پنجمین نشست کمیسیون فرهنگی با عنوان"معنویت و ورزش" برگزار شد

پنجمین نشست کمیسیون فرهنگی با عنوان"معنویت و ورزش" برگزار شد

پنجمین نشست کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و با عنوان "معنویت و ورزش" امروز (دوشنبه ۹ دی) در محل سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛  پنجمین نشست هم اندیشی کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک با عنوان «معنویت و ورزش» با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی وفا رئیس کمیته پارالمپیک،حجت الاسلام نقویان رئیس کمیسیون فرهنگی،عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش، رضا قرخانلو، غلامحسین شعبانی،حسن رنگرز و بهداد سلیمی مشاوران رئیس کمیته ملی المپیک، شمس الدین تقوی سرپرست آکادمی ملی المپیک،طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال،شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیرو کمان،اورسجی رئیس فدراسیون کبدی،خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، اساتید دانشگاه،اعضای کمیسیونها،مسئولان روابط عمومی و فرهنگی فدراسیونها،اهالی رسانه و دیگر مدعوین فرهنگی و ورزشی در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
در ابتدای نشست سید رضا صالحی امیری ضمن خیرمقدم و آرزوی عزت و سعادت برای حضار اظهار کرد: ابتدا قصد داشتم درباره "اخلاق در تداوم معنویت"صحبت کنم، اما با توجه به حضور اساتید برجسته تصمیم گرفتم شنونده باشم تا از دانش عمیق این عزیزان توشه ای  بردارم.
وی افزود: امروزه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم که روح اخلاق و معنویت را در ورزش ایران بدمیم و اگر امروز دچار بحران معنویت هستیم به این دلیل است که اخلاق مخدوش شده است. نیاز جامعه مخصوصا ورزش ایران معنویت گرایی است.
اگر امروز دچار بحران معنویت هستیم بدلیل چالش‌های جدی موجود است، چالش امروز ما مناسک گرایی است درصورتی که نیاز امروز ما بخصوص ورزش معرفت گرایی است ما باید از مناسک گرایی به معرفت گرایی حرکت کنیم.
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ما از شاخص‌های عینی مطالعه فاصله زیادی داریم، اگر به صحیفه (نور) رجوع کنیم، اندیشه امام (ره) مبتنی بر ساخت انسان فرهنگی است، کمتر از ۱۰ درصد مباحث صحیفه مباحث غیرفرهنگی و غیر معنوی است. امام (ره) در اوج جنگ و پایان آن از معنویت و اخلاق صحبت می‌کردند، اما متاسفانه ما از اندیشه امام (ره) فاصله گرفتیم و علت شکاف هنجاری و رفتاری موجود نیز همین است.
وی افزود: اگر بناست به توسعه برسیم باید ریل توسعه از نفت به اخلاق، از حوزه سخت به معرفت و از حوزه اقتصادی به حوزه انسانی عبور کند.
دکتر صالحی امیری ادامه داد: انسان با فضیلت و اخلاق و دین مدار، فساد و تعدی به حقوق دیگران نمی‌کند و اگر امروز فقر و فساد و حاشیه‌نشینی و ده‌ها چالش دیگر را می‌بینم به دلیل فاصله گرفتن از معنویت است. ما با مجموعه وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک دنبال تربیت انسان‌های با فضیلت هستیم که الگو برای جهانیان باشند و برای رسیدن به این مهم نیاز به تغییر شیفت گفتمانی و عبور از سکو و سکه هستیم.
 در ادامه غلامحسین شعبانی مقدمه ای درباره اهمیت بحث معنویت در ورزش مطرح کرد و سپس  حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور و بیژن عبدالکریمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد درباره نسبت معنویت و ورزش در فرهنگ ایرانی و پرسش از امکان امر معنوی در ورزش مدرن مطالب مهمی را  عنوان کردند که بشدت مورد توجه قرار گرفت کرد.
در ادامه این نشست با پرسش حضار و پاسخ سخنرانان پایان یافت.

۹ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۲۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.