با حضور معاون اول رئیس جمهوری؛نخستین موزه ملی ورزش افتتاح شد

با حضور معاون اول رئیس جمهوری؛نخستین موزه ملی ورزش افتتاح شد

نخستین موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، برخی نمایندگان مجلس، مقامات ارشد ورزشی، قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی در محل کمیته ملی المپیک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛این موزه که حدود چهار دهه قبل طرح راه اندازی آن مطرح شده بود، سرانجام امروز (دوشنبه) در دوره دکتر صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک و با همکاری نهادهای مربوط، گشایش یافت.
همزمان با آئین افتتاح این موزه، شماری دیگری از قهرمانان، مدال ها و نشان های خود را به موزه اهداء کردند.
در این موزه از افتخارات قهرمانان در 30 ویترین رونمایی شد که از این تعداد، هشت ویترین به نشان های قهرمانان، هشت ویترین به جام های قهرمانی در رقابت های مختلف و مابقی به دیگر آثارها و یادبودها اختصاص دارد.
همچنین از پنج مجسمه مومی ساخته شده از قهرمانان المپیکی مطرح کشورمان رونمایی شد.
این مجسمه ها متعلق به جهان پهلوان «غلامرضا تختی» دارنده یک طلا و دو نقره المپیک و 2 طلا و دو نقره جهان در کشتی آزاد، «عبداله موحد» دارنده پنج مدال طلای جهان و یک طلای المپیک در کشتی آزاد، «رسول خادم» دارنده 2 طلا و یک نقره جهان و یک طلا و یک برنز المپیک در کشتی آزاد، «بهداد سلیمی» دارنده یک نشان طلای المپیک و 2 طلا، یک نقره و یک برنز جهان و سه طلای بازی های آسیایی در وزنه برداری و «سیروس قایقران» کاپیتان مرحوم سال های دور تیم ملی فوتبال ایران است.
همچنین بخشی از موزه به افتخارات زنان ایران اختصاص دارد که در سه بخش مجزا به آن پرداخته شده است. یکی از این ویترین ها به بازی های اسلامی زنان اختصاص دارد.
طبقه اول موزه به تاریخ المپیک و پارالمپیک می پردازد که این بخش شامل معرفی المپیک باستان و نوین، فلسفه المپیک نوین، معرفی آرمان ها، نمادها و نشان های المپیک، گاه شمار بازیهای المپیک و پارالمپیک، معرفی ورزش های المپیک و پارالمپیک تابستانی و زمستانی است.
طبقه دوم موزه ورزش به معرفی تاریخ کهن ورزشی ایران تا به امروز پرداخته که شمال تاریخچه تربیت بدنی و ورزش در ایران، معرفی ورزش های ملی نظیر زورخانه، چوگان و کشتی، تاریخ شفاهی ورزش ایران و نمایش مدال ها و جام های قهرمانی اهدایی است.
مساحت این موزه 2 هزار و 500 متر مربع است.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۹:۴۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.