دور ششم مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا روز گذشته در هتل ثامن مشهد برگزار شد


به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ؛ در این دور یو یانگی (2646) از چین که با 5/4 امتیاز به تنهایی در صدر جدول بود با مهره سفید در مقابل هاریکریشنا (2666) از هندوستان  شروع حاد اسکاتلندی را  برگزید، این شاخه شروع بازی شطرنج که توسط  قهرمان سابق جهان گری کاسپاروف احیا و با موفقیت به کار گرفته شده بود هم چنان طرفدران زیادی در میان بازیکنان تاکتیکی و هجومی دارد، تا حرکت پانزدهم دو حریف ادامه های شناخته شده تئوری را دنبال کردند، اما همانگونه که غالباً در این شروع پیش می آید چنانچه سفید نتواند حملات خود را به سرعت به ثمر رساند، سیاه  خواهد توانست با ایجاد ضد حمله وضعیت بهتری یابد چیزی که در این بازی نیز اتفاق افتاد اما یو یانگی  حداقل توانست با ایجاد تهدیدهای مکرر به حریف امکان بسیج قوای باقیمانده را ندهد و بازیکنان در حرکت 32 به تساوی رضایت داد! لازم به ذکر است که در این مسابقات دو قانون جدید فدراسیون جهانی شطرنج یعنی ممنوعیت تساوی توافقی پیش از حرکت سی ام بازی و الزام بازیکنان به حضور در میز مسابقه در لحظه آغازین بازی اعمال  می شود.
در میز دوم نیز بازیکنی از هند در مقابل حریفی از چین بازی می کرد اما در اینجا ساسیکیران از هند (2676) با مهره سفید توانست ژو ویقی(2610) را شکست دهد ساسیکیران که بازی را با پیاده وزیر آغاز کرده بود از قبول قربانی پیاده در گامبی بنکو اجتناب کرد و با طولانی کردن بازی وارد آخر بازی رخ و فیل شد و توانست از یک لحظه بی دقتی حریف سود جسته و بازی را به نفع خویش به پایان رساند
در دیگر بازیهای نگوین ویتنامی مقابل بو خیانگ زی چینی بسیار با احتیاط  بازی کرد و موفق شد تعادل بازی را حفظ نماید و طرفین در حرکت 32 به تساوی رضایت دادند!
اما در میز چهارم نیز دو حریف از هند و چین در مقابل یکدیگر بازی می کردند ژائو جون (2574)  مقابل استاد بزرگ ثریا شخار گانگولی (2643) در آخر بازی سه پیاده در مقابل اسب نتوانست به پیروزی دست یابد و به تساوی رضایت داد! گانگولی مدتهاست با تیم مربی گری قهرمان حال حاضر جهان ویسواناتان آناند همکاری می کند!
در میان بازیکنان ایرانی پیروزی استاد بزرگ الشن مرادی مقابل استاد بزرگ گوپال از هندوستان او را 4 امتیازی کرد الشن این بازی را با استفاده از تکنیک برترش در آخر بازی به پیروزی رساند!
بدین ترتیب در پایان دور ششم همچنان یو یانگی از چین با 5 امتیاز در صدر و ساسیکیران و هاریکریشنا هر دو از هندوستان با 5/4 امتیاز در تعقیب وی می باشند و پس از ایشان 9 بازیکن از جمله استاد بزرگ الشن مرادی با 4 امتیاز قرار دارند.
در دور هفتم  و بر روی میز یک ساسیکیران با مهره سفید به مصاف یو یانگی خواهد رفت ، ساسیکیران که علی رغم جنگندگی سبکش بر پایه درک عمیق ظرافتهای پوزیسیون بنا شده است  غالباَ جنگ را بر تقسیم امتیاز ترجیح می دهد فردا با مهره سفید انگیزه های زیادی برای برد بازی دارد هر چند در شطرنج بردن حریفی که احتمالاً از ابتدا به تساوی راضی است کاری بسیار سخت است!
اما در میز دوم هاریکریشنا به مصاف هم وطنش گانگولی خواهد رفت نبردی خانگی که شاید دو حریف آن از وقوع آن در این دور از مسابقات اصلاَ خوشحال نباشند، بر طبق قوانین این مسابقات تنها در دور آخر  بازیکنان هموطنی که بیش از 50% امتیاز را دارند در مقابل هم قرار داده نخواهند شد.
الشن مرادی فردا مقابل نگی پریمرجان  از هندوستان بازی خواهد کرد اگر الشن بتواند در این بازی موفق عمل کند شانس او برای صعود به بالای جدول در این مسابقات بسیار بالا خواهد بود قابل ذکر است که 4 نفر برتر مسابقات آقایان به مسابقات قهرمانی جهان که شهریور ماه امسال در روسیه برگزار خواهد شد راه خواهند یافت.
مسابقات بانوان:
در مسابقات بانوان بالاخره مونگونتول مغول (2463) طعم شکست را چشید و در صدر نشینی شریک پیدا کرد مونگونتول که در بازی های پیشین پیروزیهای سریعی کسب کرده بود در این دور نیز تصمیم به هجومی سریع با پیاده ها در مقابل دفاع سیسیلی ایشا کارواده (2343) از هندوستان گرفت اما کاراوده پس از امن کردن وضعیت شاهش راه ورود به سنگرهای حریف را از میان حفره های پیاده ای به خوبی پیدا کرد و توانست  امتیاز کامل بازی را از آن خود سازد.
بازیهای میزهای دوم و سوم ما بین هاریکا از هندوستان و سابیروف از ازبکستان و فام و هوانگ هر دو از ویتنام در نبردهایی کوتاه با نتیجه تساوی پایان یافت.
بدین ترتیب در پایان دور ششم مونگونتول و کاراواده با 5/4 امتیاز در صدر قرار داردند و شش بازیکن با 4 امیتاز در رده بعد قرار دارند.
هم اکنون آتوسا پورکاشیان و  سارا سادات خادم با 3 امتیاز، رده بالاتری از دیگر بازیکنان ایرانی دارند.
برطبق قوانین جاری فدراسیون آسیا تنها یک بازیکن از هریک از مسابقات سالانه قهرمانی بانوان آسیا به مسابقات قهرمانی بانوان جهان که هر دو سال یکبار برگزار میشود راه می یابند، لازم به ذکر است که آتوسا پورکاشیان در سال گذشته و با فتح مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2010 توانست به این مهم دست یابد!
در دور هفتم  تان ژونگی (2401) از چین با مهره سفید به مصاف مونگونتول (2463) خواهد رفت و کاراواده(2340)  از هندوستان با فام لی (2340) از ویتنام مبارزه خواهد کرد.
دور هفتم بازیها از ساعت 15 امروز یکشنبه 18 اردیبهشت ماه در محل هتل ثامن مشهد برگزار خواهد شد.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۲:۵۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.