دکتر پورکاظمی نتایج 480 تست دوپینگ را اعلام کرد

دکتر پورکاظمی نتایج 480 تست دوپینگ را اعلام کرد
رئیس فدراسیون پزشکی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نتایج 480 نمونه تست دوپینگ را که طی 8 ماه اخیر(2011 میلادی) توسط افسران دوپینگ نادوی ایران گرفته شده است ، اعلام کرد.

 به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون ، دکتر لطفعلی پورکاظمی با اشاره به عزم جدی نادو برای مقابله با پدیده شوم دوپینگ اظهار داشت: در 8 ماهی که از سال 2011 میلادی پشت سرگذاشته ایم نادو با تمام قدرت و با توجه به پتانسیل موجود در این عرصه گام بر داشته است و در رابطه با نمونه گیری ها که بخشی از فعالیت این ستاد محسوب می شود عملکرد قابل قبولی ارائه شده است.

 وی با بیان اینکه فدراسیون وزنه برداری نخستین فدراسیونی است که بیشترین تقاضای انجام تست دوپینگ را از ورزشکاران خود داشته است، افزود: در حقیقت فدراسیون وزنه برداری با این رویه با قدرت هر چه تمامتر به مبارزه با پدیده شوم دوپینگ برخاسته است. به هر حال طی مدت یاد شده از 47 نمونه تست دوپینگ به عمل آمده از وزنه برداران در مسابقات و اردوهای داخلی کشور، تعداد 5 نفر تست آنان مثبت بوده که مربوط به مسابقات وزنه برداری باشگاه های کشور در اهواز در تاریخ هفتم بهمن ماه 1389  است که که هر یک از این وزنه برداران به مدت دو سال از کلیه مسابقات داخلی و خارجی محروم شدند، اما خوشبختانه هیچ یک از این افراد ملی پوش نبوده و همگی مربوط به لیگ جوانان باشگاه ها بودند. در واقع رضوان رحیم نیا، علی خرم دوست از باشگاه ذوب آهن، سعید محسنی از خراسان و دو نفر دیگر که قبلاً  نام آنها اعلام شده بود از وزنه برداران جوانان باشگاههای مختلف بودند که هر کدام به دو سال محروم شدند. این ورزشکاران از متاندینون و یا استانوزولول استفاده کرده بودند.

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ فدراسیون دوومیدانی را دومین فدراسیونی دانست که بیشترین قاضای تست دوپینگ را از نادو داشته است. وی در این باره گفت: از 44 تست دوپینگ صورت گرفته توسط افسران نادوی ایران، پنج نفر در مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور در فروردین ماه سال 90 در شیراز ، نمونه آنها مثبت بود. این افراد که از متاندینون و یا ناندرولون استفاده کردند شامل ایوب آرخی، علی رحمانی و پویا خلیلی بودند  که هر کدام دو سال محروم شدند و پرونده دو دونده دیگر مراحل حقوقی خود را طی می کند.

دکتر پورکاظمی ادامه داد: در رشته دوچرخه سواری از 34 تست گرفته شده از باشگاه های مختلف تست 2 نفر مثبت بود که اسامی آنان قبلاً اعلام شد و پرونده یکی از این دو نفر به نام حسن ملکی به دلیل استفاده از مواد خاص به شورای استیناف نادوی ایران ارسال شد که احتمال تخفیف مجازات وی وجود دارد.

 وی خاطر نشان کرد: در ووشو از 38 تست دوپینگ به عمل آمده 5 نمونه مثبت بوده که اسامی 3 نفر قبلاً اعلام شده و 2 نفر مراحل حقوقی خود را می گذرانند از این 5 نفر در 21 بهمن سال 89 تست به عمل آمده بود که در مسابقات انتخابی تیم ملی بودند.

 دکتر پورکاظمی ادامه داد: کلیه 34 تست به عمل آمده در رشته تکواندو، 20 تست انجام شده در رشته تیراندازی و 13 تست صورت گرفته در رشته کوهنوردی و سنگنوردی همگی منفی بود.  ضمن اینکه در  ورزش های جانبازان و معلولین از 24 تست بعمل آمده یک مورد مثبت بود که مراحل حقوقی را می گذراند درست مانند کشتی که از 16 تست بعمل آمده یک مورد مثبت بود که این مورد در اردیبهشت سال 90 از اردوی تیم ملی کشتی آزاد صورت گرفت و مراحل حقوقی را می گذراند.

 دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ افزود: در  بسکتبال از 18 تست به عمل آمده یک نفر مثبت بود که مربوط به مسابقات لیگ دسته اول بهمن ماه سال 89 بوده و نام وی قبلاً اعلام و 2 سال محروم شد ،در  والیبال از 28 تست به عمل آمده سه نفر در  سوپر لیگ کشور در سالهای 89 و 90 مثبت شده که مراحل حقوقی آنان ادامه دارد ضمن اینکه از سایر فدراسیون ها نیز تست دوپینگ بعمل آمده که نتایج آنها منفی اعلام شده است.

دکتر پورکاظمی تصریح کرد: بر اساس آمار و تحقیقات به عمل آمده در بیش از 95 درصد موارد دوپینگ ورزشکاران به صورت آگاهانه صورت می گیرد و علیرغم توزیع کتب و سی دی های آموزشی و برگزاری کلاس های متعدد برای ورزشکاران و مربیان، متاسفانه برخی ورزشکاران برای اینکه هر چه سریع تر به مدال، افتخار، شهرت و پول برسند اقدام به استفاده از مواد نیروزا می کنند این در حالی است که آزمایشگاههای امروزی به حدی پیشرفته هستند که همه انواع مواد نیروزای مصرفی توسط ورزشکار را حتی اگر ماه ها قبل مورد استفاده قرار داده باشد، نشان می دهند.

وی افزود: در یک سال اخیر وادا به همه کشورهای دنیا توصیه کرده که بیشترین تست دوپینگ را از اردوها و مسابقات داخلی گرفته شود و ماموران و افسران دوپینگ به صورت سر زده از ورزشکاران تست بگیریند در نتیجه حتی یک ورزشکار حرفه ای و قهرمان باید در طول 365 روز سال پاک و عاری از دوپینگ باشند نه فقط روز مسابقه.

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۰۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.