دکتر سجادی: در توکیو نتایج قابل قبولی گرفتیم/ باید آماده حضور در هانگژو باشیم

دکتر سجادی: در توکیو نتایج قابل قبولی گرفتیم/ باید آماده حضور در هانگژو باشیم
سرپرست کاروان کشورمان در المپیک توکیو گفت : از نظر مرغوبیت مدالی ، بعد از المپیک لندن ، بهترین نتیجه را در توکیو بدست آوردیم که نتیجه ای قابل قبول است .

 

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ، دکتر نصرالله سجادی سرپرست کاروان جمهوری اسلامی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در برنامه ورزش و مردم گفت: بازی های المپیک توکیو با تاخیری که به دلیل شیوع ویروس کرونا داشت  و همه کشور ها را درگیر کرده بود در شرایط استثنایی و با فاصله پنج سال از دوره قبل برگزار شد که این شرایط ویژگی‌هایی نیز به همراه داشت از قبیل این که بدون تماشاچی برگزار شد و این از جذابیت رقابت‌ها کاست و به طوری که در هیچ سالنی بیشتر از ۲۰۰ نفر حضور نداشتند که این ۲۰۰ نفر نیز یا شرکت کنندگان بعدی مسابقات و یا خبرنگاران و تعدادی از کادر سرپرستی و کادر فنی تیم ها بودند.

وی ادامه داد: در خصوص میزبانی ژاپن نیز همه مسائل  بسیار خوب بود و در مجموع با توجه به محدودیت های کرونایی، زاپنی ها  شرایط خوبی را فراهم کرده بودند اما مهمترین مشکل، مسئله حمل و نقل بود که رضایت شرکت‌کنندگان را جلب نکرد البته هیچ ورزشکاری به مسابقات دیر نرسید اما در برخی موارد کادر سرپرستی و مجریان برگزاری دیرتر به محل برگزاری مسابقات رسیدند.

 

 

تطبیق دوره های المپیک توکیو و ریو

سرپرست کاروان کشورمان در خصوص یک شکل نبودن ماسک ورزشکاران در هنگام رژه در پاسخ به مجری برنامه ورزش و مردم گفت:  همه کشورها هم این موضوع را رعایت نکرده بودند، ما نیز با توجه به تاکید پزشکان برای تعویض دو یا سه بار ماسک ورزشکاران در طول روز  صد عدد ماسک در اختیار هر ورزشکار گذاشتیم البته در صورتی که همه ماسک یکسان در هنگام رژه داشتند، قطعاً زیباتر بود.

دکتر سجادی در خصوص ارزیابی مدال گفت: در طول بازی های المپیک که از ۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۲۰  توکیو است ۱۷ دوره شرکت کردیم که البته ۳۲ دوره بازیهای المپیک ثبت شده است که سه دور از آن به دلیل جنگ جهانی اول و دوم برگزار نشده است اما جزء دوره های ثبت شده است در این ۱۷ دوره مشخص است که ۷۵ مدال کسب کردیم که ۲۴ مدال آن طلا است و از این ۲۴ مدال طلا ، ورزش های  کشتی و وزنه‌برداری بیشترین سهم را دارند و بعد تکواندو قرار دارد و همچنین رشته های کاراته و تیراندازی نیز دو رشته جدیدی است که مدال طلای آن از المپیک توکیو اضافه شده است.

وی افزود:  اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم ۸ دوره پیش از سال ۵۷ و ۹ دوره بعد از آن در المپیک شرکت کردیم ۲۴ مدال طلا ،۳ مدال طلای آن را قبل از سال ۵۷ توسط غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی و عبدالله موحد در کشتی و همچنین یک عدد در رشته وزنه‌برداری توسط محمد نصیری بوده است و بعد از انقلاب بیشترین طلا را کسب کردیم همچنین پیش از آن فقط در دو رشته کشتی و وزنه برداری مدال طلا کسب کردیم اما  با دو رشته اخیری که اضافه شد ما در چهار رشته به علاوه کشتی و وزنه برداری پس از انقلاب مدال طلا کسب کردیم.
دکتر سجادی تاکید کرد: در المپیک توکیو ۲۰۲۰ بیشترین آمار حضور بانوان را از اولین المپیکی که در ان شرکت کردیم را شاهد بودیم به طوری که یک ششم از ۶۶نفر  ورزشکاران شرکت کننده را بانوان تشکیل دادند؛ این موارد نکته‌هایی است که می توان به آن توجه و بر اساس آن برنامه‌ ریزی کرد، رشته تیراندازی رشته پرمدالی است که باید به آن توجه بیشتری نمود .
وی افزود: به هر صورت اگر بخواهیم با نتیجه ای که بدست آوردیم صرفاً با توجه به مرغوبیت مدال این دوره را نسبت به دوره‌های دیگر بسنجیم در ده دوره حضور ایران در المپیک و بعد از لندن ، المپیک توکیو 2020دومین دوره ای بود که از لحاظ رده بندی مرغوبیت مدال قرار داشتیم.
وی ادامه داد: همچنین در میان کشورهای منطقه در این المپیک، بالاتر از سایر کشورها قرار گرفتیم  حتی در بین تمام کشورهای اسلامی بالاتر هستیم به خصوص همچنین نسبت به خیلی از کشورهایی که مدال گرفتند و بعد از ما قرار دارند تعداد  ورزشکاران شرکت کننده مان کمتر بوده است.

