با نامه روگ به رئیس فدراسیون جهانی ؛جدال ووشو با 7 رشته دیگر برای ورود به المپیک 2020

با نامه روگ به رئیس فدراسیون جهانی ؛جدال ووشو با 7 رشته دیگر برای ورود به المپیک 2020
"ژاک روگ" رئیس کمیته بین المللی المپیک(IOC) طی نامه ای به یوزای چینگ رئیس فدراسیون جهانی ووشو علاقه مندی این کمیته را برای حضور ووشو در المپیک اعلام نموده است.


 در این بین دکتر مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو ایران و غرب آسیا، نایب رئیس کنفدراسیون آسیا و عضو هیات رئیسه آسیایی و جهانی با اشاره به نامه ژاک روگ مبنی بر ورود ووشو در رقابت برای ورود به المپیک 2020 با 7 رشته ورزشی دیگر این خبر مسرت بخش را دمیدن روحی جدید در ووشوی جهان نامید که قطعا باعث توجه بیشتر تمامی دنیا به این رشته زیبا و هیجان انگیز خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ووشو؛ دکتر علی نژاد  در خصوص فاکتورهای مهم برای المپیکی  شدن یک رشته ورزشی گفت: برای اینکه بک رشته ورزشی به المپیک راه  یابد  فاکتورهای  متعددی نیاز است نظیر الف:مشمولیت همگانی. به این معنا که کشورهای زیادی عضو فدراسیون جهانی آن رشته باشند مثلا ووشو در حال حاضر 140 کشور عضو فدراسیون جهانی دارد که این آمار قابل توجهی است.

ب: فاکتور بعدی ماهیت آن رشته ورزشی است که می تواند در همگانی شدن آن تاثیر به سزایی داشته باشد که خوشبختانه ووشو با توجه به ماهیتش شرایط مناسبی دارد.

ج: تماشاگر پسند بودن آن رشته  فاکتور بسیار مهمی است که این  مسئله فوق العاده اهمیت دارد.

د: ساختار و اساسنامه آن رشته باید یک شکل دموکراتیک داشته باشد و بانوان  و ورزشکاران  در تصمیم گیریهای آن دخیل باشند که تشکیل کمیته ورزشکاران و حضور یک خانم در هیات رئیسه جهانی پیرو این نگرش است.

ه: نقش وادا و تعامل آن رشته با کمیته ضد دوپینگ پر رنگ و موثر باشد.

و: در پنج قاره آن رشته ورزشی فعال باشد و مسابقات قهرمانی قاره ای به طور مستمر در آن برگزار شود که ووشو این خصوصیت مهم را هم دارا  است و همه ساله مسابقات قهرمانی قاره ای در تمام رده های سنی در آن برگزار می شود.

رئیس فدراسیون ووشو در ادامه  نقش حضور نمایشی در المپیک 2008 پکن را در المپیکی شدن این رشته رزمی بسیار موثر دانست و اظهار داشت:  حضور نمایشی  ووشو در المپیک 2008 پکن  باعث شد IOC) ( از نزدیک با قابلیت ها و ظرفیت های این رشته رزمی  و پرطرفدار آشنا شود .

 ژاک روگ به همراه رئیس سازمان برگزاری المپیک و وزیر ورزش چین شخصا در سالن برگزاری مسابقات ووشو حضور پیدا کردند و حتی در مراسم توزیع مدال و جوایز قهرمانان شرکت نموده  و استقبال خوب تماشاگران، سالن مملو از علاقه مندان که نزدیک به 15 هزار نفر بود را مشاهده کردند.

در کنار این تنوع مدالها و حضور پر قدرت کشورها  و پیشرفت تیمها ملی مختلف جهانی نظر ژاک روگ را جلب کرد و از همه مهمتر  فضای آرام رقابت و امنیت آنجا باعث شد که مسئولان بلندپایه IOC)) قابلیتهای ووشو را به عینه ببینندو بر حضور این رشته رزمی در عرصه های بزرگ تر تصمیم گیری کنند.

 عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی ووشو تاکید کرد: از طرفی فدراسیون جهانی ووشو مترصد این است که با رایزنی در دومین دوره المپیک نوجوانان در سال 2014 که در شهرستان "نان جین" چین برگزار می شود ووشو بار دیگر به صورت نمایشی شرکت کند که این برگ برنده دیگری برای این رشته پر طرفدار در راه ورود به المپیک خواهد بود.

دکتر علی نژاد نقش اعضای هیات  رئیسه جهانی ووشو در سوق دادن این رشته به المپیک گفت: بنده به عنوان عضو هیات رئیسه جهانی ووشو طی این 4 سال تلاش زیادی کردم تا در گسترش ووشو در غرب آسیا نقش داشته باشم که راه اندازی فدراسیون کویت و رایزنی جدی برای راه اندازی فدراسیونهای قطر، امارات و عمان موید این مدعا است.

