/ در نشست ستاد تدارکاتی بازیهای آسیایی مطرح شد/ افشارزاده: ioc به دنبال بازگرداندن روح المپیزم به ورزش است/شعبانی: سنگاپور میدان رقابت فرهنگهاست و ایران حرفهای زیادی برای گفتن دارد/رحیمی: کلیه برنامه ریزی ها و تدارکات اعزام صورت گرفته است

/ در نشست ستاد تدارکاتی بازیهای آسیایی مطرح شد/ افشارزاده: ioc به دنبال بازگرداندن روح المپیزم به ورزش است/شعبانی: سنگاپور میدان رقابت فرهنگهاست و ایران حرفهای زیادی برای گفتن دارد/رحیمی: کلیه برنامه
مسئولین ستاد تدارکاتی بازیهای آسیایی و المپسک با تاکید بر حضور در المپیک نوجوانان سنگاپور شرایط اعضای کاروان اعزامی را مطلوب ارزیابی کردند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ نشست مسئولین ستاد تدارکاتی بازیهای آسیایی و المپیک صبح روز گذشته در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد که در ابتدای این نشست بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته ملی المپیک با ارائه گزارشی از نشست با رئیس سازمان تربیت بدنی و همچنین اعضای هیات اجرایی حضور در اولین دوره بازیهای المپیک نوجوانان که طی ماه جاری در سنگاپور برگزار خواهد شد را الزامی دانست و گفت: کمیته بین المللی المپیک با توجه به بالا رفتن معضل دوپینگ و همچنین تغییر و تحولاتی که باعث شده تا شرکت کنندگان در المپیک بدون توجه به اهداف و شعارهای این رویداد بزرگ(دوستی، برادری، برابری) فقط و فقط به کسب مدال و موفقیت توجه داشته باشند به این فکر افتاده تا تمهیدات جدیدی را بیاندیشد.

وی ادامه داد: یکی از تمهیدات و راهکارهای اساسی ioc  برپایی المپیک در رده سنی پایه است تا طی آن بتواند نوجوانان را با فلسفه المپیک که بر برادری و برابری تمام مردم دنیا با هر فرهنگ و ملیتی تاکید دارد بپردازد. این راهکار را نیز بدین صورت پیاده خواهد کرد که در سنگاپور برنامه های فرهنگی و فعالیتهای هنری دسته جمعی برای ایجاد روحیه تعاون و همکاری در اولویت قرار دارد و رقابت و مسابقه در درجه دوم خواهد بود.

افشارزاده در ادامه اظهار داشت: مشکلات و معظلات سالهای اخیر که منجر به تغییر نگرش ورزشکاران رشته های مختلف شده تا برای رسیدن به قهرمانی دست به هر کار و اقدامی بزنند در حال حاضر مهمترین دغدغه مسئولین ورزش جهان است و ما نیز چاره ای نداریم که همگام با آنان برای پرورش روح المپیکی در میان قشر جوان ورزشی کشورمان گام برداریم. آنها در این دوره از مسابقات آموزش خواهند داد که در المپیک کسب مدال به هر طریق شرط نیست بلکه ارزشمند تر از مدال این روح جوانمردی و برادری است که برای تمام مردم جهان اهمیت دارد.

مطمئنا همین اعضای کاروان اعزامی به سنگاپور اگر در غالب کاروان اعزامی به المپیک 2012 نباشند قطعا ورزشکاران ما در المپیک 2016 خواهند بود که به همین دلیل نیز باید فرصت را مغتنم شمرده و از این فرصت مناسب ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم.

وی در ادامه این نشست گفت: در این دوره از بازیهای " حضور" هدف اصلی ioc و همچنین تمام کشورهای شرکت کننده است که کمیته بین المللی المپیک برای رسیدن به این هدف هزینه بلیط رفت و برگشت و اسکان کلیه کاروانهای اعزامی از کل دنیا را تقبل کرده و در قبال دغدغه مسئولین ما نسبت به برنامه ریزی های صورت گرفته اعلام داشته که کاروان ایران با توجه به برخی محدودیت ها می تواند در هر برنامه ای که صلاح دانست شرکت نکند و در هر زمانی هم که خواست دهکده را ترک نماید.

افشارزاده در پایان گفت: ضمن اینکه باید برای حفظ جایگاه بین المللی و ارتباط با دنیا در این مسابقات شرکت کنیم مطمئنا وزشکار ما با حضور در این مسابقات تجارب ارزنده ای بدست خواهد آورد که راهگشای موفقیت های پیش رو خواهد شد. مردم شناسی، فرهنگ شناسی،رفتار شناسی، ایجاد دوستی سالم،حس تعاون و همکاری،کمک به هم نوع، دوستی با طبیعت و بسیاری موارد دیگر جزو برنامه هایی است که در این دوره از بازیها به شرکت کنندگان آموزش داده خواهد شد. ضمن اینکه برخی از ورزشکاران ما که زبان انگلیسی را بلد نیستند با شرکت در این رویداد متوجه خواهند شد که چقدر این موضوع برایشان در ایجاد ارتباط سخت است و به همن خاطر نیز به محض بازگشت اقدام به آموزش خواهد نمود. 

اصغر رحیمی دبیر ستاد تدارکات نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده برای اعضای کاروان اعزامی را ارائه داد و گفت: چیزی در حدود 180 روز اردو را برای حدود 500 نفر که قرار بود در رقابتهای کسب سهیه این دوره از بازیها شرکت کنند برگزار کردیم که در پایان این برنامه ریزی باعث شد تا 52 سهمیه را در 13 رشته اعزامی بدست آوریم. در این کاروان 22 نفر خانم در رشته های تکواندو، تیر و کمان و تیر اندازی و فوتبال حضور دارند و باقی ورزشکاران پسر خواهند بود.

