در جریان برگزاری نشست تخصصی هفته هوای پاک روی داد:اهدای حكم سفیر محیط زیست به علی پاک دامن و حمیده عباسعلی برای المپیک 2020

در جریان برگزاری نشست تخصصی هفته هوای پاک روی داد:اهدای حکم سفیر محیط زیست به  علی پاک دامن و حمیده عباسعلی برای المپیک 2020

نشست تخصصی گرامیداشت هفته هوای پاک (روز هوای پاک و ورزش)، با همکاری کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

در ادامه برنامه های کمیسیون محیط زیست و ورزش به مناسبت "روز ورزش و هوای پاک" امروز (شنبه 28 دی) نشست تخصصی محیط زیست با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان محیط زیست، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، خانم فرهادی زاد معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش،طاهره طاهریان نائب رئیس کمیته ملی المپیک،عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، کیکاوس سعیدی دبیرکل،علیرضا رحیمی عضو هیات اجرایی،رضا قراخانلو مشاور رئیس و جمعی از روسای فدراسیونهای و مدعوین در سالن استاد فارسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت  آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، خانم دکتر مهرافزا منوچهری رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک در ابتدای این نشست ضمن خوش آمدگویی، توضیحاتی را در رابطه با برگزاری این نشست و همچنین اهداف و اولویت های کاری این کمیسیون به حاضرین ارائه داد.
منوچهری، توجه کمیته بین المللی المپیک به اهمیت بالای ملاحظات زیست محیطی را یکی از مهمترین ملاک‌های انتخاب میزبان از سوی این نهاد بین المللی برای بازی های المپیک عنوان کرد و در ادامه گفت: لحاظ نمودن اهمیت موضوعات زیست محیطی در ورزش، افزایش دانش و ترویج فرهنگ زیست محیطی بین ورزشکاران و گروه های هدف، ایجاد محیط زیست سالم برای فعالیت های ورزشی، برگزاری کارگاه ها و سمینارهایی ویژه ورزشکاران و دانشجویان جزو مهمترین فعالیت های کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک می باشد.

 

دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه توضیحاتی را در رابطه با موضوعات فرهنگی و اجتماعی مربوط به این مبحث ارائه داد و گفت: در گذشته محیط زیست به عنوان یک موضوعی در حاشیه و خارج از متن تعریف می شد اما امروزه اهمیت آن با اهمیتی که در حوزه ارتباطات وجود دارد در یک سطح است.
دکتر صالحی امیری ضمن اشاره به  این موضوع که توسعه انسانی اصلی ترین هدف توسعه کشورهاست ابراز داشت: ایستگاه اول برای توسعه کشور، توسعه انسانی است. با انسان توسعه یافته جامعه ای توسعه یافته و با جامعه توسعه یافته محیط زیست توسعه یافته ای نیز خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ورزش یکی از کانون های توجه به محیط زیست است گفت: قهرمانان ورزشی ما می توانند به عنوان یک الگو، ضمن مشارکت در برنامه های زیست محیطی، در کنار وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیك به بازوانی برای دستیابی محیطی زیستی پاک کمک کنند.
دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از دیگر سخنرانان این همایش بود که ورزش را به عنوان اهرمی برای ارتقاء فرهنگ محیط زیست عنوان کرد. وی گفت: از طریق قهرمانان ورزشی، رویدادهای ورزشی و رسانه های ورزشی می توان به این فرهنگ سازی دست پیدا کرد. محیط  زیست نیازمند آموزش است و مشارکت مردم در این حوزه زمانی نمایان می شود  که به مردم جامعه آموزش داده شود چه مخاطراتی محیط زیست را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه ورزش  می تواند همکاری خوبی با محیط زیست داشته باشد گفت: در سال های گذشته کارهای خوبی در زمینه محیط زیست در وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته است. به عنوان مثال فدراسیون های ورزشی حامیان محیط زیست شده و هر فدراسیون یک گونه محیط زیست را حمایت کردند. ما ورزشکاران زیادی در باشگاه ها و تیم های ورزشی داریم که همگی می توانند ثمن خوبی برای محیط زیست باشند.
در ادامه این نشست عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ورزشکاران را صاحب نفوذ عنوان کرد و گفت: پس از وقوع زلزله بوئین زهرا و البته ضمن همه تلاش هایی که دست اندرکاران دولتی برای کمک به مردم زلزله زده به کار می بردند، این حضور جهان پهلوان تختی بود که باعث شد سیل کمک های مردمی به این سمت واریز شود. ورزشکاران صاحب نفوذ هستند و باید بیش از پیش از این انرژی در جهت منافع ملی استفاده کنیم.

 

کلانتری ضمن ارائه آمارهایی از عوامل مهم و تأثیر گذار در آلودگی هوای پایتخت، نسل امروز را خطرناکترین نسل از لحاظ نگهداری محیط زیست و در تمامی دوران بشریت عنوان کرد و گفت: محیط زیست امانتی از نسل های بعدی ما است که در اختیار ما قرار دارد. ما حقوق نسل آینده و حقوق شهروندی کودکان را پایمال کرده‌ایم. 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ورزشکاران و ورزش دوستان به عنوان سفیران محیط زیست خواست تا همانگونه که به موفقیت در میادین ورزشی فکر می کنند، ضمن ورود به نهضتی بزرگ، برای حفظ منافع هم وطنان خود به خصوص کودکان و حفظ جان نسل های آینده نیز تلاش کنند.

۲۸ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۳۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.