چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار شد

چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار شد
چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک با حضور اعضا صبح امروز (پنجم بهمن) در آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان،سید رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، کیکاوس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک، طاهره طاهریان نایب رئیس، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک،دکتر علی نژاد معاون قهرمانی و ورزش حرفه ای وزارت ورزش و جوانان،اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک،معاونین وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون ها و دیگر اعضای مجمع ساعاتی پیش در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
این مجمع که بصورت وبینار و حضوری برگزار شده بود زهرا نعمتی، افشین مولایی، محمدرضا پوریا، مجید کیهانی ، غلامرضا نوروزی به صورت وبینار در مجمع شرکت کردند.
مجمع با پخش تلاوتی از  قرآن کریم و سرود ملی آغاز شد و کیکاوس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک ضمن خیر مقدم به اعضای مجمع ابراز داشت: حضور شما در این مجمع موجب هم افزایی و وفاق و توجه به منشور المپیک که اصلی‌ترین امر آن همدلی، رشد، دوستی و زیست فرهنگی است،  می‌گردد. امیدوارم کاروان ایران نیز در المپیک توکیو  بدرخشد‌.
پس از سخنان سعیدی دبیرکل  انیمیشن کوتاهی درباره جام ارجان  پخش شد.
در ادامه دکترصالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ضمن خوشامدگویی به همه  توضیحی در خصوص انیمیشنی که پخش شد ارائه و اظهار کرد: جام ارجان اثبات می کند که  نقطه آغاز ورزش قهرمانی و پهلوانی و همگانی در این جغرافیا به پیش از المپیک می رسد که ما می توانیم با معرفی این جام به جهانیان تصویری از ورزش ایران زمین را معرفی کنیم.
وی افزود:  قبل از هر چیز باید از جامعه بزرگ ورزش تقدیر کنم. مدیرانی  که در شرایط غم انگیز کرونا کشتی بحران زده را به ساحل امید رساندند.از دخترانی که با همه ناملایمت ها تمام مسیر موفقیت را با سخت کوشی پله پله طی می کنند، ورزشکاران ، مربیان و تمام کسانی که کمک کردند تشکر می کنم.
باور قلبی دارم همه در یک سال گذشته در سخت ترین شرایط کنار مردم بودید و با مردم احساس هم نوایی داشتید. سخنانم را با یک سوال آغاز می کنم . مسئله امروز ورزش چیست؟ برخی ها باور دارند بودجه و منابع مالی است برخی دیگر باور دارند تجهیزات و زیر ساخت هاست برخی دیگر محدودیت برگزاری اردو ها و مدیریت ورزش می دانند. ضمن باور و پذیرش تمام این مسائل اما من مشکل اول ورزش را  فقدان الگو توسعه می دانم و مسئله اول ورزش توسعه نیافتگی تاریخی  می دانم.
انسان توسعه یافته مشکل دیگران را مشکل خود می داند، فرهیخته، با فضیلت و اخلاق مدار است، هیچگاه از مرزهای اخلاقی جدا نمی شود و تغییر و تحول را دنبال میکند و از سکون بیزار است.

وی ادامه داد:انسان توسعه یافته به ارزش های اخلاقی، دینی و انسانی وفادار است و از این منظر  ما فرهنگ را جوهر توسعه انسانی می دانیم.
صالحی امیری افزود: ما نیازمند  انسان های اخلاق محور هستیم که جامعه از حضورشان احساس نشاط کند.
سپس کلیپی درخصوص عملکرد کمیته ملی المپیک پخش شد.
در ادامه این مجمع نیز نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی به المپیک ۲۰۲۰  گزارشی درباره فعالیت های صورت گرفته در خصوص اعزام کاروان ایران ارائه داد و گفت:در بخش روابط بین الملل و مرکز نظارت بر تیم های ملی  کارهای زیادی برای بازی های ساحلی و داخل سالن انجام شده است که این مسابقات به تعویق افتاد.
همچنین در ۱۰ ماه گذشته جلسات زیادی با فدراسیون‌ها داشتیم و تلاش کردیم با جمع بندی موارد علاوه بر اطلاع رسانی به هیات اجرایی در ستاد عالی هم موارد مطرح شد و خوشبختانه تصمیمات خوبی در حمایت از رشته هایی که سهمیه کسب کردند یا در راه کسب سهمیه هستند، انجام شده است.
در طی سال گذشته تماس های زیادی با کمیته برگزاری مسابقات و Ioc داشتیم و در خصوص موارد جاری و موارد مربوط به کرونا صحبت کردیم.
در جلسه سرپرست های کاروان ها موارد مختلف مربوط به دوپینگ، پزشکی و .... ارائه شد که همه بر برگزاری المپیک تاکید داشتند، ما هم بلافاصله بعد از جلسه آذر و دی ماه موارد را به فدراسیون ها در نشست های حضوری برای افزایش کیفیت، منتقل کردیم.

