مسئول کمیته داوران تکواندو:قوانین جدید شرایط را برای داوران و تکواندو کاران سخت تر می کند

هر چند تغییرات به وجود آمده در قوانین داوری تکواندو را به عدالت نزدیک تر می کند اما شرایط بری داوران در خصوص نحوه امتیاز دهی و بازیکنان به هنگام مبارزه سخت تر می شود.

سیروس رضایی، مسئول کمیته داوران تکواندو که به تازگی از کلاس باز آموزی جهانی داوری بازگشته است در ادامه مطلب فوق می گوید:در کلاس بازآموزی قوانین جدید داوری تکواندو در دوبی 80 داور از ایران حضور داشتد که کار تدریس آن را یک  مدرس سوئدی و یک مدرس آمریکایی بر عهده داشتند که البته از سوی ایران ایراداتی در خصوص داوری جدید اعلام شد که با دو پاسخ متفاوت روبرو شدیم و به همین دلیل پاسخ آنرا به بعد  ازمسابقات جهانی باکو واگذار کردند.
وی ادامه داد:تمام تلاش فدراسیون جهانی با تغییرات قوانین داوری همچون کوچک شدن زمین، اهمیت به ضربات چرخشی و بالا، حق اعتراض از سوی مربیان و باز بینی مجدد فیلم مسابقه اینست که  تکواندو ضمن حفظ زیبایی خود سالها جزو ورزش های المپیک باقی بماند.
داور بین المللی کشورمان در پاسخ به این سئوال که چرا با قوانین جدید شرایط برای تکواندو کاران سخت تر می شود تصریح کرد:به عنوان مثال با کوچک شدن ابعاد شیاپچانک دیگر مثل گذشته بازیکنان نمی توانند به راحتی بسمت کنار زمین حرکت کنند چرا که با اخطار  روبرو خواهند شد  و باید فعال ودر درون زمین به مبارزه بپردازندو یا مربیان اگر اعتراض کنند و پس از بازبینی فیلم پذیرفته نشود دیگر حق اعتراض نخواهند داشت از طرفی داوران می بایست خیلی سریع خود را با قوانین جدید وفق دهند وگرنه هرگونه قضاوت نادرست برایشان گران تمام شده و ممکن است خیلی زود به دلیل اشتباهات مکرر از گردونه داوری کنار روند از طرفی با توجه به اعتراض یک مربی و بازبینی مسابقه  زمان بازی طولانی تر از آن گذشته می شود.
رضایی در پاسخ به این سئوال که چه مواردی از جانب ایران اعلام شد گفت:ما اعلام کردیم اگر یک داوری در جریان مسابقه ناک دان  داده و شمارش کندو سپس حکم به برنده بودن بازیکنی دهد و بازی تمام شود آیا می توان با اعتراض مربی فیلم را بازبینی کره و نتیجه را تغییر داد؟ مدرس آمریکایی گفت بله اما مدرس سوئدی گفت نه! و در سئوال دوم اعلام کردیم اعتراض مربی و دیدن فیلم مبارزه به خطای انسانی مربوط می شود امام اگر هوگوی الکترونیکی مشکل داشت آن وقت چه؟ مربی می تواند اعتراض کند؟ باز یکی از مدرسین گفت بله ولی مدرس دیگری گفت نه ! و وقتی دیدند جواب قانع کننده ای ندارند پاسخ آنرا به بعد از مسابقت قهرمانی جهان آذربایجان موکول کردند.
وی در پایان تصریح کرد:توصیه میکنم مربیان، بازیکنان و داوران بطور کامل با این قوانین آشنا شوند تا به هنگام مسابقه دارای برداشت های مختلفی از یک تکنیک نشوند.

 

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۰:۵۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.