رییس کمیته ملی المپیک در مراسم افتتاح کارگاه تاریخ شفاهی ورزش ایران:تاریخ شفاهی یعنی روشن ساختن زوایای تاریک یک پدیده تاریخی

رییس کمیته ملی المپیک در مراسم افتتاح کارگاه تاریخ شفاهی ورزش ایران:تاریخ شفاهی یعنی روشن ساختن زوایای تاریک یک پدیده تاریخی
مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی ورزش ایران (مقدماتی)، با حضور دکتر صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و دکتر قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک، در این مراسم دکتر صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ضمن تقدیر و تشکر از رئیس آکادمی ملی المپیک به عنوان میزبان برگزاری این کارگاه و همچنین عوامل برگزاری و شرکت‌کنندگان کارگاه، با بیان این جمله که بهتر است از این دوره نه به عنوان یک کارگاه بلکه به عنوان هم اندیشی در تاریخ شفاهی ورزش ایران یاد کنیم گفت: تاریخ شفاهی یعنی تبیین اجزاء و زوایای یک پدیده تاریخی و خصوصاً روشن ساختن زوایای تاریک تاریخ که البته سخت و گاهی هم نا‌ممکن است. برای تدوین تاریخ شفاهی و همچنین پروژه‌های ورزشی این چنینی، نیاز به کار تیمی است تا زوایای مختلف کار توسط مخاطب دیده شود.
رئیس کمیته ملی المپیک سه رویکرد اصلی مورخین و پژوهشگران را در بیان تاریخ شفاهی، اسنادی، خاطره نگاری و تاریخ شفاهی عنوان کرد و گفت: در رویکرد اسنادی تنها با رجوع به سند تاریخ شفاهی ورزش ایران را تدوین می‌کنیم که از نواقص این شیوه می‌توان به این موضوع که یک سند به تنهایی بیانگر همه وقایع تاریخی نیست اشاره کرد. در خاطره نگاری نیز چون شعاع دید هر کسی محدود به خودش است و از منظر و بینش و گرایش خودش صحبت می‌کند، تاریخ‌نگار همیشه جنبه‌های مثبت را می‌گوید. در نهایت و در رویکرد سوم، مورخین از تاریخ شفاهی استفاده می‌کنند، در این روش تبیین اجزا، ابعاد و اضلاع یک پدیده تاریخی توسط کسانی که در آن پدیده نقش داشته‌اند تدوین می‌شود.
دکتر صالحی‌امیری در پایان گفت: بنا به تصویب شورای سیاست گذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران، از تکنیک سوم که هم خاطره هست، هم سند و هم تجزیه و تحلیل پدیده استفاده شده است. امیدوارم این جریان حیاتی که راه افتاده است برای نسل های آینده ماندگار باشد.
دکتر رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی ورزش ایران بود که ضمن اشاره به نام دکتر صادق آیینه وند چهره ماندگار تاریخ ایران و استاد تاریخ اسلام که در گذشته های دور قصد برگزاری چنین کارگاهی را داشت گفت: یکی از بزرگترین خلأهای ما در دانشگاه ها، نداشتن فیلسوف ورزشی و تاریخ دان ورزشی است.
دکتر قراخانلو افزود: در جامعه ایران که از دیرباز کار خود را در بستر فرهنگی پیش برده است، باید گفت که در بحث علم ورزش نظیر بیومکانیک و فیزیولوژی ورزشی پیشرفت های زیادی را داشته ایم اما باید قبول کرد که در دانشگاه ها و در حوزه تاریخ ورزش، کمبودهای زیادی  داریم که اکنون به دنبال رفع این نواقص هستیم.
 وی مهمترین دلیل برگزاری این دوره را منشور المپیک دانست و گفت: المپیزم بر مبنای تعلیم، تربیت و فرهنگ پایه گذاری شده است و ریشه آن به تاریخ، گذشتگان و اساتیر باز می گردد. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) که به عنوان بزرگترین نهاد بین‌المللی ورزش شناخته شده است، چندی پیش عنوان کرد که خود را به عنوان نهادی اجتماعی در کنار سازمان ملل متحد می داند.
دکتر قراخانلو گفت: در آکادمی ملی المپیک بیشتر به بحث فنی، بدنسازی و آزمون‌های آمادگی جسمانی پرداخته می شود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، قصد داریم تا به دلیل اهمیت زیاد این مقوله، سهم فرهنگ، تاریخ و علوم انسانی را در این آکادمی افزایش دهیم.  
دکتر قراخانلو با بیان اینکه اولین بار ایده برگزاری این کارگاه توسط دکتر صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ارائه شده است گفت: ما اکنون و با برگزاری این کارگاه، این ایده را به عمل تبدیل کرده‌ایم.
دکتر قراخانلو در پایان ضمن اشاره به این جمله توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک که گفته است IOC تا سال 2030 به نهادی اجتماعی تبدیل خواهد شد تا به بهتر شدن دنیا کمک کند گفت: دلیل اینکه اکنون کمیته بین‌المللی المپیک به این مرحله رسیده که خود را تبدیل به نهادی اجتماعی کند را تنها در سخنان نلسون ماندلا باید یافت که گفته است: هیچ چیزی به اندازه ورزش این قدرت را ندارد که دنیا را تغییر بدهد.

۱۸ دی ۱۳۹۷ ۰۸:۳۱

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.