گفتگو با برجیان و کرد بچه دو پیشکسوت معلولین والیبال نشسته و والیبال کشور در تاریخ شفاهی ورزش

گفتگو با برجیان و کرد بچه دو پیشکسوت معلولین والیبال نشسته و والیبال کشور در تاریخ شفاهی ورزش

در راستای پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران ، فریبا محمدی و سیداحمد سید باقری با منصور برجیان و قاسم کردبچه به گفتگو پرداختند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛منصور برجیان متولد سال 1325 و پس  از سانحه تصادف رانندگی در سال 1354 زندگی با ویلچر را آغاز نمود.
وی درسال 1357 ، به همت جمعی از معلولان ، جامعه معلولان ایران را تاسیس کرد و در سال 1359 ، به سمت ریاست فدراسیون ورزش های معلولان ایران منصوب شد و ورزش معلولان را پایه گذاری کرد. هم اکنون عضو ستاد مناسب سازی محیط شهری و اماکن عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران و در حال حاضر مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی صنایع توانبخشی هستند .
وی دارای تالیفات متعدد و ثبت اختراع درحوزه معلولین  می باشند و همچنین رییس انجمن علمی و آفرینش های هنری معلولین ایران و ...
با آقای برجیان درخصوص نحوه تشکیل جامعه معلولین ایران در سال 1357، فدراسیون ورزش های معلولین در سال 1359، تشکیل رشته های ورزشی، اولین حضور مسئولان ایران در رویدادهای بین المللی، تشکیل رشته های ورزشی، کلاسبندی ورزشکاران، اولین مسابقات قهرمان کشوری، همکاری مرحوم دکتر حاج میرفتاح، تهیه اولین دستورالعمل ها و قوانین رشته های ورزشی صحبت و گفتگو شد.

 

 

قاسم کردبچه نیز هیات علمی بازنشسته دانشگاه علم و صنعت و اولین سرمربی تیم ملی والیبال نشسته جمهوری اسلامی ایران می باشد.
محورهای گفتگو با وی در خصوص  عرصه پارالمپیک و ورزش معلولان درخصوص نحوه تشکیل انجمن های ورزشی فدراسیون ورزش های معلولین در سال 1359، انجمن والیبال نشسته و تیم ملی والیبال نشسته، آماده سازی تیم ملی والیبال نشسته در دوران  دفاع مقدس و اولین حضور تیم ملی والیبال نشسته در مسابقات جام جهانی نروژ  به گفتگو پرداختند.
تاکنون 13 پروژه در چارچوب تاریخ شفاهی ورزش ایران در حال انجام است که گفتگو با این دو پیشکسوت در پروژه "تاریخ شفاهی ورزش معلولین و جنبش پارالمپیک در ایران" انجام شده است.

۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.