صالحی امیری:دهداری سرمایه اجتماعی و نمادین ورزش کشور است/ ورزش بدون معرفت فاقد ارزش اجتماعی است

صالحی امیری:دهداری سرمایه اجتماعی و نمادین ورزش کشور است/ ورزش بدون معرفت فاقد ارزش اجتماعی است
دکتر صالحی امیری در مراسم بزرگداشت پرویز دهداری ضمن تجلیل از این مرد بزرگ اخلاق فوتبال کشور، از او به عنوان یکی از سرمایه های اجتماعی ورزش یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در مراسم بزرگداشت مرحوم پرویز دهداری که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده  بود ضمن تقدیر از تلاش کسانی که چنین جمعی را تشکیل داده اند اظهار داشت:ما باید بیاموزیم که قدر ریشه ها را بدانیم اگر امروز درخت ورزش ایران پر ثمر است بدلیل وجود بزرگانی است که در میان ما هستند و عزیزانی است که از پیش ما رفتند .
وی ادامه داد:مرحوم دهداری از  دو منظر"سرمایه اجتماعی" و "سرمایه نمادین" قابل بررسی است امروز جامعه ما برای تداوم و حیات خود بیش از هر زمان دیگری به سرمایه اجتماعی نیاز دارد ، سرمایه ها و عناصری که زیست را برای ما ممکن می کنند و بالطبع اگر در جامعه ای سرمایه اجتماعی رو به افول رود زیست اجتماعی غیر ممکن می شود ، در جامعه ای که بی اخلاقی ، دروغ ، بی اعتمادی ، تورم ، تقلب و .. رواج دارد ، سرمایه اجتماعی کاهش پیدا می کند. از طرفی برای بازسازی سرمایه اجتماعی نیازمند مکانیسم هایی هستیم  چرا که سرمایه اجتماعی به مثابه سرمایه اقتصادی نیست.سرمایه اجتماعی قطرات بارانی است که در فرآیند طولانی تبدیل به رودخانه ، دریا و اقیانوس می شود ، این سرمایه اجتماعی اعتبار یک فرد و خانواده است .
صالحی امیری تصریح کرد:اگر امروز ما در اینجا جمع شدیم و از مرد بزرگی مثل دهداری تجلیل می کنیم بدین خاطر است که این فرد یک سرمایه اجتماعی بود و این سرمایه های اجتماعی حتی پس از مرگ هم تداوم و حیات دارند.
رئیس کمیته ملی المپیک خاطر نشان کرد:ما امروز از مردی تقدیر می کنیم که همچنان درخت تنومند ورزش و بخصوص فوتبال ایران است  و از این منظر ورزش ایران بیش از هر زمان دیگر احتیاج به بازسازی سرمایه اجتماعی دارد.همه جوانان باید بدانند که اگر امروز هویت دارند به خاطر افرادی است که بدون هیچ چشم داشتی این محیط را برای آنها فراهم آورده اند و دهداری در جامعه امروز فوتبال ایران یک سرمایه نمادین است و وظیفه   ماست که در بازسازی تصویر سرمایه اجتماعی تلاش کنیم.
رئیس کمیته ملی المپیک ضمن تاکید بر توجه به مباحث فرهنگی و اخلاقی در ورزش عنوان داشت:اگر بناست جامعه اخلاقی داشته باشیم بایستی فوتبال فرهنگی و اخلاقی داشته باشیم زیست فرهنگی یعنی جامعه ای که اخلاق در میان انسانها ساری و جاری است و در جامعه ای که تلاش می شود تا انسانهای بزرگ تخریب شوند فرهنگی نیست .امروز بزرگترین نیاز جامعه ما  فضیلت و اخلاق در جامعه است  و ورزش بدون معرفت فاقد ارزش اجتماعی است .
صالحی امیری تصریح کرد:فضای ورزش ما فضای رقابتی و تخریب نیست ولی در کمال تاسف شاهد هستیم که عده ای تلاش می کنند تصویر دیگری از ورزش یا فوتبال ایران به جهان نشان دهند که واقعی نیست .جامعه امروز ما به دهداری ها نیاز دارد و ما دهداری های زیادی داریم که قدر آنها را نمی دانیم ، این مفاخر برای این جامعه گفتمان ساز هستند اگر ما امروز در جامعه به انسجام و هویت نیازداریم در ورزش بیشتر نیاز داریم و این به معنای پذیرش تمامی سلایق و تنوع ها برای یک هدف مشترک است این چهره ها می توانند برای نسلهای آتی پیام آور باشند و این پیام معرفتی و اخلاقی است .
رئیس کمیته ملی المپپیک در خاتمه ابراز داشت:امروز ایران را با سرمایه هایش می شناسند و امروز صدای سرمایه های ما بیش از صدای مدیران و مسئولان شنیده می شود .دهداری تجلی انسانیت ، معرفت و ایمان بود و جای تاسف است که از این سرمایه بی بهره ایم ولی ما هزاران دهداری دیگر داریم .دهداری به منطق و خرد ورزشی اعتقاد داشت و از مادی پرستی و مادیات به دور بود این مرد به فوتبال ایران عزت ، عشق ، عدالت و سلامت هدیه داد.

 

۷ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۲۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.