دکتر صالحی امیری؛زنان می توانند در بحث توسعه انسانی، اخلاقی و اجتماعی پرچمدار باشند

دکتر صالحی امیری؛زنان می توانند در بحث توسعه انسانی، اخلاقی و اجتماعی پرچمدار باشند
دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک از سخنرانان همایش ملی زن و ورزش در خصوص واکاوی مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه ورزش زنان در ایران توضیحاتی را ارائه داد.
 
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، دکتر صالحی ضمن نام بردن از دکتر معصومه ابتکار به عنوان پرچمدار حضور زنان در عرصه های مدیریت اقتصادی و سیاسی، حضور موثر و کارساز زنان در جامعه را بسیار مهم عنوان  کرد گفت: در رابطه با رفع تبعیض جنسیتی ما نیاز به ایجاد یک باور و اندیشه درونی در متن اجتماعی داریم که باور کنیم بین زن و مرد در مبانی اسلامی و انسانی تبعیضی وجود ندارد.
وی افزود: اگر ما بتوانیم اندیشه ذهنی جامعه را از این منظر و اصول اخلاقی استوار کنیم و نگاه و باور در نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری کشور را تغییر دهیم همه این مسائل حل خواهند شد.
دکتر صالحی امیری کانون خانواده در ایران را زنان عنوان کرد و گفت: توسعه کشور بدون حضور زنان ناقص و اصلاح جامعه بدون حضور این قشر از جامعه ناممکن است. زن محور خانواده و خانواده محور جامعه است. زنان می توانند در بحث توسعه انسانی، اخلاقی و اجتماعی پرچمدار باشند.
دکتر صالحی امیری با بیان اینکه زنان کانون تولید امید برای نسل های آینده می باشند خطاب به حاضرین گفت: موانع مشارکت زنان در جامعه در حوزه های فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزش تقسیم می شود. اگر زنان در جامعه حضور فعال نداشته باشند ما شاهد گسترش آسیب های اجتماعی، کاهش و افول نشاط و شادی در اجتماع و کاهش اعتماد جامعه خواهیم بود.
رئیس کمیته ملی المپیک سه رویکرد تحجر، سکولاریست و اسلامی و عقلانی را از مهمترین رویکردهای جوامع در رابطه با حضور زنان در جامعه عنوان کرد و گفت: در رویکرد و اندیشه اسلامی و عقلانی همه مباحث الهی، اخلاقی و فلسفی، خبر از دوری از تبعیض جنسیتی و مکمل بودن زن و مرد می دهند. زن در این رویکرد مشارکت جویی  داشته و شهروند درجه یک به حساب می آید. زن در این رویکرد حق حضور و تصمیم گیری در تمامی حوزه ها دارد.
دکتر صالحی امیری ضمن ارائه آماری از حضور زنان ورزشکار در بازی های آسیایی جاکارتا، استراتژی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک را مبتنی بر برابری کیفی و کمی زنان و مردان ورزشکار در رویدادهای ورزشی بین المللی عنوان کرد و گفت: شما عزیزان در رویدادهای ورزشی مهم پیش رو نظیر بازی های المپیک، بازیهای آسیایی  و المپیک جوانان شاهد این موضوع خواهید بود.
دکتر صالحی که بنا به دعوت توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک به همراه دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی، به تازگی از کشور سوئیس بازگشته است در پایان سخنان خود به مذاکراتی که در جریان این سفر با مسئولین و مقامات ارشد ورزش دنیا انجام گرفت اشاره کرد و گفت: ما در تمامی مذاکرات بر این نکته بسیار مهم تأکید داشتیم که در ایران برای حضور فعال زنان در ورزش و مکان های ورزشی مشکلی نداریم.
وی ابراز داشت: ما برای ارائه تصویری زیبا از ایران زیبا باید حضور زنان و مردان را برابر کنیم که این مهم جز با اراده مسئولان و خود بانوان انجام نخواهد گرفت.
