با حضور دکتر صالحی امیری؛ نشست شورای عالی ورزش استان فارس برگزار شد

با حضور دکتر صالحی امیری؛ نشست شورای عالی ورزش استان فارس برگزار شد

دکتر صالحی امیری صبح امروزبا  سفر به استان فارس در نشست شورای عالی ورزش این استان شرکت کرد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ نشست شورای عالی ورزش استان فارس با حضور دکتر صالحی امیری  رئیس و کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک و عبدی افتخاری عضو هیئت اجرایی کمیته و رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال (در شهر فارس به هیات همراه رئیس کمیته ملی المپیک پیوسته اند) ، استاندار، معاونین، مدیران ستادی و همچنین دست اندرکاران ورزش و جوانان استان فارس برگزار شد.
در ابتدای نشست عباس حاجی زاده مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان فارس ضمن خیر مقدم به دکتر صالحی امیری و دکتر کیکاوس سعیدی، رئیس ‌‌و دبیر کل کمیته ملی المپیک و هیئت همراه گزارشی  از‌ وضعیت ورزش استان، سرانه سالن های ورزشی و جامعه آماری ورزشکاران ارائه داد.
وی در ادامه سابقه ای از حضور ورزشکاران استان فارس در بازیهای المپیک و پارالمپیک را به اعضای حاضر در نشست شورای عالی ورزش استان گزارش داد و ابراز امیدواری کرد که در بازیهای المپیک توکیو رکورد حضور ورزشکاران استان فارس شکسته شود.
دکتر صالحی امیری در ادامه نشست شورای عالی ورزش استان فارس ضمن تقدیر و تشکر برای برپایی این مراسم که برای روحیه دادن به ورزشکاران اعزامی به المپیک  توکیو برگزار شده است، اظهار کرد: امیدوارم در سایر استانها شاهد باشیم که مسئولین در تمامی حوزه‌ها احساس مسئولیت کرده  و برای ایجاد انگیزه ورزشکاران اعزامی به المپیک تلاش می کنند.
وی در ادامه ضمن تشکر ازحمایت های استاندار از ورزش و مدیر کل تربیت بدنی استان گفت: به اتفاق هیئت همراه برای  ابراز ارادت به قهرمانان و ورزشکاران این استان آمدیم تا از نزدیک به جامعه ورزشی و فرهیخته استان فارس ابراز ارادت و اخلاص داشته باشیم.
 دکتر صالحی امیری افزود: در کانون های اثربخش قدرت را در دو سطح تعریف می کنند سطح سخت و  سطح نرم که ورزش در تقسیم بندی ها در سطح نرم قرار می‌گیرد، ورزش به معنی قهرمانی عامل غرور، غیرت و هویت ملی است اگر برخی از کشورهای منطقه را بررسی کنید می بینید که برای به دست آوردن مدال در مسابقات بزرگ مثل المپیک ها از کشورهای دیگر ورزشکار می‌خرند، هویت سازی می کنند و به آنان پاسپورت می دهند تا بتوانند به وسیله آنها تولید غرور، غیرت ، هویت و پرستیژ کنند اما ما خوشبختانه خودمان همه جای مملکت سرمایه  داریم و با استفاده از این قهرمان ها برای مملکتمان می توانیم تولید غرور، غیرت، هویت و پرستیژ ملی کنیم.
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به ابعاد دیگر ورزش افزود: به طور مثال اقتصاد ورزش جزء ۵ اقتصاد دنیاست؛  ورزش علاوه بر اینکه در حوزه سلامت و اجتماع ورود دارد به عنوان تولید غرور و افتخار ملی و انسجام ملی همیشه کاربردهای بزرگی داشته است.  وقتی پرچم کشور به اهتزاز در می آید و سرود ملی به‌خصوص در بازی‌های بزرگی مثل المپیک در سالن طنین انداز می شود ۴ میلیارد بیننده در تمام دنیا با هر رنگ ، نژاد، پوست ، ملیت و مذهبی این افتخار را می بینند ؛ این تأثیر فرهنگ یک کشور است که در معرض دید همگان در دنیا قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: برای نخستین بار ستاد فرهنگی را در کنار کاروان ورزشی با حضور بیش از ده دستگاه تشکیل دادیم، این دستگاه ها از قبیل وزارت ارشاد، شهرداری، میراث فرهنگی، شورای شهر، سازمان فرهنگ و ارتباطات و سینما و هنر  هستند که نشان می‌دهد یک کاروان فرهنگی در کنار کاروان ورزشی اعزام می‌شود تا در کنار افتخارآفرینی ورزشکاران بتوانیم فرهنگ و هویت ایران اسلامی را به نمایش بگذاریم.
