دبیر اولین همایش ورزش و سلامت روانی : ورزش با افزایش سلامت بدنی به سلامت روانی کمک می کند

آماری که در مورد سلامتی روانی شهرنشینان وجود دارد تحیر برانگیز است. براساس آمار نزدیک به 20 درصد از مردم تهران حداقل با یک عارضه روان شناسی روبرو هستند.حتی این آمار در شهرهای بزرگ دنیا نیز کمتر می باشد.

به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک وپارالمپیک دکتر سید محمدکاظم واعظ موسوی مدیر مرکز روانشناسی و دبیر اولین همایش ورزش وسلامت روانی در گفتگویی با ستاد خبری  ضمن بیان مطلب فوق در خصوص اهمیت بررسی موضوع سلامت روانی گفت: سلامت روانی به طور کلی پدیده مظلومی می باشد و به نظر می رسد که تک تک مردم باید همان قدر به سلامت بدنی اهمیت می دهند، به سلامت روانی نیز اهمیت دهند. متخصصان نیز باید نگاه جدی به آن داشته باشند و مسئولان ورزش هم باید این پدیده راجدی نگاه کنند.

وی همچنین در ادامه در خصوص علل برگزاری این همایش گفت : این همایش به خاطر نزدیک کردن این سه دیدگاه به هم دیگر برگزار می شود تا از طرفی زیر بنای نظری سلامت روانی را توسعه دهد و از طرف دیگر مسیر های دستیابی موثر به آن را بررسی کند.

دبیر اولین همایش ورزش و سلامت روانی همچنین تعریفی از سلامت روانی ارائه کرد و افزود: سلامت روانی از دیدگاهی که ما به آن نگاه می کنیم بهزیستی انسان بین جنبه های هیجانی، بدنی و ذهنی فرد می باشد. پیش از این گفته شده که سلامت روانی یعنی فقدان عارضه روانی،  ولی به نظر می رسد که در تعریفی رساتر باید به تعادلی که ذکر کردیم اشاره کرد و آن هم مشروط به قرارگیری انسان در حداکثر کارایی خود می باشد.

واعظ موسوی در خصوص تاثیرات ورزش بر سلامت روانی نیز سخن گفت و افزود: ورزش از جمله اقداماتی است که می تواند از طرق مختلف سلامت روانی را حفظ کند و حتی آن را بالا ببرد. یک جنبه از عملکرد ورزش این است که درک فرد نسبت به قابلیت ها و توانایی آن برای اثرگذاری برموانع در سطح بالایی باشد یعنی در واقع ورزش از دیدگاه شناختی می تواند به حفظ سلامت روانی کمک کند.

وی ادامه داد: جنبه دوم ازنظر هیجانی می باشد. ورزش با افزودن هیجان های مثبت و کاهش هیجانات منفی به سلامت روانی کمک می کندو نهایتا ورزش با افزایش سلامت بدنی به سلامت روانی کمک خواهد کرد.

 همچنین واعظ در رابطه با سلامت روانی و تاثیر بر ورزش قهرمانی نیز  گفت: ما گمان می کنیم که قهرمانان واقعی کسانی هستند که زمینه مساعدتری از نظر سلامت روانی دارند.اصولا قهرمان شدن در هر جنبه از عملکرد انسانی از جمله ورزش مدیون سالم بودن فرد می باشد.

مدیر مرکز روانشناسی آکادمی ادامه داد: تجربه 15 سال مشاوره روانشناسی ورزشی به من نشان داده است که موفق ترین قهرمانان سالمترین آنها هستند. این افراد برای رسیدن به اوج با موانع کمتری روبرو هستند و فقط لازم است که مهارت هایی را یاد بگیرند. ورزش قهرمانی آنقدر جاذبه های متفاوت دارد که باعث شده به این مسئله اساسی نسبت به سلامت روانی در ورزش همگانی  کمتر پرداخته شود.

دکتر واعظ موسوی با بیان این مطلب که این همایش تلاش دارد که مشوق دو دیدگاه باشد گفت: دیدگاهی که به دنبال سلامت روانی در ورزش قهرمانی است و دیدگاهی که سلامت روانی را در ورزش همگانی جستجو می کند.

دبیر همایش سلامت روانی در ورزش در پایان گفتگوی خبری خود در خصوص میزان پرداختن کشورهای دنیا به مقوله سلامت روانی گفت: کشور هایی که دارای ورزش پیشرفته ای می باشند به ورزش خود به عنوان نماد پیشرفت نگاه می کنند و با گروه های متخصص در این زمینه مدام در ارتباط می باشند.در کشور ما هم این پدیده چند سالی است که رواج پیدا کرده و با این حال رجوع ورزشکاران به متخصصان هنوز هم به تشویق بیشتری نیاز دارند.
۲۰ دی ۱۳۸۹ ۱۰:۱۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.