دکتر صالحی امیری در نشست مجلس دانش‌آموزی: هر تحولی از آموزش و پرورش آغاز می شود

دکتر صالحی امیری در نشست مجلس دانش‌آموزی: هر تحولی از آموزش و پرورش آغاز می شود
دکتر صالحی امیری در سخنرانی نهمین دوره مجلس دانش آموزی اظهار داشت: هر نوع گفتگو در سطح ملی را باید از مدارس شروع کرد و برای داشتن جامعه "گفتگو محور" که نیاز فردای ماست باید امروز و از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک  در سخنرانی نهمین دوره مجلس دانش آموزی در صحن مجلس قدیم شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب ابراز داشت:اصولاً در سطح ملی دو نوع جامعه را می‌توان تصور کرد نخست جامعه "مونولوگ‌" محور که در چنین جامعه‌ای عده‌ای محدود سخن می‌گویند و اکثریتی نامحدود شنونده هستند که ویژگی آن عدم پویایی،عدم مشارکت، بی‌اعتمادی،ناامیدی،ناکارآمدی،مناقشه،شایعه‌پذیری و عوامل دیگر است و دوم جامعه "دیالوگ‌محور" است که ویژگی آن پویایی،مشارکت‌جویی،اعتمادسازی،امیدآفرینی،تعامل‌گرایی،جمع‌گرایی ونشاط‌آفرینی وشفافیت خواهد بود.
وی ادامه داد: از این منظر، گفت و‌گو یکی از ضروریات جامعه امروز ایران است. نگاهی به تحولات چهار دهه اخیر و تغییرات اجتماعی حاصل از آن، اهمیت نهادینه شدن فرهنگ گفت‌و‌گو را دوچندان می‌کند.
صالحی امیری خاطر نشان کرد:متأسفانه در پی تغییرات دهه اخیر در نظام خانواده و اجتماع، از گفت‌و‌گو و تعامل فاصله گرفته‌ایم. کاهش مراودات در سطح خانواده به کمتر از بیست دقیقه در شبانه‌روز رسیده است  در حالیکه گفت‌و‌گو و تعامل در سطوح مختلف می‌تواند به حل بسیاری از مسائل مبتلابه جامعه بینجامد و اگر به‌عنوان یک فرهنگ پذیرفته شود، گام مهمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش همدردی و انسجام برداشته‌ایم.
وی گفت: آموزش و پرورش کانون اصلی آموزش، تمرین و تجربه گفت‌‌وگو است و مجلس دانش‌آموزی می‌تواند پرچمدار این ایده در سراسر کشور باشد.
وی ادامه داد:گفت‌و‌گو منجر به کاهش عصبیت و شکاف فرهنگی، افزایش اشتراکات، ایجاد فضایی برای داشتن گوش شنوا، پذیرش نقد و شکوفایی و پویایی در جامعه می‌شود. در جامعه‌ای که فضای گفت‌و‌گو حاکم است، فضیلت، معرفت، اخلاق و بسیاری از فضایل دیگر افزایش می‌یابد. بی‌تردید نخبگان، اصحاب فرهنگ، هنر، علم و دانش و آگاهی و در رأس همه آنها، وزارت آموزش و پرورش از جمله کانون‌های اثر‌گذار در ایجاد فضای گفت‌و‌گویی هستند.
رئیس کمیته ملی المپیک ابراز داشت:نقطه آغاز تعامل در جامعه، گفت‌و‌گوی فرهنگی است. چنان‌که عامل اصلی منازعه نیز، تخاصم فرهنگی است. در حقیقت، منازعه فرهنگی به‌دلیل عدم گفت‌وگو و مدارای فرهنگی شکل می‌گیرد. نادیده انگاشتن تنوع و تکثر فرهنگی به‌عنوان یک واقعیت انکار‌ناپذیر، زمینه منازعه فرهنگی را فراهم می‌کند، در حالی که پذیرش آن، ما را به وحدت و همگرایی فرهنگی رهنمون می‌سازد.
وی ادامه داد:در جوامع قومی و متکثر، تنها راه دستیابی به وفاق و اتحاد، گفت‌وگوی ملی است. از منظری دیگر، در جامعه پرآسیب امروز، راه تداوم حیات اجتماعی، از مسیر گفت‌و‌گو می‌گذرد. باید گفت‌وگو، تعامل، سازگاری، ‌هم‌اندیشی، تحمل، مدارا و پذیرش حق دیگران برای زیست فرهنگی را به رسمیت بشناسیم. از این منظر گفت‌و‌گوی فرهنگی زمینه‌ای برای اشاعه گفت‌و‌گو به دیگر حوزه‌های تعاملی، نظیر سیاست و اقتصاد نیز خواهد بود.
