به ریاست دبیر شورای راهبردی ورزش؛جلسه کارگروه تخصصی مهندسی ورزش برگزار شد

چهارمین جلسه کارگروه تخصصی مهندسی ورزش به ریاست معاون ارتباطات آموزش و امور فرهنگی سازمان تربیت بدنی و دبیر شورای راهبردی ورزش برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک، در این نشست علاوه بر حمدی قاسمی، کیکاووس سعیدی، مرتضی امینی، عبدالرحمان پورحبیبی، فرزاد توحید خواه، عطاء الله هاشمی، محمد جوادی پور، یونس عیلزاده، مسعود قریشی، طاهره درودگر، سودابه یحیی زاده و ریحانه خسروشاهی حضور داشتند که در ابتدای جلسه قاسمی با تبیین خلاصه ای از مباحث مطروحه در جلسات گذشته و دلیل اصلی تشکیل این کارگروه تخصصی از پورحبیبی مدیر دفتر امور تدوین استاندارد ها خواست تا توضیحاتی در خصوص نقش و جایگاه مؤسسه استاندارد در کارگروه ارائه کند.
پور حبیبی هم ضمن ابراز رضایت از عملکرد سازمان مبنی بر در نظر گرفته مؤسسه استاندارد به عنوان یکی از اعضاء کارگروه مهندسی ورزش و اعلام آمادگی این مؤسسه جهت هر گونه همکاری با سازمان تربیت بدنی، افزود:مؤسسه استاندارد در ارتباط با ورزش بخشی از استانداردها را در اختیار دارد ولی عموماً ‌استانداردهای کالاهای ورزشی با استانداردهای موجود در کمیته پزشکی تطبیق داده می‌شود از این رو موسسه استاندارد در صدد تعریف کمیته ورزشی است.
وی در خصوص وسعت حیطه استاندارد ادامه داد: معمولاً افکار عمومی استاندارد را صرفاً متعلق به محصولات و کالاها می‌دانند در صورتی که این برداشت اشتباه بوده وحتی برای مسئولیت واخلاق ورزشی نیز می‌تان استاندارد تعریف کرد و الزاماً استاندارد متعلق به محصولات نیست. ضمن اینکه فرایند استاندارد از سه مرحله: 1- تدوین 2- ترویج و 3- ارزیابی انطباق تشکیل می‌شود که اداره استاندارد تنها در مرحله تدوین حضور دارد و سایر مراحل باید از طرق ابزارهای دیگر همچون شرکتهای بازرسی اجرائی گردند.
در ادامه توحید خواه رییس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: در بحث تدوین استاندارد ، دانشگاه می‌تواند نقش بارزی داشته باشد، دانشگاه و مؤسسه استاندارد در زمینه مهندسی پزشکی و کالاهای پزشکی همکاری بسیار خوبی را بایکدیگر داشته اند. در محصولات ورزشی هم با توجه به اینکه با سلامت جامعه در ارتباط هستند باید همکاری لازم و مفیدی بین مسئولان هر قسمت باشد و در مرحله نظارت و تدوین استاندارد مهم نیست بلکه باید بعد از تدوین ، متولی اجرای استاندارد معین شود و بر اجرای استاندارد ها نظارت دقیق وجود داشته باشد.بدین مفهوم که هم نحوه اجرای استاندارد باید معین شود و هم باید ضمانت اجرائی برای عدم اجراء پیش بینی شود.
در این زمینه قاسمی ، حضور مؤسسه استاندارد را در این کارگروه یک از موارد تضمین اجرای استانداردهای تدوین شده دانسته و گفت: ما در گام اول حداقل برای خریدهای سازمانی ایجاد تکلیف می‌کنیم و در قدم های بعدی از طریق اطلاع رسانی و نهایتاً قانونمند کردن موضوع اقدام خواهد شد. آنجا که سلامت اشخاص مورد تهدید قرار می‌گیرد باید خیلی جدی به قضیه نگاه کرد و با تعریف استاندارد ملی بعد از دستگاه خودمان سایر دستگاها را نیز مکلف به تبعیت از استاندارد کرد.
در این خصوص پورحبیبی گفت: اگر طبق قانون کالایی استاندارد اجباری داشته باشد، دستگاه‌های دولتی مکلف به خرید کالای استاندارد هستند اما اول باید استاندارد کالای مورد نظر تعریف شود.
اگر کالایی عین خارجی داشت ما همان استاندارد را گرفته و در صورت نیاز بومی سازی می کنیم ما حتی می توانیم الزامات فنی را از طریق وزارت بازرگانی به گمرک اعلام کنیم تا از این پس تنها به کالاهای ورزشی که شرایط تعریف شده ما را دارند اجازه ورود به کشور بدهند.
