نشست هم اندیشی فرهنگ و رسانه در آکادمی کمیته ملی المپیک

نشست هم اندیشی فرهنگ و رسانه در آکادمی کمیته ملی المپیک

نشست هم اندیشی فرهنگ و رسانه با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ کمیسیون رسانه و کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک با همکاری انجمن علمی مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی نشست هم اندیشی فرهنگ و رسانه را برگزار کرد.
در این نشست سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، حجت السلام ناصر نقویان رئیس کمیسیون فرهنگی، مسعود کوثری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور، امیرمسعود امیر مظاهری مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد سخنرانی کردند.
در این نشست همچنین عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش، قرا خانلو رئیس آکادمی ملی المپیک،رضوانی رییس فدراسیون شنا، شعبانی رئیس کمیسیون رسانه، مدیران روابط عمومی فدراسیون های ورزشی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست غلامحسین شعبانی رئیس کمیسیون رسانه  ضمن خوشامدگویی به حضار به معرفی مباحث  و سرفصل های سخنرانان و هدف از برگزاری این نشست پرداخت و پس ازآن کلیپی از شادروان مهدی شادمانی خبرنگار ورزشی پخش شد.
 حجت السلام ناصر نقویان رئیس کمیسیون فرهنگی دیگر سخنران این نشست درباره اخلاق و رسانه گفت: رسانه ها به بهانه شکار لحظه ها نباید اخلاق مداری را کنار بگذارند و عیوب شخصی را فاش کنند، اخلاق دینی هم به ما چنین اجازه ای نمی دهد که عیوب افراد را برملا کنیم.
وی افزود: رسانه ها باید اخلاق رسانه ای داشته باشند و نباید عیب جویی کنند، اخلاق رسانه ای یعنی انتقام جو نبودن، سخاوتمند بودن، حق گویی، حق طلبی و قضاوت نکردن.اصحاب رسانه باید دقت کنند هر خبری قضاوتی نیز در آن مستتر است ، مگر اینکه  با انتشار صحیح مطالب و بیان حقیقی همه  خبر به دور از هرگونه قضاوت و صلاحدیدی خبری را منتشر کنند.
پس از صحبتهای نقویان امیرمسعود امیر مظاهری مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد درباره رسانه ها و کنترل پرخاشگری ورزشی ضمن تعریف پرخاشگری و خشونت از دیدگاه های مختلف گفت : پرخاشگری نوعی عدم کنترل فرد بر رفتارش را به همراه دارد که آسیب زدن به شی یا فردی را بدنبال دارد اما درخشونت با فاکتورهای جامعه در ارتباط هستیم، هرنوع عمل خشونت آمیزی پرخاشگری است اما هر نوع پرخاشگری خشونت محسوب نمی شود؛ متاسفانه خشونت و پرخاشگری در ورزش نیز گسترش پیدا کرده است و رسانه ها می توانند در افزایش و کاهش این پرخاشگری موثر باشند.
ی درباره نقش رسانه در کاهش خشونت و پرخاشگری گفت:رسانه ها در امتداد  سایر نظام های اجتماعی قرار دارند و شاید بسیاری از مشکلات اقتصادی، مالی و فرهنگی که سایر نظام های اجتماعی با آن درگیر هستند را با آن مواجه باشند.اما آنچه رسانه را متمایز می کند مسئولیت اجتماعی رسانه است ، اگر درست به تولید ارزش ها و هنجارها بپردازد،شاید جلوی بسیاری از بد اخلاقی ها را بگیرد نقش رسانه باید از منافع آنی گذر کند و به چارچوب مسئولیت اجتماعی خودشان بپردازند تا بتوانند در کاهش خشونت و پرخاشگری موثر باشند .
