رونمایی از مولاژهای"جام ارجان" در شیراز

رونمایی از مولاژهای"جام ارجان" در شیراز
طی مراسمی از مولاژهای "جام ارجان" ساخته شده توسط یکی از هنرمندان شیرازی مستقر در گذر فرهنگ و هنر سنگ سیاه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ یکشنبه ۲۰ تیر طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان دوایر فرهنگی و هنری، ۶ مولاژ برنزی جام ارجان، که توسط یکی از هنرمندان شیرازی و به سفارش موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کمیته ملی المپیک، قلمزنی و دوات‌گری شده است، رونمایی شد.

این اثر هنری به دست استاد سید احمد حمیدی، هنرمند توانا و پیشکسوت قلمزن استان فارس خلق شده و قرار است سفیر ایران در موزه ۶ کشور جهان باشد.

سید احمد حمیدی در خصوص ساخت این اثر هنری، گفت: روزی که از موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر برای بازدید آمده بودند من مشغول ساخت ۳ تندیس برای مسابقه شهروند نمونه بودم که در آن زمان بحث جام ارجان مطرح شد با توجه به اینکه ۵ سال پیش یک نمونه از آن را ساخته بودم این موضوع را به من سپردند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در دسترس نبودن طرحی مناسب و با کیفیت از جام بود، به همین دلیل بخش پژوهشی کارگاه در این موضوع ورود و طرحی را پیدا کرد و بعد از آن اولین اثر تولید و به تهران ارسال شد.

استاد صاحب سبک قلمزن شیراز با اشاره به اینکه علاوه بر طرح اولیه، ۶ جام برای ارسال به موزه سایر کشورها تولید شده است، افزود: یکی از جام‌ها در اندازه اصلی کار یعنی ۴۳.۵ است که به موزه سوئیس ارسال می‌شود و ۵ اثر دیگر برای ارسال به موزه‌های المپیک و توکیو ارسال می‌شود.

 

جام ارجان

این پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی مدت زمان ساخت این آثار را یک ماه اعلام و اضافه کرد: در این یک ماه اعضای کارگاه به صورت شبانه روزی کار کردند و امروز برای اعزام به کمیته ملی المپیک ارسال می‌شود.  

امیرحسین حکمت‌نیا، مدرس و پژوهشگر تاریخی و گردشگری نیز گفت: ارجان یا ارگان منطقه باستانی در غرب فارس تاریخی است که بهبهان امروزی حساب می‌شود جام ارجان در ۱۸۰۰ سال گذشته متعلق به استان فارس و نشانه زندگی، پویایی و ورزش بوده است.

وی گفت: این جام یکی از نشانه‌های هنر ایرانیان در ۳ هزار سال گذشته است که از عیلام جدید به یادگار مانده و از آن سینی، جام و حلقه ارجان باقی مانده است که به عنوان نشانه هویتی شناخته می‌شود.

حکمت‌نیا با بیان اینکه انتخاب جام ارجان به عنوان مظهری از ورزش انتخابی عالمانه است، افزود: این هنر از فارس زیبای ما برخاسته است و می‌تواند معرف واقعی فرهنگ و هنر این سرزمین باشد.

مجتبی گواهی، نماینده موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در بافت تاریخی شیراز نیز در این مراسم گفت: میراث فرهنگی ملموس بدنه و کالبد آثار و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس روحی است که در این میراث ملموس دمیده می‌شود و  اگر هنرمندان نبودند هیچ روحی در آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه از دو سال پیش گذر فرهنگ و هنر شکل گرفت که در شهرهای مختلف گذرهای فرهنگی و هنری را ایجاد کند، گفت: از ۲ ماه پیش سنگ سیاه به گذر فرهنگ و هنر تبدیل شد و  این گذرها حاصل تفاهم نامه ۳ جانبه بین شهرداری و موسسه و ارشاد اسلامی است.

گواهی با بیان اینکه گذر سنگ سیاه اولین گذر در کشور است که استانداردهای لازم را برای یک گذر فرهنگ و هنر دارد، افزود: محله سنگ سیاه از لحاظ زیرساخت تمام استانداردها را دارد و ما معتقدیم که هنرمندان روح این خانه‌های تاریخی هستند که باید حمایت شوند.

وی گفت: با درخواست کمیته ملی المپیک جام ارجان در استان فارس به دست هنرمند توانای شیراز خلق شده تا به عنوان شاهد باستانی ایران به موزه‌های المپیک در سطح جهان هدیه شود.

گواهی با اشاره به اینکه جام ارجان قدمت ۳ هزار ساله دارد، بیان کرد: حکاکی های روی آن از ورزش باستانی بوده و همزمان با اعزام کاروان المپیک جمهوری اسلامی ایران، به دیگر کشورها هدیه داده می‌شود.

حیدرعلی زاهدیان‌نژاد، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه انتخاب جام ارجان یا زندگی به دلیل این است که نقش‌های آن حرکت و پویایی دارد، گفت: هنر مثل ریشه یک گیاه پخش می‌شود و اثرگذار است و هنرمندان میراث زنده هستند که باید حمایت شوند.

وی با بیان اینکه هنرمندان شیرازی مانند همیشه اثرگذار شدند و برای این منطقه و رونق آن می‌توانند اثرگذار باشند، افزود: با این کار نام شیراز را دوباره ماندگار کردند و اگر شیراز شهر جهانی صنایع دستی است به دلیل هنرمندان این شهر است که سفیر فرهنگ و هنر این مرزبوم به ویژه استان فارس و شهر شیراز هستند.

 

رونمایی از مولاژهای جام ارجان

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر که در این دوره در کلانشهرهای فرهنگی جزو برنامه‌های مهم وزارتخانه بود به همت شهرداری شیراز ایجاد شد تا جان دوباره به سنگ سیاه ببخشد.

وی با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای حمایت از هنرمندان در نظر گرفته شده است، گفت: بازار هنر که در محله سنگ سیاه ساخته شده در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت تا با یک تنفس یک ساله و قراداد ۵ ساله بتوانند فعالیت خوبی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه فارس همیشه مهد تمدن ایران زمین و شیراز هم زبانزد بوده است، افزود: شهر شیراز به عنوان شهر خلاق در هنرهای تجسمی نیز شناخته شده است و  زنده نگه داشتن مکتب شیراز همت هنرمندان را می‌طلبد.

سهرابی با بیان اینکه متولیان فرهنگ هم بستر کار را باید فراهم کنند، بیان کرد: امید است در کنار این کارها که سفیر شهر شیراز است از دیگر هنرها هم سفرایی را در سراسر جهان داشته باشیم. منبع:ایسنا/ استان فارس

 

رونمایی از جام ارجان

 

رونمایی جام ارجان


۲۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.