دکتر خبیری:روان شناسی ورزش جایگاه خود را در ورزش قهرمانی پیدا کرده است

دکتر خبیری:روان شناسی ورزش جایگاه خود را در ورزش قهرمانی پیدا کرده است
جایگاه روان شناسی ورزش در ورزش قهرمانی سالها در کشورهای پیشرفته بازشده و در حال حاضر یک جنبه کاملا حرفه ای به خودش گرفته است.

دکتر محمد خبیری کارشناس مرکز مشاوره و مهارت های ذهنی و عضو کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک در گفتگو با روابط عمومی کمیته اظهار کرد: جایگاه روان شناسی ورزش در ورزش قهرمانی سالها در کشورهای پیشرفته بازشده است و در حال حاضر یک جنبه کاملا حرفه ای به خودش گرفته است و تیم های ورزشی در کشورهای مطرح جهان برای ارتقا عملکرد خودشان از روان شناسان ورزشی بهره می گیرند.
وی ادامه داد:از سال ۱۹۸۰ به بعد روان شناسی ورزش به شدت رشد کرده است تا جاییکه در دانشگاه های داخل کشور نیز تا مقطع دکتری  رشته ای تحت عنوان روان شناسی ورزشی تدریس می شود.دوره تربیت مربی مهارت های ذهنی ویژه افرادی است که در زمینه روان شناسی و روان شناسی ورزشی اطلاعات دارند و در این دوره شرکت می کنند تا آمادگی کافی بدست بیاورند و در نهایت آنان را به فدراسیون ها و باشگاه ها معرفی می کنیم.
دکتر خبیری گفت: در دوره تربیت مربی مهارت های ذهنی آموزش ها ۴۰۰ ساعت است که ۳۰۰ ساعت بصورت عملی و ۱۰۰ ساعت بصورت تئوری خواهد بود و از هفته سوم اسفند با بخش تئوری آغاز می شود  و بعد تکالیفی که اساتید دوره ها به متقاضیان محول میکنند پیگیری می شود که حدود یکسال نیز به طول می انجامد.
 وی ادامه داد: یکی از جنبه هایی که در مصاحبه از متقاضیان شرکت کننده در دوره بررسی می شود، آمادگی کامل برای شرکت در دوره ها را دارا باشد، چراکه در یکی از مصاحبه ها با فردی برخورد کردیم که از نظر علمی به روان شناسی کاملا تسلط داشت اما اطلاعات ورزشی کافی نداشت و در واقع خودش از جامعه ورزش به دور بود و ورزشکار نبود، چنین فردی باید به طور کامل آگاه شود و بداند با چه مشکلاتی روبرو می شوند ،البته افرادی هم بودند که برعکس ورزشکار حرفه ای بودند اما از علم روان شناسی اطلاعات خوبی نداشتند.
کارشناس مرکز مشاوره و مهارت های ذهنی آکادمی ملی المپیک افزود: در واقع ما در این مصاحبه ها به شرکت کنندگان کمک می کنیم تا تصمیم درست بگیرند و خدایی نکرده بعد از ۶ ماه دوره ها را ترک نکنند.
دکتر خبیری در پایان  تاکید کرد: علم روان شناسی ورزشی در ورزش کشور جایگاه خوبی پیدا کرده است و در واقع مثل جاده ای است که آماده شده و ما از شرکت کنندگان در دوره های مختلف روان شناسی ورزشی و سایر جوانان فعال در این رشته انتظار داریم که جاده را هموار کنند و به رشد و ارتقا هرچه بیشتر این علم در ورزش کشور کمک کنند.

۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.