همچنین مسعود کوثری دیگر سخنران این نشست و  عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به مبحث سلبریتی های ورزشی و شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت: متاسفانه مبنای شهرت تغییر کرده است، در گذشته افراد بدلیل فضایل اخلاقی شهره می شدند و مردم و جامعه نیز با بزرگ کردن این خصایص نیکو شهرت افراد را تقویت می کردند البته افرادی هم بدلیل رذایل اخلاقی مشهور بودند اما امروزه مبنای شهرت نه تنها تغییر کرده بلکه مشخص نیست که بطور دقیق از چه چیزهایی  ترکیب شده است، آنچه مشخص است یک ترکیب رسانه ای وارد شهرت شده است ، یعنی افراد بواسطه زیاد دیده شدن و جلوی چشم بودن و تکرار حضورشان به شهرت می رسند و البته این افراد یک ویژگی هایی هم دارند.
 وی تصریح کرد:امروزه بیشتر سلبریتی ها و افراد مشهور در تمام دنیا جزء یکی از  سه عرصه هنرپیشگی، ورزش و موسیقی هستند؛ این نشان می دهد نظام شهره گی عوض شده است؛  مردم هم در تمام دنیا بدنبال این هستند که دیده شوند و همین امر باعث شده اعتیاد به شهرت نیز بوجود آید.امروزه سلبریتی ها تبدیل به یک عامل مهم شده  و قدرت پیدا کردند، درواقع شبکه های اجتماعی در به قدرت رسیدن این افراد موثر هستند، در این میان رسانه ها نیز گاهی از سلبریتی ها طرفداری می کنند و گاهی به آنان ضربه می زنند حتی گاهی آنان را قربانی می کنند.
حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران  و رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور به عنوان دیگر سخنران نشست فرهنگ و رسانه با اشاره به تاثیر انیمیشن فوتبالیست ها بر پیشرفت فوتبال ژاپن گفت :   انیمیشن فوتبالیست ها در ۱۵کشور جهان به نمایش درآمد و تاثیرات خوبی به جا گذاشت، تاجایی که زین الدین زیدان ستاره اسبق فوتبال فرانسه و جهان بیان می کند مبنای گرایشش به فوتبال این کارتون بوده است.
وی گفت:  ساخت فصل اول این انیمیشن ۷ سال طول کشید که در پایان فصل اول ژاپن برای اولین بار به جام ملت های آسیا راه یافت و چهارسال بعد ژاپن قهرمان جام ملت های آسیا شد و در پایان فصل پنجم چهار مرتبه قهرمانی خودش در جام ملت های آسیا را تکرار کرد.
بلخاری افزود:  امروزه بدون استثناء همه جامعه شناسان ورزشی معتقدند ژاپن با قدرت عظیم رسانه و زیبا شناسی بی نظیر این انیمشن توانست فوتبال را که در ژاپن که پیش از دهه هشتاد مطرح نبود به یک ورزش ملی تبدیل کند.
استاد دانشگاه تهران افزود: اجتماع رسانه و زیباشناسی فوق العاده است و آثاری که در جهان بویژه در لایه های جامعه ایجاد می کند بسیار مهم است ولی ما حتی تا به امروز اهمیت زیبایی شناسی ورزش را و اینکه رسانه بازتاب این زیباشناسی در جان و نهاد روح و روان کودکان است  را درک نکردیم.
رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور ادامه داد: ژاپن با رسانه امواج عظیم ملی درست می کند آیا ما نمی توانیم از طریق برنامه های رسانه ای به مردم آموزش دهیم که از چه رنگهایی بیشتر استفاده کنند، یا به سازمان های ملی یاد بدهیم که  با استفاده از چه رنگ هایی می توانیم آرامش را در جامعه حاکم کنیم.
دکتر بلخاری افزود ما هنر و زیبایی شناسی را در حاشیه حیات و زندگی خودمان قرار دادیم اما کسانی که اهمیت و عظمت این موضوع را درک کردند از آن بعنوان عاملی برای آرامش دادن به ملت ها و مردم استفاده کردند .
در خاتمه رئیس کمیته ملی المپیک بعنوان آخرین سخنران نشست هم اندیشی فرهنگ و هنر در خصوص رسانه‌های ورزشی و نقش آن در انسجام ملی اظهار داشت: باید از تیم فرهنگی کمیته ملی المپیک تقدیر کنم. اساتید حاضر در این نشست مباحث و موضوعات خوبی را مطرح کردند.