 این کاروان فرهنگی در کنار کاروان ورزشی اعزام می‌شود تا اگر ورزشکاری مثل امید نورزی آنجا مدال طلا گرفت و غیرت ایرانی را به نمایش گذاشت در کنارش بتوانیم فرهنگ استان فارس و سایر استانها را نیزبه نمایش بگذاریم.
وی افزود: به این ترتیب هم قهرمان ها و هم هویت ملی آنها را می توانیم معرفی کنیم،  قطعاً شما در المپیک خواهید دید که شیراز با افتخارآفرینی ورزشکارانش نه فقط قهرمانانش بلکه به عنوان نماد هویت و تمدن ایرانی معرفی خواهد شد.
دکتر صالحی امیری تاکید کرد: من اعتقاد دارم و بارها گفته‌ام اگر قرار بود آفتاب از شرق طلوع کند قطعاً از این منطقه طلوع می کرد، به دلیل اینکه سرزمین راز ها و رمزهاست که متاسفانه ما قدر داشته های این استان را ندانستیم و نخواهیم دانست در صورتیکه تمام دنیا به خاطره داشته های این استان حسرت می‌خورند و امیدوارم به شیراز و فارس که به عنوان هویت و تمدن ایران معرفی شده است بیشتر از اینها به آن توجه شود.
در ادامه دکتر رئیس کمیته ملی المپیک به برخی از وضعیت ها و تنگناهای اقتصادی موجود که بر اثر تحریم های ظالمانه صورت گرفته اشاره کرد و گفت: مردم در وضعیت بسیار سختی قرار دارند و از طرف دیگر کرونا هم باعث شده است که مردم فشار زیادی را متحمل شوند و در کنار مشکلات اقتصادی دچار مشکلات روحی روانی هم بشوند ما می‌توانیم این امید را به آنان بدهیم تا در سال ۱۴۰0 در توکیو کامشان را شیرین کنیم و مقداری از فشاری که روی مردم بوده است با شیرین کردن کامشان کم کنیم.
وی ادامه داد: ورزش می‌تواند از طریق اجتماعی کردن به فکر نشاط در جامعه باشد ایجاد نشاطی که بتواند این تلخی و دشواری اقتصادی و فشار روحی روانی کرونا را که روی مردم است را کم کند، چرا که فقط فرهنگ و ورزش هستند که این قدرت را دارند تا به کمک هموطنان خودشان بیایند؛ اهالی فرهنگ و اهالی ورزش با تلاشی که می کنند می‌تواند این فشار را با شیرین کردن کامشان از دوش مردم بردارند.
دکتر صالحی امیری در بحث ورزش همگانی گفت: ورزش همگانی در تولید نشاط در جامعه بسیارموثر است و بسیاری از مردم در دنیا نشاط را در کف و سوت زدن و شادی کردن می‌دانند در صورتی که تولید نشاط بحث متفاوتی دارد، تولید نشاط یعنی با افتخار آفرینی یک ورزشکار هیجان، آرامش و اطمینان در خصوص آینده وی به وجود بیاید، همین که یک جوانی بتواند در خصوص آینده اطمینان و آرامش داشته و فشار روحی روانی و اقتصادی کمتری داشته باشد یعنی توانستیم تولید نشاط کنیم.
یکی از همین مقوله ها که باعث نشاط می شود ورزش و فرهنگ است که البته به تنهایی نمی‌توانیم به نشاط اجتماعی برسیم  بلکه دولت، وزارت ورزش، همه ارگان‌ها و تمام افراد شاخص باید دست به دست هم بدهند؛ در این میان مهم‌ترین نقش را آموزش و پرورش دارد با ۱۵ میلیون دانش آموز و وزارت علوم با ۴ میلیون دانشجویی که در اختیار دارد می‌تواند طوری برنامه ریزی کند که آنان با نشاط باشند و بتوانند نشاط را به خانواده هایشان ببرند.
رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه از صاحبان صنایع و سرمایه و کارخانه‌دارانی که در این مراسم حضور داشتند درخواست کرد تا به مسئولیت اجتماعی خودشان بیشتر توجه کنند و همانند بسیاری از ارگانهای بزرگ دنیا مثل  مایکروسافت و بیل گیتس که بخش بزرگی از سرمایه شان را به امور خیریه و تشکیل بنیاد های خیریه اختصاص می‌دهند، عمل کنند و  حتماً در این مسئولیت اجتماعی حضور داشته باشند و از آنان خواست تا ورزش کمک و ورزشکاران استان را تحت پوشش قرار دهند و کاری کنند که بتوانند با افتخار آفرینی برای مردم تولید نشاط کنند.
