خانواده المپیک با سامارانش وداع کرد

خانواده المپیک با سامارانش وداع کرد
بیش از 4 هزار نفر در مراسم خاک سپاری خوان آنتونیو سامارانش، رئیس سابق کمیته بین المللی المپیک حضور یافتند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛سامارانش 89 ساله که چند ماهی را به دلیل نارسایی قلبی تحت نظر پزشکان مراقبت می شد سرانجام ظهر چهارشنبه در بیمارستانی در شهر بارسلونا درگذشت تا اسپانیا یکی از معروفترین و قویترین چهره های ورزشی خود را از دست بدهد.
 در مراسم تدفین و خاک سپاری وی که در کلیسای اصلی زادگاه وی یعنی بارسلون برگزار شد، خوان کارلوس پادشاه اسپانیا، ژاگ روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک، توماس باخ نائب رئیس و عضو کمیته بین المللی المپیک ،سپاستین کو قهرمان المپیک و رئیس کمیته برگزاری المپیک لندن ، پسر و دخترسامارانش  و همچنین دیگر اعضای خانوداده او حاضر بودند .
رافائل نادال و آران تکسا سانچز ویکاریو دو تنیس باز بزرگ و قهرمان المپیک نیز در مراسم حمل تابوت تا کلیسای جامع شهر شرکت داشتند.
در این مراسم ژاگ روگ با ادای احترام به سامارانش اعلام کرد؛ ما همگی از سراسر جهان برای وداع با یک دوست قدیمی و با یک مرد بزرگ آمده ایم. من امروز می توانم بگویم که خوان آنتونیو سامارانش با نفوذ ترین رهبر کمیته بین المللی المپیک بعد از" پیردو کوبرتن " بود. وی دور نمای المپیک را تغییر داد و از بازیها ،آنچه که امروز هستند را ساخت.
وی ادامه داد:سامارانش برای ما یک میراث بزرگ و عظیم به جا گذاشت من از سوی کمیته بین المللی المپیک تعهد می دهم که میراث وی را حفظ کرده و جاودانه کنم.

سامارانش در 17 ژوئیه سال 1920 در بارسلون اسپانیا به دنیا آمد و ازهمان کودکی به ورزش علاقه مند بود و در رشته های هاکی ،بوکس و فوتبال به تمرین می پرداخت.
وی در سال 1956 به عضویت کمیته المپیک اسپانیا در آمد و از سال 1967 تا 1970 رئیس کمیته المپیک اسپانیا بود و از سال 1966 به عضویت کمیته بین المللی المپیک در آمد.
سامارانش همچنین در سال های 1970 ،1977،1979 و 1980 عضو هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک بوده و  طی 1974 تا 1978  میلادی نائب رئیسی آن را بر عهده داشت و بعد از 21 سال حضور در راس کمیته بین المللی المپیک ،نقش بسزایی در راه اندازی المپیک نوین داشت وسرانجام در تاریح 16 ژوئیه 2001 ریاست کمیته بین المللی المپیک را به ژاک روگ داد و رئیس افتخاری IOC شد.
وی از سال 1967 تا 1970 رئیس کمیته المپیک اسپانیا و از سال 1966 نیز عضو کمیته بین المللی المپیک بوده است.
سامارانش از سال 1980 تا 2001 به مدت 21 سال ریاست کمیته بین المللی المپیک را بر عهده داشت و بعد از "کوبرتن" موسس المپیک نوین بود که بیشترین زمان ریاست را بر IOCداشت.

بر اساس این گزارش؛ سامارانش 89 ساله به دفعات در سال های اخیر در بیمارستان بستری شده بود و تلاش زیادی برای میزبانی شهر مادرید برای المپیک 2016 از خود نشان داد.
خوآن آنتونیو سامارانش، رئیس سابق کمیته بین المللی المپیک که از 18 آوریل در یک وضعیت بحرانی به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بارسلون بستری بود ظهر روز چهارشنبه در سن 89 سالگی درگذشت.

"برای باز شدن فکر و روح جوانان ،باید همیشه ظرفیت ورزش را گسترش دهیم" (سامارانش)




۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۰۹:۴۹

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.