با حضور مسئولین وزارت ورزش،کمیته ملی المپیک و جمعی از پیشکسوتان ؛ از آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران رونمایی شد

با حضور مسئولین وزارت ورزش،کمیته ملی المپیک و جمعی از پیشکسوتان ؛ از آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران رونمایی  شد
مراسم رونمایی از آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران صبح امروز دوشنبه دوم اسفند ماه با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان،کمیته ملی المپیک ،اعضای هیات اجرایی ،جمعی ازروسای فدراسیون ها و پیشکسوتان ورزش کشور در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ در این مراسم که با حضور دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، دکتر علی دارابی معاون وزارت میراث فرهنگی کشور،خانم طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته، دکتر کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته، دکتر نصرالله سجادی مشاور عالی رئیس کمیته ، سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش، علیرضا رحیمی، بهروز منتقمی،  رضا قراخانلو، علی رغبتی، اصغر رحیمی،عبدالحمید احمدی، محسن رضوانی، پیمان فخری ، دکتر سید محسن میر مشاوررئیس و مدیر دفتر حوزه ریاست، دکتر سپیده گلیجانی مقدم مدیر موزه ملی ورزش المپیک و کمیته ملی المپیک، شهرزاد کرد بچه  مدیر دپارتمان تاریخ شفاهی  و  جمع دیگری از  روسای فدراسیون ها،مسئولین ، مدیران،پیشکسوتان ،قهرمانان ورزش کشور و اصحاب رسانه از  آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران رونمایی شد.

در این مراسم دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، ضمن خیرمقدم به حضار اظهار کرد: تاریخ شفاهی ورزش ایران نماد میراث فرهنگی و معنوی کشور است. تاریخ شفاهی روایتگرتلاش انسانهای خوشنام اما گمنام است. تاریخ شفاهی یعنی درک روشن از حقیقت دیروز ورزش برای درک امروز جامعه ایران تاریخ شفاهی یعنی تدوین تصویر تلاش میلیون ها جوانان ایران زمین و در یک کلام تاریخ شفاهی یعنی گنجینه آگاهی، تجربه، اندیشه یک قرن انسان های سخت کوش که کام ملت را شیرین کردند.

 

دکتر صالحی امیری

 وی افزود:معتقدم وقتی پیشکسوتی از جمع ما می رود یک بخش از گنجینه بزرگ تاریخ ورزش ایران مفقود می شود. تاریخ شفاهی مرام و معرفت ایران را به رخ جهانیان میکشد.
 رییس کمیته المپیک گفت: تاریخ شفاهی منبع بزرگی از اطلاعات انباشته است که می توان از دل آن فیلم و رمان به یادگار گذاشت.
وی ادامه داد: هنر همکاران من در تاریخ شفاهی حفظ و نشر گنجینه ای از انسان هایی است که چون خورشید درخشیدند و پرچمدار مرام  و معرفت و فضیلت ایران و ایرانی در یک قرن گذشته هستند و تاریخ شفاهی چراغ روشن نسل امروز و فردای ایران زمین است که آیندگان ارزش و قدر این کار بزرگ را بیشتر از امروز خواهند دانست.
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: امیدوارم  تالار تاریخ شفاهی ورزش ایران به زودی در موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک رونمایی می شود تا همه بدانند این مدال ها و کاپ های ارزشمند موجود در موزه محصول تلاش ها و زحمات مردان و زنان بزرگی است که ثبت شده است.
دکتر صالحی امیری در پایان گفت: تاریخ شفاهی پالایش غبار از چهره ورزش ایران زمین است تا مبادا شجاعت و فضیلت قهرمانان ما فراموش شود. امیدوارم با همکاری دکتر دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در یونسکو ثبت و ضبط گردد.

دکتر علی دارابی قائم ‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جمع اظهار کرد: در همه مسئولیت های که دکتر صالحی امیری بر عهده داشته است عنصر فرهنگ را پررنگ تر می بینیم و جای بسیار قدردانی دارد.
وی افزود: تاریخ شفاهی بیانگر گذشته، تمدن، شکست ها و پیروزی هاست و میانبری است برای اینکه بسیاری اسناد محرمانه را بعد از حدود  ۵۰ سال باید منتظر انتشارآن باشیم  با روایت دسته اول از افراد دست اندکار آن بشنویم.
وی با اشاره به  اهمیت ورزش و تاریخ شفاهی ورزش خاطره ای از دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد نقل کرد و گفت: جام جهانی فوتبال نقش بزرگی در صلح و دوستی، کاهش منازعات و برقراری گفتگو ایجاد می کند ، کاری که ما نمی توانیم به عنوان متولی صلح و دوستی در این امر موفق باشیم ، بسیار خوشحالم که ورزش می تواند این کار را انجام دهد.
وی تاکید کرد: ورزش نقش اساسی در دیپلماسی و گفتگو ایفا می کند، ما در تاریخ شفاهی ورزش اشک ها و لبخندها و خاطرات چندین  نسل از قهرمانان را مشاهده می کنیم.
قائم‌ مقام وزیر و معاون میراث ‌فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی  گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشکردی وظیفه دارد میراث مکتوب معنوی کشور را ثبت ملی و جهانی کند و ما  مراتب قدردانی از همت دکتر صالحی امیری و همکارانشان به جا می آوریم واز این کار بزرگ  حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: من از این جمع دعوت می کنم تا در موزه ملی ایران ضمن بازدید نشستی را برگزار کنیم.
دکتر دارابی در پایان گفت: برخی معتقدند ایران به قدمت  تاریخ است اما من  معتقدم ایران فراتر از تاریخ است.

 

رونمایی از دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش
در این مراسم با حضور خانم طاهره طاهریان و مصطفی هاشمی طباء رئیس اسبق کمیته ملی المپیک،از  کتاب های تاریخ شفاهی بازیهای آسیایی تهران با عناوین مربی قهرمان ساز( پرویز سیروس پور)،از آبادان تا افتخار ایران(فریده هادوی)،تهران در تراز جهانی(سانتیپارب تجاوانیجا)، کتاب تاریخ شفاهی تحولات ورزش زنان در ایران با عنوان بر مدار مدارا(مهین فرهادی زاد)، کتاب های تاریخ شفاهی فوتبال ایران با عناوین عشق من فوتبال بود (غلامحسین نوریان)، دیوار به دیوار چهارصد دستگاه(جواد قراب)،زمین با برکت اختیاریه(حسن روشن)،بچه خیابان ری(مهدی مناجاتی)، کتاب های تاریخ شفاهی کشتی ایران با عناوین قهرمانی از قزوین(مهدی یعقوبی)، ببرمازندران (امامعلی حبیبی)، دلاوری از تفرش (علی اکبر حیدری) و برخاسته از البرز (ابراهیم جوادی)، کتاب های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران با عناوین زهر شیرین (احمد عبدالهی نیا)، زشت و زیبای آفتاب مهتاب (صدارالدین کاظمی)، آرمانشهر مفت آبادی ها (غلاحسین زمان آبادی)، عطر قدیمی اتاق تلکس (داوود الماسی)، کتاب تاریخ شفاهی وزنه برداری ایران با عنوان کوروش کرمانشاه(کوروش باقری) با حضور برخی از این پیشکسوتان و خانواده هایشان رونمایی شد.

۲ اسفند ۱۴۰۰ ۱۴:۰۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.