در ادامه دکتر صالحی امیری با اشاره به پهلوانی تختی گفت: بحث ما در ورزش کسب سکو و سکه نیست شاید اهالی که در اینجا حضور دارند، اطلاعی از تعداد مدال های تختی نداشته باشند اما همه مرام پهلوانی او را به یاد دارند به همین دلیل ورزش نیازمند یک نگاه جدید است که از نگاه سکو و سکه به نگاه پهلوانی و مرام که محتوای وسیع اصلی ورزش به حساب می آید حرکت کند.
وی  با اشاره به پنج حلقه المپیک اظهار کرد: این پنج حلقه به هم تنیده شده نماد همبستگی منهای نژاد و مذهب و غیره است و نشان می دهد که ورزش می تواند از سراسر دنیا تمام مردم و ملیت های مختلف را در کنار هم قرار دهد تا همه آنان در کنار هم سعی کنند اول برادری و برابری داشته باشند و برای جامعه خودشان تولید نشاط کنند.
دکتر صالحی امیری افزود: ورزش در ایران یعنی شما در یک زمین ، یک تشک و یا یک تاتامی تیمی را ببینید که در آن کرد، بلوچ و ترک حضور دارند و انسجام ملی را در کنار هم به وسیله ورزش نشان می‌دهند، ما می‌توانیم همه اقوام را در کنار هم در فعالیت های ورزشی داشته باشیم که بدون کوچکترین مشکلی همه آنان به فکر ایران و بلند آواز کردن نام کشورمان هستند .
وی ادامه داد: در ورزش تبعیض جنسیتی وجود ندارد و روز به روز به آمار ورزشکاران زن اضافه می‌شود و برنامه‌ریزی خودمان نیز این است که طی سال‌های آینده نصف کاروان ما در زمان اعزام به مسابقات المپیک خانم‌ها و نصف آن را آقایان تشکیل دهند ، خوشبختانه در این زمینه فعالیت های خوبی صورت گرفته و روز به روز به آمار ورزشکاران زن اضافه می‌شود.
رئیس کمیته ملی المپیک به رده بندی بازی های المپیک اشاره کرد و ادامه داد: چین، ژاپن و کره جنوبی معمولاً در بازیهای المپیک سهمیه ویژه‌ای در رنک دارند که بیشتر آن به خاطر حضور ورزشکاران زن است که در گذشته ما متاسفانه در این زمینه ضعیف بودیم اما امروز وضعیت ما رو به بهبود است.
در ادامه دکتر صالحی امیری از حاضران در خواست کرد که به بحث بانوان بیشتر توجه کنند و گفت: با هیچ وسیله‌ای به جز ورزش نمی توانیم تصویر زیبای ایران را که تصویر زندگی و فرهنگ است به دنیا بشناسانیم یکی از بهترین وسیله ها ورزش به خصوص ورزش بانوان است.
وی در ادامه تصریح کرد: ما نیازمند تغییر در ذائقه جامعه هستیم ، کرونا مردم را دچار مشکلات روحی روانی کرده وهمه اعضای زیست انسانی را تغییر داده است از جمله روان، روح، اقتصاد، سیاست و معادلات اجتماعی همه را به هم زده است که ورزش می تواند در کنار این جامعه دردمند قرار بگیرد و باعث نشاط شود.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه  با اشاره به معلولین، جانبازان، ناشنوایان و نابینایانی که در مراسم حضور داشتند و قرار بوده از آنان تقدیر شودگفت : شما عزیزترین ملت هستید و نباید رنجیده شوید حق مسلم شما است که با بهترین امکانات ورزش کنید، پارالمپیک آبروی ورزش ایران است شخصاً به این موضوع بسیار علاقه مند هستم و توجه ویژه دارم شما با نقص عضو تان به مثابه خورشیدی میدرخشید که قهرمانان شما قهرمانانی هستند که در دنیا شناخته می شوند و بارها توانسته اید نام و آوازه ایران را در دنیا طنین انداز کنید.
دکتر صالحی امیری به امید نوروزی اشاره کرد و افزود: امید شما امید ما هم هست، امیدی است که دنیا او را می‌شناسد و با مدال طلایش ایران، فارس، شیراز و ورزش ایران را به نمایش گذاشته است و امیدوارم که همه ما قدردان زحمات ورزشکاران و قهرمانان و به خصوص امثال امید نوروزی ها باشیم.
در پایان این مراسم از تعدادی از ورزشکاران شاخص که توانستند سهمیه المپیک و پارا المپیک را کسب کنند و برای استان شان افتخار آفرینی کردند به وسیله لوح تقدیر و هدایایی از طریق کمیته ملی المپیک، استانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان فارس تقدیر به عمل آمد.
لازم به ذکر است: سید محسن میر مشاور رئیس کمیته و سرپرست موزه ملی ورزش، محمود عبدالهی مدیر روابط عمومی و حمیدرضا سلامی مدیر تشریفات کمیته هیئت همراه  دکتر صالحی امیری در این سفر بودند.

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۳۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.