نگاهی به سالگرد اولین حضور ایران در المپیک

نگاهی به سالگرد اولین حضور ایران در المپیک
امروز سالگرد افتتاحیه چهاردهمین دوره بازی های المپیک 1948 لندن است و کاروان ورزشی ایران برای نخستین بار پس ازپیوستن به جنبش المپیک درچنین روزی در بازی های المپیک حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک، کمیتۀ ملی المپیک ایران در سال 1947 تأسیس و در همان سال نیز از طرف کمیتۀ بین المللی المپیک به عضویت پذیرفته و به رسمیت شناخته شد و کاروان ورزشی ایران با 36 ورزشکار در رشته های وزنه برداری، کشتی آزاد، مشت زنی، بسکتبال و تیراندازی و 16 همراه درچهاردهمین دورۀ بازیهای المپیک 1948 لندن شرکت کرد.
بازی های المپیک ۱۹۴۸ لندن توسط جرج ششم پادشاه بریتانیا افتتاح شد و کاروان وررشی ایران در چنین روزی برای نخستین بار در مراسم افتتاحیه المپیک رژه رفتند.
بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۴۸ لندن، آغازگر فصل جدیدی از رقابت‌های ورزشی در میدان المپیک پس از یک وقفه ۱۲ ساله به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و پس از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ برلین برگزار شد،  المپیک دوازدهم و سیزدهم به علت وقوع جنگ جهانی دوم، در سالهای 1940 و 1944 برگزار نشد. المپیک چهاردهم را می توان «جشن صلح» عنوان داد و در عین حال «بازیهای ریاضت»، چرا که عوارض جنگ و ویرانیهای ناشی از آن هنوز برجای بود و جیره بندی آذوقه کماکان برقرار.
 با این حال، المپیک هوایی تازه بود که خبر از جریان داشتن زندگی می داد.

 

رسانه جدید
در چهاردهمین دوره بازی های المپیک جعفر سلماسی، وزنه بردار تیم ملی کشورمان در اولین حضور خود در المپیک، موفق به کسب مدال برنز شد. او توانست در رشتۀ وزنه برداری اولین مدال المپیک را نصیب کشورمان کند. سایر وزنه برداران تیم ملی در رده اول تا ششم قرار نگرفتند. اسداله مهینی در سبک وزن با مجموع 295 کیلوگرم در مرتبۀ نوزدهم قرار گرفت. منصور میرقوامی در میان وزن با مجموع 5/327 کیلوگرم در ردۀ سیزدهم قرار گرفت. رسول رئیسی نیز در سه حرکت توانست رکورد 355 کیلوگرم را به ثبت برساند او در مقام هشتم قرار گرفت.

نگاهی به سالگرد اولین حضور ایران در المپیک

رسانه جدید
 تیم ملی کشتی آزاد را منصور رئیسی، منصور رحیمی ها، حسن سعدیان، علی غفاری، عباس زندی، ابوالقاسم سخدری و عباس حریری تشکیل می دادند. هیچ یک از آنها، از مدالهای سه گانه نصیبی نبردند. تنها منصور رئیسی در وزن خود چهارم شد، عباس زندی و ابوالقاسم سخدری در وزن های خود به مقام پنجم رسیدند.
در بسکتبال برای اولین بار در بازیهای المپیک با تیمی متشکل از حسین صعودی پور، حسین کاراندیش، حسین جبارزادگان، حسین سرودی، حسین هاشمی، هوشنگ رفعت جاه، کاظم اشتری، ابوالفضل صلبی، اصغر احساسی، فرهنگ مهتدی و فریدون اسفندیاری حضور یافت. تیم ملی ما از تیم فرانسه 62 بر 30، از مکزیک 68 بر 28 و از تیم ملی کوبا 63 بر 30 شکست خورد. تیم ملی بازیهای گروه چهارم را تنها با یک پیروزی در برابر نیوزلند با نتیجۀ 49 بر 22 به پایان رساند. در مرحلۀ یک چهارم نهایی، تیم بسکتبال کانادا توانست 81 بر 25 بر تیم بکستبال ایران فائق آید. تیم ملی بسکتبال ایران پس از انجام این بازیها توانست در بین 23 کشور شرکت کننده، مقام چهاردهم را کسب کند. در تیراندازی، محمود سخایی، صمد ملازال و فرهنگ خسروپناه شرکت داشتند. در رشتۀ 50 متر کالیبر کوچک، سخایی در ردیف شصت و هفتم، خسروپناه شصت و نهم و ملازال در ردۀ هفتاد و یکم قرار گرفت. در این رشته، جمعاً 71 نفر حضور داشتند. در رشتۀ 300 متر آزاد، در بین 36 نفر شرکت کننده، سه مقام آخر یعنی 34، 35 و 36 نصیب ملازال، سخایی و خسروپناه شد.
به این ترتیب، کشور ما در اولین دورۀ شرکت خود در المپیک توانست با کسب یک مدال برنز در ردۀ سی و پنجم جدول رده بندی قرار گیرد.

رسانه جدید

۸ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.