صالحی امیر تصریح کرد: گفت‌وگو باید با اصل احترام به تفکر، اعتقادات و آداب و رسوم طرف‌های گفت‌وگو همراه باشد و نتیجة آن باید به مشارکت‌جویی و همزیستی مسالمت‌آمیز فرهنگی متنوع منجر گردد. به بیان دیگر، گفت‌وگو مهم‌ترین راهبرد و کلید گشاینده قفل درهای بسته و گفت‌وگوی فرهنگی، بخشی اساسی از تداوم حیات اجتماعی ما است.
وی گفت:امروزه در سطح جهانی نیز این حقیقت غیرقابل انکار آشکار شده است که بهترین شیوه تعامل با دنیا گفت‌وگو و مذاکره است، اما متأسفانه هنوز در بطن جامعه این گفت‌وگو ایجاد نشده است، ما برای رسیدن به هدف واحد و نقطه تعالی توسعه و اشتراک گفتمانی، فرهنگی و اجتماعی نیاز به گفت‌وگو داریم. برای ایجاد توسعه و تعالی اخلاقی و احیای ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی نیز نیازمند گفت وگو هستیم.
وی تاکید کرد: در صورتی می‌توان انتظار داشت که اعتماد اجتماعی، نشاط اجتماعی و مشارکت اجتماعی در جامعه پررنگ‌تر شود که میزان تحمل افراد جامعه نسبت به یکدیگر افزایش یابد و روحیه تعامل و گفت‌وگو در تمامی سطوح جامعه شکل گیرد.
رئیس کمیته ملی المپیک ابراز داشت:مقام معظم رهبری بارها و بارها به گسترش و توسعه آزاداندیشی تأکید فرموده‌اند. از این منظر باید توجه داشت که گفت‌وگو مقدمه و لازمه آزاداندیشی است. گفت‌وگو و تعامل سبب ایجاد مفاهمه بیشترو شناخت متقابل می‌گردد و به حاکم شدن زیست فرهنگی و اخلاقی در جامعه منجر می‌شود.
وی گفت:باید توجه داشته باشیم که نقطه آغاز تحقق زیست فرهنگی و اخلاقی در جامعه، به طور قطع آموزش و پرورش است. لذا فرزندان بااخلاق ما در مدرسه می‌توانند فردای جامعه‌ای را شکل دهند که فضیلت، معرفت، انسانیت و اخلاق، حرف اول را در آن می‌زند. البته گفت‌وگو دارای پیش‌شرط‌هایی اساسی است که تحقق آن بدون وجود آنها امکان‌پذیر نیست.
دکتر صالحی امیر خاطر نشان کرد: هدف گفت‌وگو باید فهم دیگران باشد نه غلبه بر دیگران،باید مبتنی بر آزادی و اختیار باشد، علاوه بر گفتن مستلزم شنیدن هم هست، گفت‌وگو باید به صلح، مشارکت‌جویی و همزیستی مسالمت‌آمیز فرهنگی منجر گرددو باید با اصل احترام به تفکر، اعتقادات، اندیشه، رهبران و آداب و رسوم طرف‌های گفت‌وگو همراه باشد. باید عادلانه
و  هدف از آن افزایش سطح اشتراکات فرهنگی و کاهش شکاف فرهنگی باشد.
رئیس کمیته ملی المپیک در خاتمه خاطر نشان ساخت:نتیجه و نکته آخر آنکه نقطه آغازین و فراگیر گفت‌‌وگو، آموزش و پرورش است و این جریان باید در ۴ سطح  گفت‌وگوی دانش‌آموزان با دانش‌آموزان، گفت‌وگوی دانش‌آموزان با معلمان،گفت‌وگوی معلمان با مدیران و گفت‌وگوی مدیران با دانش‌آموزان و معلمان باشد در چنین نگاهی، گفت‌وگو هدف توسعه است، نه ابزار آن لذا هر نوع گفتگو در سطح ملی را باید از مدارس شروع کرد و برای داشتن جامعه "گفتگو محور" که نیاز فردای ماست باید امروز و از آموزش و پرورش  آغاز کنیم.





۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۸:۰۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.