در ادامه مجمع ,عبدی افتخاری عضو هیات اجرایی شاخص های بودجه سال ۱۴۰۰ فدراسیون ها را مورد بررسی قرار داد که حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف در این خصوص گفت: امروز شاهد این هستیم که شفافیت و انضباط مالی در کمیته حاکم شده، اما به نظرم توازن در توزیع بودجه به فدراسیون‌ها وجود ندارد؛ به طوریکه یک ششم بودجه به یک فدراسیون اختصاص یافته است.
وی تاکید کرد: پیشنهاد دارم که حداکثر هر فدراسیون پنج درصد از بودجه را به خود اختصاص بدهد. پیشنهاد دیگرم این است که در صورتی که بحث کمک خارج از جدول وجود داشت، این کمک به صورت مساوی باشد و اینطور نباشد که یک فدراسیون ده درصد و فدراسیون دیگر 200 درصد افزایش بودجه دریافتی داشته باشد.
صالحی‌امیری در واکنش به پیشنهاد عزیزی گفت: هیچ چیز در کمیته پنهان نیست و همه چیز شفاف است. دانستن میزان هزینه‌های جاری و عمرانی،کمک به پیشکسوتان و پرداخت‌ها حق اعضای مجمع و رسانه و افکار عمومی است. به کشتی 7 میلیارد و 200 میلیون تومان به فدراسیون‌های کارگری، دانشجویی و دانش آموزی حداقل‌ها را یعنی 100 میلیون تومان دادیم.
رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در ادامه مجمع درخواست کرد ضریبی برای رشته‌های تیمی هم در نظر گرفته شود.
در ادامه شاخص توزیع بودجه کمیته ملی المپیک برای سال 1400 در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک مطرح شد و پس از ارائه پیشنهادات و نظرات توسط اعضای مجمع به تصویب رسید.
در ادامه گزارش صورت‌های مالی سال 98 اعلام و عنوان شد که صورت‌های مالی  نحو ه ای مطلوب نشان می‌دهد. همچنین حسابرس گفت: زمین خیابان اشرفی اصفهانی به متراژ پنج هزار متر احیا شد و کاربری فرهنگی مسکونی و ورزشی برای آن گرفته شد.
  صالحی‌امیری درباره این زمین عنوان کرد: این زمین از سال 90 رها شده بود و شهرداری آن را فضای سبز اعلام و تصاحب کرده بود. ما با کمک مسئولان آن را برگردانیم و سند تک برگ آن نیز  وجود دارد. قیمت آن در حال حاضر 200 میلیارد تومان است. اگر اجازه داده شود، سالی پنجاه میلیارد سودآوری دارد. در واقع از سال بعد با تعیین تکلیف این زمین، می‌توانیم یک سرمایه دویست تا سیصد میلیاردی داشته باشیم و پنجاه درصد از منابع کمیته از طریق مشارکت دادن آن تامین شود.
صالحی‌امیری درباره شرکت توسعه بازرگانی گفت: هیچ سودی از قبال این شرکت به کمیته تعلق نگرفت. بر همین اساس پرسنل آن را به  پنج نفر کاهش دادیم.

