهانی که تمام شد قصد دارم آنالیز خوبی داشته باشم، با احترام به گذشته می‌خواهم نشان دهم که امیدواری در جودوی ایران برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ همچنان وجود دارد و ما می‌توانیم تعداد سهمیه‌ها را برای المپیک زیاد کنیم. جودوکاران جوانی در اختیار داریم که پر از انرژی هستند من هم باید تمام تلاشم را انجام دهم تا رسیدن به هدف سهل و آسان باشد.

*طوری صحبت می‌کنید که انگار قرار است اتفاق خوبی در مسابقه‌های جهانی فرانسه رخ دهد؟

من در این مدت کار کردم. در رابطه با تیم صحبت می‌کنم. اتفاق‌های خوبی در این مدت کم رخ داده که تصور می‌کنم نتیجه‌اش در مسابقه‌های جهانی نشان داده خواهد شد. آن چیزی که در حال حاضر در اردوی تیم ملی حاکم است یک اتحاد همه‌جانبه است که این مهم‌ترین عامل برای رسیدن به موفقیت بزرگ است.

*نکته جالبی که به عنوان آخرین سؤال به ذهنم رسید این است که با چه هدفی قبل از مسابقه‌های جهانی از 2 مربی و دستیار ایتالیایی در تیم ملی استفاده کردید؟

من دو ماه در ایران بودم و نیاز داشتم پیرامون جودوی روز دنیا در این مدت اطلاعات کسب کنم. این بهترین راه‌حل بود تا از این طریق از وجود این دو مربی حرفه‌ای تیم ملی ایتالیا در تیم ملی جودوی ایران بهره ببرم. این دو نفر تا پایان مسابقه‌های جهانی فرانسه همراه ما خواهند بود و ادامه همکاری آن‌ها منوط به نظر فدراسیون است.

 

 
۲۶ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۷:۵۱

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.