گزارش سفر نمایندگان کمیته ملی المپیک کشورمان به لندن ، لوزان و ژنو؛دیدار با مسئولین کمیته برگزاری المپیک 2012 و نشست با نمایندگان IOC و UN

گزارش سفر نمایندگان کمیته ملی المپیک کشورمان به لندن ، لوزان و ژنو؛دیدار با مسئولین کمیته برگزاری المپیک 2012 و نشست با نمایندگان IOC و  UN
رئیس، دبیرکل و نایب رئیس کمیته ملی المپیک که بمنظور شرکت در جلسات هماهنگی بازیهای المپیک سال 2012 لندن و بازدید از مکانهای تمرین و مسابقات این رویداد عازم لندن شده بودند صبح روز گذشته به کشور بازگشتند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛‌ سفر 5 روزه مقامات کمیته ملی المپیک کشورمان به لندن، لوزان و ژنو که به منظوردیدار و نشست یکروزۀ با مسئولین کمیته برگزاری بازیهای المپیک 2012 لندن و مسئولین کمیته بین المللی المپیک صورت گرفته بود به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، در این سفر مسئولین کمیته ملی المپیک کشورمان ابتدا در جلسه معارفه نشست هماهنگی بازیهای المپیک 2012 لندن حضور یافتند و با  مسئولین هریک از بخشهای مختلف کمیتۀ برگزاری بازیها دیدار نمودند. در این قسمت از نشست مسئولین کمیته برگزاری هر کدام بنا بر مسئولیتهایشان به معرفی خود و ارائه اهم موضوعات تحت نظارت پرداختند که توضیحات آن به شرح ذیل می باشد:

-    آقای آندره بورژوا، مدیر قارۀ آسیا در کمیته برگزاری به ارائه نمایی کلی از چگونگی تعامل با کمیته های ملی المپیک این قاره و همچنین موضوع اردوهای تمرینی قبل از بازیها پرداخت. ایشان همچنین گزارشی در خصوص آخرین روند اجرایی مکانهای برگزاری رشته های مختلف بازیها ارائه داد.
-    مسئولین دهکدۀ بازیها خانم ها ماری کلیما و فیونا کانر گزارش کاملی از بخشهای مختلف دهکدۀ ورزشکاران به سمع و نظر حاضران رساندند.
-    مسئولین ترانسپورت بازیها آدرین ناوری و لین اگوست به ترتیب توضیحات مبسوطی در خصوص نحوه نقل و انتقال ورزشکاران و همراهان آنها به مکانهای مختلف ایراد داشتند.
-    در بخش دیگر این مراسم 3 نفر از مسئولین ثبت نام رشته ها و کارتهای شناسایی(idکارت) بازیها به ارائه گزارش کاملی از نحوۀ عملکرد کمیتۀ برگزاری در این خصوص پرداختند.
-    در آخرین بخش از این دیدار مسئولین کمیتۀ ملی المپیک کشورمان پس از یک استراحت کوتاه عازم Olympic Park شدند تا از مکانهای مسابقات و تمرینات رشته های مختلف بازیها بازدید کنند.
-    این بازدید رأس ساعت 16 همان روز به پایان رسید و مسئولین کمیته المپیک ایران لندن را به مقصد ژنو ترک کردند تا در نشست دو روزۀ ورزش، صلح و توسعه شرکت نمایند.

اولین همایش بین المللی ورزش برای صلح و توسعه

در این نشست نمایندگان کمیته بین المللی المپیک به همراه ژاک روگ ریاست آن کمیته، نمایندگانUN به همراه ویلفرد لمکه مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل(UN) در امور ورزش برای توسعه و صلح، نمایندگان فدراسیونهای بین المللی ورزشی، نمایندگان کمیته های ملی المپیک از سر تا سر جهان و همچنین نمایندگان کمیته بین المللی پارالمپیک و سازمانهای غیر دولتی در مورد موارد زیر به توافق رسیدند:

