در حاشیه المپیک توکیو ٢٠٢٠؛«تابلو فرش دستباف المپیک توکیو رونمایی شد/ اهدای یک تخته فرش به IOC

در حاشیه المپیک توکیو ٢٠٢٠؛«تابلو فرش دستباف المپیک توکیو رونمایی شد/ اهدای یک تخته فرش به IOC

آیین رونمایی از «تابلو فرش دست باف المپیک توکیو» و افتتاح نمایشگاه تابلوفرش های ورزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ سفارت ایران در ژاپن امروز سه شنبه و در جریان سومین روز رسمی بازی های المپیک‌۲۰۲۰ توکیو میزبان شرکت کنندگان در مراسم رونمایی از «تابلو فرش دستباف المپیک توکیو» بود.

این مراسم با حضور مرتضی رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، نماینده هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک، نماینده کمیته ملی المپیک ژاپن، نصرالله سجادی سرپرست کاروان ورزش ایران و محسن رضوانی عضو هیات اجرایی برگزار شد.

در حضور این افراد از «تابلو فرش دستباف المپیک توکیو» رونمایی شد. در این تابلو فرش که ویژه بازی های ۲۰۲۰ توکیو بافته شده است، طرح پنج حلقه ویژه المپیک دیده می شود.


*افتتاح نمایشگاه تابلو فرش های ورزشی
همزمان با رونمایی از تابلو فرش دستباف المپیک توکیو، نمایشگاه تابلو فرش های ورزشی هم افتتاح شد تا این تابلو فرش در آن نگهداری و نمایش داده شود.
در این‌ نمایشگاه ۱۷ تابلو فرش ورزشی دیگر در معرض نمایش گذاشته شده است، این تابلو فرش ها مربوط به رویدادهایی مانند جام جهانی ٢٠١٨ روسیه، جام‌جهانی ٢٠١٤ برزیل، جام جهانی ٢٠٠٢ کره جنوبی و ژاپن، نمونه نمونه فرش اهدائی به فدراسیون فوتبال استرالیا در مسابقات قهرمانی ٢٠١٥ آسیا، تابلو فرش جام ملت های ٢٠١٩ آسیا و .... است.

*اهدای فرش دستباف المپیک توکیو به IOC
از فرش دستباف المپیک توکیو چهار تخته بافته شده است.
به گفته سیدرضا صالحی امیری و طبق آنچه در مراسم‌رونمایی به آن تاکید شد، یک تخته از این فرش به کمیته بین المللی المپیک (IOC) اهدا می شود تا در موزه لوزان سوئیس نگهداری شود. همچنین یک تخته از فرش به کمیته المپیک ژاپن و سفارت ایران در این کشور اهدا شد. قرار است یک تخته از این فرش هم در موزه ملی ورزش ایران نگهداری شود.

*سفیر ایران در ژاپن: بافت این فرش نشانه توجه ایرانی ها به اهداف المپیک است
در مراسم رونمایی از تابلو فرش دستباف المپیک توکیو، مرتضی موحد رحمانی، سفیر ایران در ژاپن گفت: به همه میهمانان که در این مراسم حاضر شده اند، خوشآمد می گویم. فرش ایران جلوه زیبا و خاطره انگیزی از بخش بزرگی از فرهنگ جهان است. بافت فرش ایرانی با طرحها و رنگها و جذابیت های گوناگون، نشان از فرهنگ غنی ایرانیان دارد و  برای تاثیر گذاری در سطح بین المللی است.
رحمانی ادامه داد: امروز فرش ایرانی به عنوان  سفیر فرهنگی ایران زمین در اقصی نقاط دنیا می درخشد و خوشحالم که تجار ژاپنی در این زمینه فعال هستند.
در مراسم امروز با ابتکار و همت آقای عادل غیبی که سالهای طولانی را با مردم ژاپن زندگی کرده و در زمینه فرش ایرانی فعالیت های گسترده ای داشته است،  تابلو فرشی را با موضوع المپیک رونمایی می کنیم. به طور قطع اقدام شرکت سونای در بافت این اثر ارزشمند در مسیر المپیک توکیو و خلق این اثر هنری نشانه توجه مردم ایران به اهداف عالیه المپیک است.
سفیر ایران در ژاپن گفت: در خاتمه ضمن تشکر از حضور همه میهمانان عالیقدر از تلاش های صمیمانه دکتر صالحی امیری، شرکت سونای و همه همکارانم در سفارت تشکر می کنم.

 

*تاکید صالحی امیری بر تاثیرگذاری نقش فرش ایرانی بر معرفی فرهنگ اصیل ایران
سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک خطاب به سفیر ایران در ژاپن و دیگر افراد حاضر در این مراسم گفت: مایه مسرت من است که در مراسم‌ رونمایی حضور دارم. از تمام ‌دست اندرکاران به ویژه سفارت ‌ایران در ژاپن و اقای عادل غیبی تشکر می کنم.
وی با اشاره به مشترکات فرهنگی مردم ایران و ژاپن خاطرنشان کرد: این مشترکات از پیشینه روابط دوستانه میان دو کشور است که تاریخچه آن از زمان جاده ابریشم آغاز شد.
صالحی امیری تصریح کرد: فرش ایران به عنوان‌ نماد هنر ایرانی در خیلی از کشورها بوده و در معرفی فرهنگ اصیل ایرانی نقش مهمی داشته است. هر چند تاریخ بافت فرش به طور دقیق مشخص نیست اما نشانه هایی است مبنی بر اینکه از ۲۵۰۰ سال پیش ایرانی ها بافت فرش را آغاز کردند.
رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه این ارزش فرهنگی و‌ فاخر دارای ارزش های بی نظیری است، گفت: موجب افتخار اینجانب است که به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک ایران در مراسم رونمایی حضور دارم. ما آرزومندم توسعه روند حسنه و دیرینه ژاپن و ایران در همه ادوار بوده و هستیم و امیدوارم در توسعه روابط ورزشی هم‌ گام های اساسی برداریم.

 

۵ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.