در ادامه علیزاده ، سرپرست آزمایشگاه کنترل کیفیت دانشگاه امیر کبیر پیشنهاد کرد که با توجه به ضرورت تسریع در روند اجرای تدوین استانداردهای کالاهای ورزشی، اول تعیین تکلیف کنیم اداره استاندارد متولی تدوین استاندارد است یا دانشگاه و ما حتی می توانیم استانداردهای موجود خارجی را استفاده و ترجمه کنیم ضمن اینکه باید بودجه‌ای برای هزینه‌های آزمون تعریف شود چون مطمئناً انجمن تولید کنندگان نمی تواند از عهده هزینه های آزمون و کنترل کیفیت برآید و در نهایت یکی از راهکارهای الزامی نمودن خرید کالاهای استاندارد توسط دستگاه‌های دولتی اخذ تأییدیه از مؤسسه استاندارد یا دانشگاه به عنوان یکی از ارکان مزایده توسط تولیدکنندگان می باشد.
در ادامه درودگر ، دبیر انجمن تولیدکنندگان ورزشی ضمن ابراز خرسندی از حضور مسئولان مؤسسه استاندارد در جلسات کارگروه، گفت: اغلب استانداردهای مربوط کالاهای ورزشی بسیار قدیمی
بوده و شاید یکی از دلایل به روز نشدن استانداردها عدم تقاضای کالای استاندارد از جانب مصرف کنندگان است و نکته اساسی در استاندارد صرفاً تدوین آن نیست و قسمت مهم آن ترویج و ضمانت اجرای استاندارد تعریف شده است. متأسفانه انجمن تولیدکنندگان باتوجه به وضعیت فعلی و عدم حمایت از تولیدکنندگان ورزشی که در حال ورشکستکی هستند ، نمی‌توانند هزینه‌ای را برای تدوین استاندارد متقبل شود. از اصلی ترین مشکلات انجمن تولیدکنندگان ورزشی، خرید دستگاه‌های دولتی از تولیدکنندگان بی نام و نشان و توجه صرف به قیمت ارزان است که پیشنهاد می‌شود موضوع خرید دستگاههای دولتی از تولیدکنندگانی که عضو انجمن هستند در نظامنامه مهندسی ورزشی پیش بینی شود.
مقرر شد انجمن تولید کنندگان با دعوت از اعضاء خود مشکلات انجمن را احصاء نموده و مراتب را به همراه راهکارهای پیشنهادی درجهت حل مشکلات مزبور به کار گروه ارائه نمایند.
در این راستا سعیدی ، مدیر دفتر کارآفرینی نیز ضمن تأکید بر ضرورت خرید کالای استاندارد توسط دستگاهها، گفت: در کمیسیون مناقصات سازمان صرفاً قیمت ارزان ملاک در خریدها نیست بلکه کیفیت کالاهای ارائه شده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت مطابق با صرفه و صلاح دولت خریدها انجام می شود.
همچنین امینی ، رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ورزشی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از استانداردهای جهانی جهت تسریع در روند تدوین استانداردها گفت:با توجه به روزآمد نبودن استانداردهای ورزشی در ایران بسیاری از تولید کنندگان به صورت سنتی عمل می کنند چون از استانداردهای موجود در ایران جلوتر و از استانداردهای جهانی عقب تر هستند ما برای اینکه بتوانیم سیاستگزاری درزمینه استاندارد کنیم باید حلقه ارتباطی بین دانشگاه ، مؤسسه استاندارد و انجمن تولیدکنندکان بر قرارد شود و یک برنامه ریزی کوتاه مدت برای تدوین استاندارد و یک برنامه ریزی بلند مدت برای اجرای استاندارد داشته باشیم.
یحیی زاده ، معاون دفتر امور تدوین استانداردها هم گفت: در مؤسسه استاندارد پژوهشگاه استاندارد وجود دارد که کارشناسان این مؤسسه می توانند طرحهای پژوهشی را یا خودشان رأساً انجام داده یا مثلاً با دانشگاه در این زمینه همکاری کنند. طرحهای پژوهشی بعضاً منجر به تدوین یک استاندارد ملی می شود در واقع دفتر تدوین استانداردها در کنار پژوهشگاه قرار می گیرد. سازمان ایزویکسری فاکتورها را تعریف کرده که تعریف این فاکتورها مثلاً توسط دانشگاه امیرکبیر تغییر کرده وبومی می شود .
وی سپس مراحل تدوین استاندارد را شناسایی اولویت ،تعیین متولی وتصمیم گیری اعلام کرد و افزود:در فاز اول می توانیم روی استانداردهای موجود کارکرد و خلاءها را پوشش داده در فاز دوم بدلیل اینکه دانشگاه سابقه همکاری در تدوین استاندارد را با مؤسسه استاندارد داشته می توان مجدداً همین سیاست را درپیش گرفت و فاز سوم بستگی به سیاستهای سازمان تربیت بدنی خواهد داشت.
در پایان قاسمی ضمن ابراز خرسندی از جلسه تشکیل شده و مفید خواندن نظرات و پیشنهادات مطروحه توسط اعضاء محترم، از دانشگاه امیرکبیر درخواست کرد که نیروهای متخصص جهت همکاری با فدراسیونها به منظور تسریع در روند اجرای پژوهشها را به شورای رهبردی معرفی کند.

۳ اسفند ۱۳۸۸ ۱۲:۵۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.