-    تاکید بر اهمیت برگزاری اولین همایش ورزش برای صلح و توسعه که با توجه به این امر که نمایندگان مختلف جنبش المپیک، سازمان ملل و سازمانهای غیر دولتی گردهم آمده و در جلسه ای با حمایت IOC به منظور تجزیه تحلیل و بحث پیرامون نکات مهم توسعه ورزش در خانواده المپیک و همچنین تایید بر قدرت ورزش به منظور ایجاد صلح و توسعه و همچنین جلوگیری از خشونت، حائز اهمیت است. نقش ورزش در ایجاد صلح همیشه با همکاری نزدیک با دولت و سازمانهای دولتی مقدور بوده است.
-    جنبش المپیک و همکاران آن هر زمان که امکان داشته باشد با یکدیگر برای تقویت تلاش برای استفاده از ورزش و برنامه های تفریحی برای غلبه بر  مشکلات سلامتی که در جامعه با آن رو به رو هستیم از جمبه چاقی زیاد، فقر تغذیه و بدمزاجی همکاری نمایند.
-    تاکید بر تعهد جنبش المپیک برای کمک، از هر راه ممکن ، برای انتقال اهداف توسعه هزاره UN از طریق ورزش به عنوان یک کاتالیزور مهم برای توسعه و صلح .
   - تاکید بر این امر که جنبش المپیک ملزم به استفاده از اعتبارات و نفوذ خود برای بدست اوردن حمایت رهبران سیاسی، انجمن ها وجوامع شهری به منظور ایجاد برنامه ها و فعالیت هایی خلاقانه پیرامون ورزش برای ترویج صلح و توسعه می باشد و همچنین تا حد امکان باید ورزش و برنامه های تفریحی را در مدارس ادغام کرده هر چه بیشتر با خانواده المپیک ، فدراسیونهای ورزشی، باشگاههای محلی برای ایجاد و افزایش فرصت برای ورزش و فعالیت جسمانی آشنا نماییم.
  -  اولویت بایستی به پیشرفت وضع زنان در ورزش و از طریق آن داده شود و بایستی به دنبال ترویج فرصت های برابر برای زنان جهت شرکت در رقابت های ورزشی ، مدیریت و مربی گری بوده و به فرصت های برابر برای زنان بعنوان یک انسان حقیقی توجه شود.
 -  آنچه که جنبش المپیک بایستی برای ترویج صلح از طریق ترک مخاصمه بین المللی المپیک انجام دهد اجرای کار بنیادین و ترک مخاصمه المپیک است.
 -   با طرح این سوال از کمیته بین المللی المپیک که آیا با همکاری دفتر مشاوره ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص ورزش برای صلح و توسعه و نیز تاسیس گروهی برای بررسی بهترین شیوه های دستیابی به تبادل اطلاعات (تخصص و تجربیات ) بصورت جامع و کامل اتخاذ شده است ؟ و تعمیم آن به صورت عملی و در سطح بین المللی بین خانواده المپیک و دیگر سازمان های فعال در زمینه ورزش توسعه و صلح صورت گرفته و گزارش آن به کمیسیون روابط بین الملل کمیته بین المللی المپیک از تاریخ 30 سپتامبر 2009 ارائه شده است ؟
-    به کمیته بین المللی المپیک اینطور توصیه می شود که جزئیات پیش بینی ها ، یافته ها و نتایج بدست آمده طی گردهمایی بین المللی ورزش ، صلح و توسعه مورد بررسی قرار گرفته و هرجا که لازم است کمیته مشاوره کنگره کپنهاگ کمیته بین المللی المپیک 2009 به بررسی آن جهت ارائه به کنگره بپردازد.
–     تعیین این که هر جا خانواده المپیک متعهد به برنامه های صلح و توسعه بوده ، نقاط قوت و ضعف آن کاملا مورد بررسی ، تشخیص قرار گرفته و در برنامه های مربوطه گنجانده شود.
    - دعوت به همکاری از کلیه کمیته های مللی المپیک و فدراسیون های بین المللی ورزشی جهت هدایت و ترویج صلح ، تفاهم و طراحی برنامه های حمایتی و تکمیلی تا جایی که قدرت ورزش این امکان را برای ما فراهم کند.
    – توافق با برگزاری این اولین گردهمایی که بطور ویژه به بررسی شرایط حال می پردازد و الزاما این اولین قدم به سمت اصلاحات آتی باید بصورت دوره ای و با فواصل کمتر از دو سال گسترش یابد.


دومین اجلاس بین المللی ورزش برای صلح و توسعه

پس از دو روز بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان مراتب تقدیر و تشکر خود را از کمیته بین المللی المپیک و سازمان ملل که فرصت این گفتگو و تبادل نظر را برای گسترش توسعه پایدار و صلح از طریق ورزش فراهم کرده اند ابراز نمودند. با توجه به اهمیت این جلسه شرکت کنندگان توافق نمودند موارد زیر به عنوان نتایج حاصل از اجلاس پیشنهاد گردد:
-    تأکید بر اهمیت ورزش به عنوان ابزاری موثر برای توسعه جامعه و برقراری صلح و آشتی