همچنین اصلاحات آیین نامه مالیاتی کمیته حق الجلسه اعضای کمیسون‌های اجتماعی، توسعه خدمات به ورزشکاران قهرمانان و پیشکسوتان به روز رسانی و بازسازی امکانات تخصصی، خوابگاهها، آکادمی ملی المپیک، سالن‌ها و ...  و خرید ارز برای رویدادهای سال ۲۰۲۱ به تصویب اعضای مجمع رسید و با تایید کلیه اعضاء تصمیم گیری نهایی بر عهده هیات اجرایی نهاده شد.
شاخص توزیع بودجه کمیته ملی المپیک برای سال 1400 در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک مطرح شد و پس از ارائه پیشنهادات و نظرات توسط اعضای مجمع به تصویب رسید.
  این شاخص معیاری خواهد بود تا بودجه فدراسیون‌ها در سال 1400 بر اساس آن توزیع شود.
رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در مورد تصویب اساسنامه کمیته ملی المپیک بیان کرد: اساس نامه تصویب شد. در تبصره آخر بند انتزاع کمیته ملی المپیک از پارالمپیک آمده است، اصلاحات اساسنامه کمیته ملی المپیک باید به تصویب دولت برسد که ما این کار را انجام دادیم و تمام مسیرهای قانونی را رفته ایم. اختلافی بین دولت و شورای نگهبان است مبنی بر که اساسنامه باید در شورای نگهبان به تصویب برسد. ما وارد مناقشه نشدیم اما مسیر مذاکره با شورای نگهبان را پیش گرفتیم. ما از مجمع این اختیار را  می خواهیم که بند مورد نظر شورای نگهبان را تغییر دهیم و پس از تصویب در مجمع، آن را به شورای نگهبان بفرستیم. البته سپس باید دوباره آن را برای IOC ارسال کنیم. نظر شورای نگهبان این است که این بند به این صورت شود که "بدیهی است کلیه امور اداری، مالی و پشتیبانی تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی باشد."
در ادامه مجمع عمومی کمیته ملی المپیک دو فدراسیون های ناشنوایان و همچنین پیوند اعضا و بیماری های خاص  درخواست داشتند تا به عضویت مجمع درآیند.
صالحی امیری نیز در این خصوص گفت: باید از IOC استعلام بگیریم چون در مجمع تعداد اعضای المپیکی باید بر غیر المپیکی ها غالب باشد و الان ما لب مرز هستیم.
پیشنهاد من این است که اعضا رای خود را بدهند و در صورت موافقت IOC این دو فدراسیون عضو مجمع می شوند.
اعضای مجمع نیز موافقت خود را با عضویت این دو فدراسیون در مجمع کمیته ملی المپیک اعلام کردند و نظر نهایی با IOC است.
در ادامه کلیپی در خصوص عملکرد کمیسیون های ۱۸  گانه پخش شد.

در مجمع امروز زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک، عباس اورسجی رئیس فدراسیون کبدی، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال صحبت‌هایی را مطرح کردند و پیشنهاداتی دادند.

کلیپی در خصوص فعالیت های آکادمی ملی المپیک در ادامه پخش شد.
عباس اورسجی، رییس فدراسیون کبدی نیز گفت: هر موقع درخواستی از کمیته داشیم به ما کمک شده اما بعد از بازی های جاکارتا در بحث بودجه فقط ۱۰ درصدی که هر ساله بوده اضافه شده و هیچ تغییری ایجاد نشده است، ۵۰۰ میلیون تومان برای رشته ما کافی نیست، کسب دو طلای ما در جاکارتا اتفاقی نبود و در ما و مربیان بی انگیزگی ایجاد شده است.
وی افزود: در وزارت ورزش رشد بسیارخوبی ایجاد شده است و ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشتیم. ما توانایی داریم مقر فدراسیون آسیا را به ایران بیاوریم و ریاست آن را بگیریم. اگر کارگروه تخصصی در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای این رشته ایجاد شود می توانیم مقر و ریاست کبدی آسیا را داشته باشیم.
در ادامه کلیپ تاریخ شفاهی ورزش ایران پخش شد.