وی در ادامه افزود: برای مقدمه باید بگوییم چرا فرهنگ، چرا رسانه، و چرا ورزش؟ فرهنگ چشمه جوشانی است که همه انسان‌های تشنه در مسیر  این رود سیراب می‌شوند و جامعه بدون فرهنگ فاقد هویت است و جامعه‌ای که روح فرهنگ در آن دمیده نشود مرده است.
رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: باور داریم فرهنگ مانند اکسیژن است و انسان‌ها نیاز دارند در این فضا زندگی کنند. انسان دارای زیست فرهنگی همگرایی و هم نوایی دارد و درد جامعه خود را دارد. هویت و بهای ما در تدام زیست فرهنگی است و ورزش بیش از هر بخش به هویت فرهنگی نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: باید از سطح قدرت بازو و قهرمانی به پهلوانی برسیم. هزاران نفر مدال گرفتند و رفتند ولی تختی ماندگار شد. ما به این باور هستیم که باید روح فرهنگ و معرفت در ورزش دمیده شود و رسانه‌ها نقش اول را دارند. رسانه ابزار نیست بلکه امروز به هدف است و هویت ساز.
صالحی امیری با اشاره به موضوع انسجام گفت: اما چرا انسجام؟ انسجام در معنای ساده یعنی حرکت هماهنگ اجزای یک سیستم به سمت اهداف متعارف ریشه های فرهنگی جامعه ما ، ریشه های اقتصادی و دینی است ، جامعه ما متعلق به اهل بیت است  و تا چند روز دیگر میلیون ها انسان به ساحت اهل بیت اظهار ارادت می‌کنند. انسجام دیگر انسجام قومی است. در ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام داریم تا جامعه با درک مفاهیم به حیات خود ادامه دهد. جامعه‌ای که عدالت ندارد انسجام نخواهد داشت. در جوامعی انسجام قوی تر است که عدالت به خوبی شکل کرفته است. برای انسجام ملی کشور باید بستر عدالت را گسترش دهیم.
وی تاکید کرد: بین انسجام و اعتماد رابطه وجود دارد.وقتی مردم کشور به نظام سیاسی و رهبران اعتماد دارند، برای ساخت و توسعه کشور مشارکت می‌کنند، علاوه بر آن  بین انسجام و منافع ملی نیز رابطه وجود دارد. باید از فردگرایی در جامعه عبور کنیم و به منفعت ملی فکر کنیم. در چنین جامعه ای گران فروشی، تبعیض و انزوا و فردگرایی و تنهایی وجود ندارد. انسجام در جوامعی شکل می‌گیرد که انسان‌های توسعه یافته دارند.
رئیس کمیته ملی المپیک مقدمه رسیدن به انسجام را گفت‌وگوی ملی دانست و گفت: باید بین فرد با فرد، خانواده با خانواده، حزب با حزب و ..‌. گفت‌وگو صورت گیرد. در جامعه‌ای که هر کس خود را مقدم بر دیگری بداند انسجام شکل نمی‌گیرد. انسجام محصول جامعه‌ای است که برای همه افراد حق قائل می‌شوند.
وی به ابعاد انسجام  اشاره و تاکید کرد: سطح اول مباحث نظری است. سطوح دیگر انسجام ساختاری و سیاستی است. سطح دیگر انسجام مدیریتی است. مدیران باید بدانند مدیریت سلیقه‌ای نیست و این آفت بزرگی است. سطح بعدی انسجام کارکردی و نظارتی است.
صالحی امیری در پایان گفت: راه عبور از فضای انشقاق، مدیریت الگوی وحدت  در کثرت است. ما مانند یک خانواده هستیم که زیر یک سقف زندگی می کنیم ، ممکن است  اعضای خانواده اختلافاتی داشته باشند اما پذیرفتند برای بقای خانواده باید از هویت آن دفاع کنند. نفی تکثر تخریب ایران است. آرمان ما تحقق و انسجام ملی با هدف تداوم حیات سیاسی جامعه است.رسانه حلقه وصل افکار عمومی و نظام اجتماعی است. رسانه می‌تواند تشدید کننده انشقاق و یا محور انسجام ملی باشد.
در این نشست پس از پایان صحبتهای اساتید جلسات پرسش و پاسخ هم بود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۱۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.