رئیس کمیته ملی المپیک در همایش روانشناسی ورزش:حضور روانشناس متخصص ورزشی در رویدادهای مهم ورزشی در کنار ورزشکاران امری ضروری است

رئیس کمیته ملی المپیک در همایش روانشناسی ورزش:حضور روانشناس متخصص ورزشی در رویدادهای مهم ورزشی در کنار ورزشکاران امری ضروری است
با برگزاری مراسم افتتاحیه ای با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، همایش ملی خدمات روانشناختی ویژه ورزشکاران حرفه ای آغاز شد.
  به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک ، در ابتدای این مراسم دکتر صالحی امیری ضمن قدردانی از برگزار کنندگان همایش، دکتر سید محمد کاظم واعظ موسوی رئیس کمیسیون روانشناسی ورزشی کمیته ملی المپیک را منشأ تحول در حوزه روانشناسی ورزش معرفی کرد و گفت: ما امروزه در تیم های مختلف ورزشی و در کنار ورزشکاران و قهرمانان به همان میزان که به امر تخصصی مربیگری، پزشکی و کادرفنی و سرپرستی نیازمندیم، به همان اندازه هم به حضور یک روانشناس ورزشی نیاز داریم.
دکتر صالحی امیری مهمترین چالش امروز ایران را گمگشتگی و سرگشتگی عنوان کرد که یکی از دلایل اصلی آن کم رنگ بودن مبحث روانشناسی و جامعه شناختی است . این دو در کنار هم به عنوان دو ظرفیت مستقل تعریف می شوند.
وی افزود: تحولات جامعه مدرن تأثیرات زیادی در جامعه ایران گذاشته است و ما را به این باور رسانده که برای رسیدن به مسیر توسعه باید از گمگشتگی و سرگشتگی عبور کنیم. اگر امروزه در ایران با چالش های بنیادی نظیر چالش های اجتماعی، اقتصادی و فقر و خشونت روبرو هستیم دلیلش این است که از ریل توسعه انسانی باید به مسیر توسعه کشور وارد شویم.
رئیس کمیته ملی المپیک مهمترین کار را برای توسعه جامعه، توسعه انسانی و شناساندن مفهوم روانشناختی عنوان کرد و گفت: از لحاظ روانشناسی در حوزه قهرمانی مشکلی نداریم چراکه این موضوع در عرصه های جهانی و با وجود روانشناسان متخصص ورزشی حل شده است. ما در این بخش در حوزه روانشناختی ورزشکاران دچار مشکل هستیم.
وی ضمن اشاره به مشکلات روحی که برای مارال مردانی نماینده جودو ایران در المپیک جوانان آرژانتین پیش آمد افزود: این نمونه ای از دلایلی است که حضور روانشناس متخصص را در تیم های ورزشی و در کنار قهرمانان الزام آور می کند. حضور روانشناس متخصص ورزشی در رویدادهای مهم ورزشی در کنار ورزشکاران امری ضروری است تا این افراد  بتوانند بلافاصله و برای عبور از بحران های پیش آمده برای ورزشکار تصویر روشنی ایجاد کنند.
دکتر صالحی امیری در ادامه در خصوص نکات مشترک بین روانشناسی و سبک زندگی سخن گفت. وی ابراز داشت: مسیر سبک زندگی ما در فضای مدرن، تغییرات زیادی را در فضای دانش ما ایجاد کرده که ما در این فضای جدید نیازمند نقشه راه هستیم تا بتوانیم سبک زندگی خوبی درست کنیم.
وی ضمن بیان این نکته که ما در ورزش و از منظر تجهیزات، سخت افزار، پزشک و تکنیکال مشکلی نداریم گفت: ما در حوزه روانشناسی قهرمانی دچار چالش هستیم که با حمایت های سازمان روانشناسی و اساتید دانشگاهی این حوزه که با همکاری آکادمی ملی المپیک و کمیته ملی المپیک توأم خواهد شد می توانیم قدم های موثری را برداریم.
دکتر صالحی امیری در پایان، به آخرین نشست خود با مسئولین فدراسیون ها اشاره کرد و گفت: در این جلسه به روسای فدراسیون های ورزشی پیشنهاد دادیم تا هر فدراسیون یک روانشناس ورزشی متخصص برای مشاوره های تیم های ملی خود داشته باشد.
در ادامه این مراسم دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ورزش حرفه ای را به عنوان افزایش دهنده نشاط اجتماعی توصیف کرد و گفت: روانشناسی به عنوان مطالعه رفتار، در تمامی ارکان قضایی، اجتماعی و حتی ورزشی حضور دارد. اگر ما بخواهیم ورزشکارانمان در عرصه های حرفه ای توانمندی خود را نشان داده و به نتایج لازم دست پیدا کنند، باید در کنار خود از روانشناسان ورزشی بهره ببرند.
وی ضمن بیان اینکه شناخت، هیجان، مهارت کنترل خشم، مهارت های ارتباطی و سبک زندگی جزو مهمترین مقوله های روانشناسی می باشند، به منظور نهادینه کردن مبحث روانشناسی در تیم های ورزشی پیشنهاد تأسیس فدراسیونی با نام فدراسیون روانشناسی را به دکتر صالحی امیری ارائه داد.
لازم به ذکر است در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک، دکتر رضا قراخانلو مشاور رییس کمیته ملی المپیک، دکتر سید شمس الدین تقوی سرپرست آکادمی ملی المپیک، دکتر سید محمد کاظم واعظ موسوی رییس کمیسیون روانشناسی ورزشی و مدیر مرکز روانشناسی آکادمی، دکتر مهرافزا منوچهری رییس کمیسیون محیط زیست، ورزشکاران و قهرمانان ورزشی و اساتید برجسته حوزه روانشناسی ورزشی نیز حضور داشتند.
گفتنی است از مهمترین مباحثی که در همایش ملی و یک روزه خدمات روانشناختی ویژه ورزشکاران حرفه ای به شرکت کنندگان ارائه شد می توان به این موضوعات اشاره کرد: ورزش قهرمانی (برتری ذهنی و فنی)، تحلیل رفتگی در ورزشکاران نخبه، بررسی یک تکنولوژی نوین روانشناختی در ورزش، ملاحظاتی در باب مداخله حین رویداد، ضرورت مداخلات بحرانی در ورزشکاران المپیکی، هیپنوتیزم و اثر آن بر بهبود عملکرد ورزشکاران، تأثیر شیوه زندگی بر کنترل افکار ورزشکاران حرفه ای و مدل منابع پیش بینی کننده انواع اعتماد به نفس ورزشکاران رشته ورزشی فوتبال.
شایان ذکر است این همایش یک روزه از سوی کمیسیون روانشناسی ورزشی کمیته ملی المپیک برگزار شد.
۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۱۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.