در دهمین دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی آکادمی ملی المپیک صورت گرفت؛ بررسی مبحث بیش‌تمرینی و تحلیل‌رفتگی در ورزشکاران

در دهمین دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی آکادمی ملی المپیک صورت گرفت؛ بررسی مبحث بیش‌تمرینی و تحلیل‌رفتگی در ورزشکاران
موضوع بیش‌تمرینی و تحلیل‌رفتگی در ورزشکاران عنوان مبحثی بود که در هشتمین روز از دهمین دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی آکادمی ملی المپیک و با تدریس دکتر محمد خزائی به آن پرداخته شد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک، با وجود اینکه مبحث تحلیل‌رفتگی ورزشکاران بیشتر در حوزه مربیان علم تمرین مورد مطالعه قرار می‌گیرد، اما بعد روانشناختی آن نیز بسیار حائز اهمیت است و در علم روز ورزش بر آن تأکید زیادی می‌شود.
دکتر محمد خزائی (روانشناس و مدرس مرکز روانشناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک)، در این کارگاه علاوه بر تعریف تحلیل‌رفتگی ورزشکار به عنوان خستگی هیجانی و جسمانی و کاهش حس موفقیت و ارزش‌زدایی ورزشی که در صورت بروز، حالت نسبتاً پایدار و مزمنی پیدا می‌کند، توضیحاتی را در خصوص مفاهیمی نظیر بیش‌تمرینی، تمرین‌زدگی و واماندگی در ورزش به شرکت‌کنندگان دوره ارائه کرد.
 وی همچنین علت‌های بوجودآورنده تحلیل‌رفتگی را مورد بررسی قرار داد و به علائم و نشانه‌های رفتاری، شناختی، جسمی و فیزیولوژیکی و همچنین روش ارزیابی آن اشاره نمود.
گروه‌هایی که احتمال تحلیل‌رفتگی در ورزش برایشان وجود دارد اعم از ورزشکاران، مربیان، مربیان بدنساز و داوران از دیگر موضوعاتی بود که دکتر خزائی در این بخش به آن اشاره کرد.
همچنین منابع فشار درونی و بیرونی بوجود آوردنده تحلیل‌رفتگی در ورزشکاران جوان و نوجوان بصورت کامل بررسی و به منظور درک بهتر این پدیده، چند کلیپ از قهرمانانی که دچار تحلیل‌رفتگی شده ‌بودند توسط استاد کارگاه به نمایش گذاشته شد و تجربه آنان به روایت خودشان از ابعاد مختلف تحلیل‌رفتگی مورد بحث قرار گرفت.
در نهایت با تأکید بر مسائل روان‌شناختی پدیده تحلیل‌رفتگی، راه‌کارهای پیشگیرانه و همچنین به روش‌های درمانی این پدیده اشاره شد.
شایان ذکر است: دهمین دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی آکادمی ملی المپیک، با حضور 14 روانشناسی که موفق به گذراندن مصاحبه ورودی دوره شده‌اند، از 7 مهرماه 1400 و با هدف توجه به نقش مهارت‌های ذهنی در شکوفایی توانمندی‌های بدنی، تکنیکی و تاکتیکی ورزشکاران به ویژه در شرایط سخت مسابقات و با عنایت به نیاز ورزش کشور به افراد توانمند در این حوزه، آغاز و به مدت 13 هفته در حال پیگیری است. 
۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۴۷

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.