-    بازخوانی اعلانیه گردهمایی هزاره سال 2010 که ورزش را به عنوان ابزاری برای آموزش، توسعه و صلح برشمرده که می تواند در جهت ایجاد همبستگی، بردباری، تفاهم و توسعه سلامت در سطح محلی، ملی و بین المللی موثر واقع گردد.
-    تأکید بر همکاری جنبش المپیک و سازمان ملل متحد در جهت هماهنگی و توسعه صلح آمیز جوامع
-    اشاره به رضایت بخش بودن افزایش برنامه های سازمان های ورزشی و سازمان ملل در زمینه توسعه اجتماع، آموزش، سلامت و برنامه های مقابله با ایدز، تساوی جنسیتی، محیط زیست و ثبات،‌کمک های انسان دوستانه، توانمندسازی جوانان و همچنین تعامل اجتماعی افراد سالم و معلول در جهت دستیابی به اهداف توسعه هزاره
-    تأکید بر آثار فزاینده فعالیت های بدنی بر بیماری های غیرمسری، در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به ویژه در بین جوانان
-    تأکید بر داوطلب گرایی به عنوان یکی از عوامل حیاتی ورزش و بسیج نمودن مردم و ورزشکاران در جهت خدمت به جامعه و توسعه و صلح
-   یادآوری سال بین المللی جوانان و استقبال از برگزاری بازیهای المپیک جوانان و تأکید بر اهمیت برنامه های آموزشی جوانان از طریق ورزش در جهت ایجاد فرهنگ صلح بر اساس اصول احترام، تفاهم و همبستگی
-   توجه به چشم انداز ورزش برای ایجاد توسعه و صلح  و استفاده از آن به عنوان ابزار مشورتی ویژه توسط دبیرکل سازمان ملل
-   یادآوری این موضوع که IOC از سوی دبیرکل سازمان ملل به عنوان ناظر دائم انتخاب شده است.
-   توجه به این موضوع که ورزش به تنهایی نمی تواند نقش موثری در جهت برقرای صلح و حل مشکلات اجتماعی دساشته باشد.

بیانیه اجلاس

1.    فراخوانی تلاش های موثر برای تقویت همکاری های لازم بین جنبش المپیک، دولت ها و سیستم سازمان ملل و جامعه مدنی در خصوص استفاده از ورزش برای توسعه و صلح
2.    دعوت از تمام گروهها برای تقویت بهره مندی از ورزش به عنوان یک ابزار سیاسی موثر و هدایت آن به شکلی که دستیابی به اهداف توسعه هزاره فراهم گردد
3.    ترغیب اعضاء سازمان ملل به تقویت ریشه های بنیادین برای مکانیزم حمایت اجتماعی و هدایت منابع با هدف اجرای برنامه های ورزشی به صرفه، موثر، پایدار و بلند مدت
4.    تشویق دولت ها و به ویژه کشورهای اهدا کننده و همچنین سازمان های بین المللی به گنجاندن ورزش در برنامه های رسمی کمک به توسعه و تشویق سیستم سازمان ملل متحد به گنجاندن ورزش و تربیت بدنی به عنوان یکی از شاخص های توسعه بشریت
5.    درخواست از دولت ها به افزایش حمایت از توسعه کیفیت تربیت بدنی و ورزش برای همه
6.    تأکید بر نیاز به همکاری های نزدیکی با بخش های تجاری و موسسات مالی منطقه ای و بین المللی به عنوان همکاران کلیدی در برنامه های استراتژیک صلح آمیز و توسعه اجتماعی
7.    فراخوانی دوباره برای تقویت ارزشیابی عمومی و ابزارهای نظارتی برای ارزیابی اثر ورزش بر برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی برای تحقیقات بیشتر در زمینه توسعه علمی و برنامه های موثر در این زمینه
8.    ترغیب فدراسیون های بین المللی ورزشی، کمیته های ملی المپیک و دیگر سازمان های ورزشی جنبش به تقویت برنامه های تحت پوشش برای مشارکت بیشتر در توسعه و تغییرات اجتماعی با همکاری نزدیک با موسسات دولتی، بخش خصوص و سازمان های جامعه مدنی
9.    تشویق فدراسیون های بین المللی به برگزاری رویدادهای جهانی ورزش در کشورهایی در حال توسعه با اقتصاد در حال ظهور با هداف ایجاد میراثی ماندگار برای توسعه آنها
10.    دعوت از اعضاء سازمان ملل برای همکاری با کمیته بین المللی المپیک در جهت توسعه آتش بس المپیک در چارچوب بازیهای المپیک و پارالمپیک در بازیهای 2012 لندن و پایبندی به آن به صورت انفرادی و گروهی در جهت دستیابی به توافق صلح آمیز توسط کشورهای طرف درگیر با درنظر گرفتن اصول منشور سازمان ملل متحد.

بازدیدمسئولین کمیته المپیک از موزه المپیک در لوزان سوئیس

بنا بر این گزارش، در پایان این سفر طبق هماهنگی های بعمل آمده مسئولین کمیته ملی المپیک کشورمان صبح پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه بمنظور بازدید از موزه المپیک و دیدار و گفتگو با مقامات این موزه از ژنو عازم لوزان سوئیس شدند.
در ابتدای این دیدار مقامات کمیته المپیک کشورمان مورد استقبال مدیر موزه المپیک در فرانسو گبت قرار گرفتند که وی طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از این نشست موارد مهمی را برای پیشرفت و توسعه موزه ورزش المپیک ایران ایراد نمودند.
بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران نیز به نمایندگی از سوی دیگر مقامات ضمن تشکر از مهمان نوازی و محبت های اقای گبت و همکاران ایشان از نامبرده و همکار وی خانم شامولی دعوت بعمل آوردند تا ضمن سفر به ایران از کمیته المپیک و موزه ورزشی المپیک بازدید نمایند.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۴۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.