دکتر سجادی با اشاره به جدول مدالی المپیک توکیو 2020 ، جایگاه کشورمان و همچنین کشورهای آسیایی دیگر را مورد بررسی قرار داد و افزود: از بین ۲۰۶ کشور ۹۳ کشور مدال کسب کردند که از بین این ۹۳ کشور تعداد کشورهایی که موفق به کسب مدال طلا شده‌اند خیلی نیست و تعدادی که تک مدال برنز گرفتند زیاد است و برای اولین بار است که ۹۳ کشور از ۲۰۶ کشور مدال کسب کردند.

وی گفت: اگر برای مقایسه، صرفاً مدال را در نظر بگیریم نتایج المپیک لندن را کنار بگذاریم معمولاً سقف مدال‌آوری ما در هر دوره ۳ تا ۴ مدال بوده است حتی در هشت دوره هیچ مدال طلایی کسب نکردیم از ۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۲۰ توکیو بالاخره یک یا دو مدال را توانستیم کسب کنیم،تفاوت این دوره با دوره‌های قبل اضافه شدن دو رشته تیراندازی و کاراته به مدال‌آوران ما بوده است که تا بیش از این فقط چهار رشته مدال‌آوری داشتیم که از این دوره ۶ رشته شد ،همچنین حضور بانوان نیز تعداد بیشتری در این دوره شاهد بودیم.
 
سرپرست کاروان کشورمان ادامه داد : در المپیک توکیو 2020 کسب رده چهارم  زیاد داشتیم که واقعا با بدشانسی  مدال برنز کسب نکردند که البته این موارد بسیار قابل توجه است که می‌توان روی آن  بحث کنیم.
دکتر نصرالله سجادی ادامه داد :باید  بیشتر از این حرف ها باید روی ورزش کارو سرمایه گذاری کنیم چرا که پتانسیل آن را داریم اما ورزش قهرمانی سرمایه می‌خواهد و از لحاظ مسائل زیرساختی و فناوری‌ها  نیز نیاز به توجه بیشتر داریم.

 

مدال های 2020

 
وی با توجه به اشاره مجری برنامه ورزش و مردم  به بازی های آسیایی هانگژو چین گفت: رشته هایی که در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ شرکت می‌کنند و همچنین تعداد بانوان مان بسیار بیشتر از المپیک توکیو است ،  در دوره قبل بازیهای آسیایی جاکارتا اندونزی حدود یک سوم  از جمعیت کاروان کشورمان  را بانوان تشکیل دادند که قطعاً این دوره بیشتر نیز خواهند بود و بسیار خوب است که ما نیز به این سمت و حضور بیشتر بانوان حرکت می‌کنیم .
دکتر سجادی افزود: اگر دقت کنید  کشور ژاپن حدود ۶۵ درصد از مدال هایش را بانوان  کسب کردند و در جودو هر چهار وزن را بانوان ژاپنی طلا گرفتند در کشتی هم هر چهار وزن همینطور تکرار شد.
 
سرپرست کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در پایان تاکید کرد: بازی های آسیایی هانگژو چین بسیار مهم است و بسیار به آن نزدیک هستیم حرکتی که آغاز شد و بخشی از تیم هایی که برای ۱۶ رشته برای المپیک آماده شدند باید حدود ۱۶ تا ۱۸ رشته دیگر به آن اضافه شود و باید با فرصت کمی که داریم هم توان مان را بالا ببریم هم برنامه ریزی بهتری بکنیم و از همه مهمتر تامین منابع مورد نیاز برای شرکت در مسابقات نیر فراهم شود ، یعنی مشکل مالی وجود نداشته باشد و بتوانیم تامین مالی کنیم تا حداقل‌هایی را که نیاز است را برآورده کنیم .
وی  گفت: در بازی های آسیای دوره قبل در جاکارتا اندونزی نتایج نسبتا خوبی گرفتیم به اعتقاد من اگر درست کار کنیم می توانیم امیدوارم باشیم تا رتبه مان در هانگژو چین  بهتر از جاکارتا شود.

 

۲۲ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۴۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.