درنشست هم اندیشی دیپلماسی ورزش ؛

صالحی امیری: ورزش زبان گفتگوی ملت هاست

صالحی امیری: ورزش زبان گفتگوی ملت هاست
رئیس کمیته ملی المپیک در نشست دیپلماسی ورزشی از ورزش به عنوان زبان گفتگوی ملت ها یاد کرد و گفت تلاش می کنیم تا از طریق ورزش پیام های فرهنگی مبادله کنیم.

به گزارش روابط عمومی  کمیته ملی المپیک، سیدرضا صالحی امیری در نشست هم‌اندیشی دیپلماسی ورزشی ضمن خیرمقدم به حاضرین درباره "دیپلماسی فرهنگی مقدمه دیپلماسی ورزشی" اظهار کرد: در کمیته ملی المپیک 17 کمیسیون و 170 نفر از نخبگان را به عنوان اتاق فکر در کنار خود داریم‌. نتیجه این تعامل و تولید فکر ایجاد سازوکاری برای جهش فکری و برنامه‌ای در کمیته است. ما به دنبال تدوین یک استراتژی بلندمدت هستیم که در این راستا برنامه پنج ساله تصویب شده و در حال چاپ است.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: تدوین استراتژی 20 ساله ورزش قهرمانی برنامه بعدی است تا تصویر روشنی از ورزش ایران در سال 1420 در آسیا و جهان داشته باشیم. ما مرزی‌بندی در ورزش نداریم و تمام فدراسیون‌ها، هیئت‌ها و کمیته ملی المپیک و پارالمپیک در کنار وزارت ورزش برای تعالی ورزش حرکت می‌کنیم و خدا را شاکریم که حاشیه‌ها را پشت سر گذاشتیم و به متن می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در تعریف قدرت در دوران معاصر دو تعریف سخت و نرم را داریم. قدرت نرم یعنی درباره انسان و مغز و دیپلماسی رسانه و تکنولوژی صحبت می‌کنیم. در واقع این عبارت از مجموعه سرمایه یک ملت برای رسیدن به قله تعالی است. در گذشته قدرت از مسیر سلاح، جغرافیا و معادن بود، اما امروز به اعتماد، رضایت، مشارکت و ... است و امروزه تولید قدرت از صندوق های رای امکان پذیر است.

صالحی امیری ضمن تاکید بر اینکه قدرت نرم بر پایه اشتراکات و مشارکت و قدرت سخت بر پایه اختلافات و ترس و تهدید است، افزود: دیپلماسی فرهنگی یعنی اجرای سیاست‌های فرهنگی و هنر به کار بستن آن؛ مخاطب دیپلماسی فرهنگی ملت‌ها هستند و در دیپلماسی سیاسی، دولت‌ها مخاطب به شمار می‌آیند.
 دیپلماسی سیاسی با هدف رقابت دولت‌ها  و با انگیزه نفوذ سیاسی است، اما در دیپلماسی فرهنگی هدف گسترش گفتگو، انگیزه و گسترش تعامل است‌. به علاوه در دیپلماسی فرهنگی اخلاق، محور گفت‌وگوهاست.


وی در ادامه اظهار کرد: ما به لحاظ ظرفیت فرهنگی می‌توانیم قدرت برتر دیپلماسی فرهنگی در منطقه و جهان باشیم. متأسفانه تصویر ایران در جهان، ایران هسته‌ای و نفتی است در حالی که اگر این نگاه را تغییر و تصویر ایران فرهنگی را به نمایش بگذاریم، شاهد جایگاه ویژه‌ای در جهان خواهیم بود.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان افزود: مطمئن باشید در دیپلماسی فرهنگی رقیبی در جهان نداریم. ما صدها و هزاران آثار فرهنگی داریم که خیلی از آنها ثبت نشده است. یکی از ابعاد دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی ورزشی و آنچه در منشور المپیک آمده مبتنی بر فطرت انسانی است. تلاش این است پیام های فرهنگی از طریق ورزش منتقل شود. اگر بتوانیم با برگزاری رویدادها کشورهای دیگر را جذب کنیم، می توانیم پیام های فرهنگی را انتقال دهیم. ورزش زبان گفت وگوی ملت هاست.گفتگو یعنی پذیرش حقِ برابر برای دیگران؛ رفتار، اخلاق و ادبیات ما در ورزش یک دیپلماسی فرهنگی است‌ و تختی و تختی‌ها می‌توانند نماد دیپلماسی فرهنگی باشند.

 

 

 

۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۱۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.