در خاتمه مسعود سلطانی فر وزیر ورزش  و جوانان اظهار کرد: دستاوردهای ورزش ایران در سالهای اخیر شیرین و ارزشمند بوده است و ما  موفق شدیم مزه هماهنگی و همبستگی را به همه ارکان و دیگر دستگاههای اجرایی بچشانیم.
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک گفت: از همه کسانی که برای توسعه ورزش زحمت می کشند تشکر می کنم و امیدوارم این اقدامات و تحرکات که با تلاش اصحاب رسانه منعکس می شود موجب نشاط عمومی و جامعه باشد.
وی گفت:خداراشکر می کنم در سال‌های اخیر در کنار موفقیت ها در عرصه ورزش همگانی و قهرمانی، به یک هدف جدی و عمیق و زیربنایی رسیدیم و جامعه ورزش لذت یک شرایط خاص را چشید.در این سال ها موفق شدیم در مسابقات مختلف بدرخشیم و نتایج درخشان و ارزنده‌ای داشتیم ولی در کنار اینها  موفق شدیم به جامعه ورزش مزه شیرین هماهنگی و تعامل و همبستگی نزدیک بین ارکان‌های تصمیم‌گیر را بچشانیم.
وی ادامه داد : این فضای هماهنگی بین وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک و فدراسیون‌ها و سایر بخش‌های فعال در ورزش باعث شده کارها به خوبی پیش برود.  المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ با یک سال تاخیر برگزار می شود و امیدوارم کاروانی عزتمند  داشته باشیم.
وزیر ورزش و جونان افزود:  محدودیت ها در جهان و ایران به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد ولی تلاش کردیم از حداقل زمان‌ها استفاده کردیم. برای اینکه فضای نشاط در شرایطی که کرونا افراد را خانه نشین کرده است، وجود داشته باشد  لیگ‌های ورزشی  در حال برگزاری است و تلاش‌ها بر این بوده است که فضای تحرک را در جامعه زنده نگه دارند.
 سلطانی فر ادامه داد امسال با وجود اینکه کشور در تامین منابع مالی در شرایط خاص است و در فضای تحریم ها یک جنگ اقتصادی بین ما و آمریکا به وجود آمده است، با رویکرد مثبت دولت و رئیس جمهور تلاش کردیم تا تخصیص بودجه بیشتری بگیریم و بیشتر به فدراسیون ها کمک کنیم. تا این لحظه کمک ها نسبت به سال گذشته رشد داشته و فدراسیون‌های المپیکی هم بیشتر مورد توجه قرار گرفتند تا کمترین کمبودی برای آنها وجود نداشته باشد.
وزیر ورزش ادامه داد: پاداش ورزشکارانی که در المپیک مدال می‌گرفتند در گذشته سکه بود چون نواسانات زیاد نبود و نگران کننده نبود اما با تحریم‌های آمریکا و افزایش نواسانات پاداش از سکه  به امتیاز تبدیل شد و این امتیازات مبنای کار است.
اخذ طلای المپیک یک ارزش ویژه دارد و تلاش می کنیم پاداش آن را هم ویژه در نظر بگیریم چون در رنکینگ کشورها در المپیک تاثیر دارد. البته برای نقره و برنز هم پاداش مناسبی در نظر می گیریم که در ایام نزدیک المپیک و پارالمپیک میزان آن را اعلام می کنیم.
وی افزود: بحث پاداشها و کمک هزینه قهرمانان مطرح است. در فاصله یک سال مانده به المپیک که قرار بود ۲۰۲۰ برگزار شود در ستاد عالی بازی‌ها، برای ایجاد روحیه در ورزشکاران علاوه بر کمک ها و مستمری که فدراسیون ها پرداخت می کردند،قرار شد ماهانه ۵ میلیون تومان پرداخت کنیم.
بعد از تعویق المپیک و با توجه به اینکه ۶ ماه تا المپیک مانده است مقرر شد این مقدار را به کسانی که کسب سهمیه کردند و یا در آینده کسب می‌کنند، پرداخت شود.

۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۲۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.