  در کنار اینها تلاش کردیم که قوانین، مقرات و اساسنامه فدراسیون جهانی ووشو در راستای خواسته های (IOC) اصلاح کنیم و در گسترش عادلانه ووشو نقش داشته باشیم در کنار آن با هدایت یوزای چینگ رئیس فدراسیون  جهانی و نایب رئیس (IOC) مذاکرات فشرده ای را با مسئولان کمیته بین المللی المپیک  و "اسپورت اکورد" داشته ایم که نتیجه آن به تکاپو افتادن (IOC) برای تقویت ووشو و ورود آن به المپیک است.

نایب رئیس کنفدراسیون آسیا در خصوص شانس ووشو برای رای آوردن در اجلاس بوئنوس آیرس برای ورود به المپیک 2020 تصریح کرد: در این مقوله ووشو با 7 رشته ورزشی دیگر به رقابت خواهد پرداخت که از این تعداد 2 رشته قبلا سابقه حضور در المپیک را داشته اند که حذف شده اند و 2 رشته دیگر هم پیش از این در کوران  رقابت برا ی حضور در المپیک شرکت نموده اند ولی این برای اولین بار است که ووشو وارد این رقابت شده است.

طبعا این رقابت برای ووشو بسیار مشکل خواهد بود ولی ما امیدواریم با ادامه رایزنی ها و گفت وگو هایی که با کمیته بین المللی المپیک و اعضای(IOC) خواهیم داشت  بتوانیم آرای لازم برای ورود ووشو به المپیک را کسب کنیم و این را هم اضافه کنم از بین این 8 رشته ورزشی 2 رشته به المپیک 2020 راه پیدا خواهند کرد.

دکتر علی نژاد در پایان اذعان داشت: طی این چند روزه و با نامه آقای ژاک روگ کلیه کشورهای جهان پیام های تبریک و ابراز خوشحالی خود را به دبیرخانه فدراسیون جهانی ووشو ارسال کرده اند. اگر ووشو المپیکی شود سرمایه گذاری دنیا بر روی این رشته چندین برابر خواهد شد و بالطبع ما هم برای رقابت با دیگر کشورها نیازمند سرمایه گذاری های چند برابری هستیم و مسلما رقابت سخت تری با دیگر رقبا خواهیم داشت  و در این بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک باید حمایت و پشتیبانی خود را بیشتر کنند تا ما بتوانیم همچون عرصه های آسیایی و جهانی در المپیک هم مدال آور باشیم.

از طرفی با المپیکی شدن ووشو نگاه جامعه و جوانان به این رشته مدال آور و جذاب پر رنگ تر خواهد شد و همانگونه که بعد از موفقیت در بازیهای آسیایی گوانگجو شاهد رشد 40 درصدی خانواده بیمه شده ووشو بوده ایم پر واضح است که ورود به المپیک این علاقه مندی را به میزان قابل توجهی بالاتر خواهد برد.

متن نامه رییس کمیته بین المللی المپیک برای رییس فدراسیون جهانی ووشو به شرح زیر است:

موضوع: برنامه مسابقات المپیک 2020

جناب آقای یوزای چینگ

رئیس فدراسیون جهانی ووشو

پیرو جلسه هیئت رئیسه کمیته المپیک جهانی در تاریخ 4 جولای 2011 در شهر دوربان، مایلم به استحضار برسانم مقرر گردید رشته های ووشو، بیسبال، اسکیت، سافت بال، کاراته ، اسکواش ،صخره نوردی، اسکی روی آب جهت بازبینی و حضور در المپیک 2020 به لیست اضافه گردند.

ما تحت تاثیر اطلاعاتی که شما در اوایل سال جاری در اختیار دپارتمان ورزش IOC گذاشته اید قرار گرفته ایم. بعد از بررسی اطلاعات ارسالی ما توجه پیشرفت در تمامی بخش ها شدیم،که شما باید از این تحولات مثبت مطلع گردید. اعتقاد ما بر این است که زحمات شما نقش موثری در پیشرفت این ورزش دارد.

طبق برنامه چهارم کمیته المپیک ، تصمیم گیری در خصوص شایستگی ورود رشته ورزشی جدید در جلسه ای که به همین منظور در سپتامبر2013 در بوینس آیرس برگزار خواهد شد بررسی و رای گیری خواهد شد. لطفا مطلع باشید که دپارتمان ورزش کمیته بین المللی المپیک طی هفته های آتی با شما در خصوص اقدامات بعدی که می بایست از سوی شما در این خصوص صورت پذیرد تماس خواهد گرفت.

از طرف هیئت رئیسه IOC  و کمیسیون برنامه ریزی المپیک مایلم مراتب قدردانی خود را به پاس زحمات و تلاش های بی نقص خانواده ووشو جهان و IWUF در سالهای اخیر اعلام دارم.

با صمیمانه ترین احترامات

ژاک روگ

رئیس کمیته بین المللی المپیک
۹ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۱۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.