وی ادامه داد: سطح ما در ورزش نوجوانان همان سطحی است که در بزرگسالان داریم. یعنی نمی توان از کاروان اعزامی به المپیک نوجوانان انتظاری فراتر از انتظاری داشته باشیم که از بزرگسالان اعزامی به المپیک داریم. ضمن اینکه باید این نکته را در نظرگرفت اکثر نفرات اعزامی به سنگاپور نه تجربه حضور در میادین بین المللی را دارند و نه شناختی از حریفان خود ؛ چراکه همه حاضرین در این رویداد نوجوان و ناشناخته هستند.

دبیر ستاد تدارکاتی به تدارکات صورت گرفته اشاره کرد و گفت:خوشبختانه معاینات پزشکی لازم روی کلیه اعضای کاروان اعزامی صورت گرفته و از حدود 35 درصد نفرات اعزامی نیز تست دوپینگ گرفته شده که هنوز جواب آن به دستمان نرسیده است. برای کلیه نفرات اعزامی لباس فرم و ورزشی مناسب تهیه شده و خوشبختانه با تاکید مسئولین سعی شده تا اردونشینان بدون کوچکترین مشکل و دغدغه راهی این بازیها گردند.

وی در پایان گفت: بار دیگر باید اعلام کنیم که هدف از حضور در این بازیها کسب مدال نیست و تمام سعی مان بر این خواهد بود تا نوجوانان اعزامی بتوانند با کسب تجربیات ارزشمند به نمایندگان شایسته ایران در المپیک های پیش رو تبدیل گردند. البته این بدان معنا نیست که آنها تلاش خود را نکنند و چه بسا بتوانند در کنار این تلاش ارزشمند افتخاری نیز برای کشور عزیزمان بدست آورند.

بعد از صحبتهای رحیمی، غلامحسین شعبانی رئیس کمیته فرهنگی کشورمان با مطرح ساختن برنامه ریزی های فرهنگی برای کاروان اعزامی اظهار داشت:بنیانگذاران المپیک اهداف اولیه المپیک را بر پایه پیام و شعار دوستی بنا نهادند تا این میدان به مکانی تبدیل شود برای تبادل دوستی و پیام برادری و برابری اما متاسفانه شاهدیم که در بسیاری از مسابقات تقلب و دوپینگ برای رسیدن به مدال بر تمام این اهداف حاکم شده و شاهد رقابتهایی نابرابر هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون خود مسئولین کمته بین المللی المپیک نیز اعتقاد دارند که عدم توجه مناسب به مقوله فرهنگ و اخلاق باعث شده تا این نوع نگرش در بین ورزشکاران حرفه ای ایجاد شود بنابراین به این فکر افتاده اند تا با ایجاد میدان المپیک برای نوجوانان، برنامه های فرهنگی را در اولویت بازیها قرار دهند و به آموزش های اساسی برای زنده کردن شعار و اصل روح المپیک بپردازند.

شعبانی یاد آور شد: این دوره از بازیها به دلیل اینکه برای اولین بار برگزار می شود برای همه شرکت کنندگان ناشناخته است و به هیچ عنوان شناختی از رقیب و حریفان وجود ندارد. حضور کشورهای صاحب نام دنیا یا بهتر بگوییم 205 کشور دنیا نیز نشان دهنده این است که اصلا نباید به دنبال مدال بودبلکه باید در این عرصه تبادل فرهنگ و رقابت اخلاق طوری عمل کنیم که ایران با داشتن پشتوانه فرهنگ بسیار غنی خود نمایی کند. ورزشکاران ما که همیشه در مسابقات و رویدادهای بین المللی نمایندگان شایسته ای برای ایران اسلامی بوده اند برای حضور در این دوره از بازیها نیز آمورش های لازمی خواهند دید تا بتوانند در آنجا فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارند.

مدیر مسئول مجله دنیای ورزش اظهار داشت:آموزش مصاحبه قهرمانان، استعداد یابی، نمایشگاه های جنبی،ارائه بازیهای بومی و سنتی ، تشویق به فعالیتهای اجتماعی، فستیوالهای گروهی،سفرهای تحقیقی و کلاسهای ویژه دیگر از جمله برنامه هایی است که در این دوره از بازیها ارائه می شود که همگی با اهداف تعامل، ایجاد روح همکاری،جلوگیری از ورزش زدگی، معرفی کشور و فرهنگ، جلوگیری از انزوا و بالا بردن اطلاعات عمومی نوجوانان نسبت به دنیای پیرامون خود و محیطی که در آن زندگی می کنند ارائه می گردد.

شعبانی در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای اردوی مشترک آموزشی کاروان گفت: خوشبختانه در نشست مشترکی که با مسئولین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم از کارشناسان این مرکز درخواست کردیم تا در این کار تخصصی و مهم ما را یاری دهند. بدین ترتیب برنامه های همچون آموزش صنایع دستی، بازیهای بومی و سنتی، آمورش اجرای نمایشنامه های کوتاه، مصاحبه، نقاشی، ورزش باستانی،عکاسی و چند برنامه دیگر در این اردو که طی روزهای 10 الی 14 مرداد ماه در آکادمی برگزار خواهد شد ارائه می گردد.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من فرهنگ را نمی توان یک شبه به قشر جوان جامعه آموزش داد و این بی انصافی است که ارگانهایی همانند آموزش و پرورش،وزارت ارشاد،سازمان ملی جوانان،سازمان تبلیغات و غیره بار سنگین رسالت فرهنگی و آموزش فرهنگ به قشر جوان را به دوش ورزش بیاندازند.پس تکلیف آنها چیست؟ اصلا به ورزش چه داده اند که اینگونه نیز از ورزش توقع دارند؟


۵ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۵۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.