دکتر نصر الله سجادی مشاور رئیس کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی های المپیک از دیگر سخنرانان این همایش در رابطه با راه کارهای توسعه بین المللی ورزش زنان ایران و چالش های موجود در این زمینه موضوعاتی را به شرکت کنندگان در همایش ارائه داد.
نصرالله سجادی اظهار کرد: ابتدا باید چالش ها را پیدا و بررسی کنیم . برخلاف تصور عموم از آغاز قرن ۲۱ شاهد حضور فعال و گسترده بانوان در ورزش بین المللی بودیم و تا قبل از آن بانوان در رویدادهای مهن بین المللی حضور نداشتند.
 وی افزود: در نخستین دوره بازی های المپیک تنها  2.2 درصد شرکت کنندگان زن بودند و اینگونه نیست که فقط در کشور ما زنان در میادین بین المللی فعال نبودند. سال 1980 بعد از المپیک مسکو، تلاش شد حضور زنان در رویدادهای المپیک پررنگ تر شود.
 وی با اشاره به اینکه زنان ایران برای نخستین بار در بازیهای 1964 توکیو شرکت کردند گفت: قبل از انقلاب زنان ورزشکار ایرانی فقط در 2 دوره المپیک شرکت داده شدند اما بعد از انقلاب ما شاهد حضور زنان ایران در 8 دوره المپیک هستیم.
 سرپرست کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ گفت: کمیته بین المللی المپیک از ابتدای قرن ۲۱ تلاش کرد تا فاصله بین شرکت کنندگان زن و مرد را از لحاظ کمی و کیفی کاهش دهد، تا جایی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شاهد حضور ۴۹ درصدی بانوان در مقابل ۵۱ درصد شرکت کننده آقا هستیم. توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک علاقمند است برابری جنسیتی ورزشکاران تا سال  ۲۰۲۴  به طور کامل رعایت شود. البته IOC از نظر اختصاص دادن سهمیه به بانوان این امکان را دارد و از این طریق میتواند در این برابری نقش مهمی ایفا کند.
وی ادامه داد: طی ۴۰ سال اخیر ورزش بانوان در کشورمان از لحاظ کمی و کیفی رشد بسیار خوبی داشته است و در این زمینه از بسیاری از کشورهای جهان پیشی گرفته است. دست اندرکاران ورزش کشور تلاش های بسیاری از لحاظ ساختاری و توسعه ورزش قهرمانی و همگانی داشته اند که خوشبختانه باید گفت در این خصوص موفق بوده‌ایم.
نصرالله  سجادی در پایان با اشاره به چالش های موجود در ورزش زنان در سطح همگانی و قهرمانیو همچنینحضور زنان در زمینه های مختلف فرهنگی، مدیریتی، قانونی، خانوادگی، دانشی، ساختاری، جنسیتی، رسانه ای ، بین المللی و اقتصادی گفت: پیش از آغاز دهه ۹۰  میلادی، تعداد بانوان محجبه در رویدادهای بین المللی بسیار کم بود اما با حضور بانوان محجبه ایرانی در مسابقات مختلف ورزشی این روند رو به افزایش است.
لازم به ذکر است همایش ملی زن و ورزش (فرصت ها و چالش ها) تا ساعت 18 امروز ادامه خواهد داشت و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، دیگر سخنرانان این همایش در خصوص این موضوعات مباحثی را ارائه خواهند کرد:
 تأثیر ورزش بر برابری جنسیتی و جلوگیری خشونت علیه زنان، نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش بانوان، نهادینه سازی فرهنگ ورزش زنان و دختران و چالش های حقوقی آن، جایگاه ورزش دانش آموزی در توسعه ورزش زنان و راهبردهای توسعه ورزش دانشجویی در حوزه زنان، تجربیات اجرایی در راستای ارتقاء سهم زنان در فدراسیون های ورزشی و همچنین نشست های تخصصی فرصت ها و چالش های زنان در ورزش شهروندی.
۲۴ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۰۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.