با حضور پیشکسوتان عرصه کشتی؛از مستند"شهسوار" به کارگردانی علی شاه‌محمدی رونمایی شد

با حضور پیشکسوتان عرصه کشتی؛از مستند"شهسوار" به کارگردانی علی شاه‌محمدی رونمایی شد
در پنجاهمین سالگرد درگذشت جهان‌پهلوان غلامرضا تختی از فیلم مستند "شهسوار" به کارگردانی علی شاه‌محمدی و تهیه‌کنندگی هارون یشایایی با حضور جمعی از کشتی گیران و قهرمانان ملی و جهانی کشتی رونمایی شد. مجید خدایی قهرمان کشتی جهان در این فیلم نقش غلامرضا تختی را بر عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از روابط عمومی فیلم، روز پنج‌شنبه چهاردهم دی ماه ساعت 16 از فیلم مستند «شهسوار» که به جنبه‌های ورزشی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی زندگی غلامرضا تختی پرداخته است، رونمایی شد. این مراسم همراه با برگزاری بزرگداشتی برای تهیه‌کننده فیلم، هارون (پرویز) یشایایی به پاس یک عمر فعالیت ارزشمند در عرصه فیلم سینمایی و مستند بود.
در مستند «شهسوار» با صدای پرویز پرستویی که حاصل شش سال تلاش علی شاه‌محمدی مستندساز و مدرس سینماست، برش‌هایی از زندگی غلامرضا تختی در بخش‌های ورزشی، اجتماعی و سیاسی بازسازی شده است.
مجید خدایی، قهرمان کشتی ایران و جهان ایفاگر نقش غلامرضا تختی در این فیلم است. شهرام جهانشاهی دیگر بازیگر فیلم در نقش خبرنگار کیهان ورزشی است و جمعی ازکشتی گیران معاصر و دوستان تختی مانند محمدرضا طالقانی، مرحوم حسین شمشادی، مرحوم روح الله جیره بندی، ایرج خورشید فر، داود ایوب، مهدی خادم، ایرج راد، نعمت صفایی، اکبر حیدری و مرحوم حسین شاه حسینی در فیلم حضور دارند.
مراسم که با استقبال خوب علاقه‌مندان به جهان‌پهلوان تختی و سینمای مستند روبه‌رو شده بود، میزبان افرادی از گروه‌های مختلف ورزشی، سینمایی، فرهنگی و اجتماعی بود.
حسن رنگرز قهرمان کشتی جهان مهمان ویژه این مراسم بود.از دیگر کشتی گیران و پیشکسوتانی که در این مراسم حضور داشتند می توان از پرویز عرب،محمود ملاقاسمی،ابوالفضل حسین‌پور،عطاء الله آذر تیموری،حسین دیده‌ور،محمد خادم،حسین تورانیان،هادی سپاسگذار،محمد دلیریان،مصطفی کیان‌تاش،الله‌مراد زرینی،علی نعیمی،مجید معصومی و جهانیان نام برد.
مراسم با خوش‌آمدگویی مجری آغاز شد. پدرام اکبری سخنانش را با یادی از تختی و سجایای اخلاقی وی آغاز کرد و در ادامه از شرایط تولید فیلم گفت: «مردی از تبار دوست‌داران تختی همت می‌کند و با گشاده دستی به‌روی یک فیلمساز جوان آغوش باز می‌کند که مستندی درباره تختی ساخته شود.مستند حاضر که حاصل شش سال تلاش کارگردان آن است، از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. علی شاه‌محمدی در ابتدا مستندی با نام «غلامرضای علی» با موضوع فیلم ناتمام علی حاتمی درباره تختی ساخت و این مستند بهانه‌ای شد برای ساخت «شهسوار» که شش سال پژوهش و تلاش را در عقبه خود دارد. شهسوار یعنی سواری که بسیار کارآزموده است و از این منظر نامی بسیار برازنده است برای فیلمی درباره غلامرضا تختی که بر اسب راهوار پاکی و فروتنی سوار بود».
 مراسم با سخنرانی دوستان و نزدیکان تختی ادامه یافت و مجری به‌عنوان اولین نفر از پرویز عرب که از کشتی‌گیران هم‌دوره جهان‌پهلوان بوده است، دعوت کرد تا برای ایراد سخنانش به‌روی صحنه بیاید.
پرویز عرب سخنانش را با خوش‌آمدگویی به حاضرین در سالن که بسیاری از آن‌ها یاران و هم‌رزمان تختی بودند، آغاز کرد: «همه می‌دانند که زندگی تختی همراه با گذشت و لبخندی بر لب بود. من در سالن دبیرستان دارالفنون با جهان‌پهلوان تختی آشنا شدم. تمام رفتارهای تختی با دوستانش جنبه آموزشی داشت. هر آنچه یاد می‌گرفت به دوستانش هم انتقال می‌داد. در اردوها طوری رفتار می‌کرد که همه دوست داشتند جا پای تختی بگذارند. تختی اگر عمر زیادی نکرد اما خاطرات زیادی از خودش باقی گذاشت. در سی و شش سالگی دار فانی را وداع گفت و همه در آن روز ناراحت بودند. همه از خود می‌پرسیدند مگر تختی رفتنی است. روز هفدهم دی ماه روزی فراموش نشدنی‌ای بود، همه در آن روز ناراحت بودند که چه جوان‌مردی را از دست دادند».
در ادامه مجری از عطاالله آذرتیموری ورزشی‌نگار باسابقه که در رسانه‌های مختلف از جمله کیهان ورزشی فعالیت کرده است و پس از صدری میرعمادی دومین فردی است که مصاحبه‌ای طولانی با تختی داشته است، دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید. لازم به ذکر است که عطالله آذر تیموری از متن این مصاحبه کتابی در قطع جیبی با نام «اشک پهلوان» منتشر کرده است. وی در صحبت‌هایش به شرح سوابق ورزشی غلامرضا تختی پرداخت و به‌طور ویژه به ناداوری‌هایی که در بسیاری از مسابقات در حق تختی رواداشته شده، اشاره کرد. مهمان سوم مصطفی کیان‌تاش از دوستان تختی و صاحب زورخانه با سابقه طلاچی در خیابان ری است که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
کیان‌تاش گفت:تختی هر زمان که به زورخانه پدرم می‌آمد، به سمت پدرم می‌رفت تا دست او را ببوسد اما پدرم اجازه نمی‌داد. در گود زورخانه سلسله مراتبی وجود دارد. تختی هیچ وقت از پایین‌ترین بخش گود بالاتر نمی‌آمد و این از فروتنی و تواضع مثال‌زدنی‌اش بود.
در ادامه مراسم از سه تابلو که توسط بهداد پنجه‌زاده با موضوع غلامرضا تختی در عرصه ورزش، سیاست و اجتماع نقاشی شده بود، رونمایی شد.
بخش دوم برنامه به بزرگداشت هارون یشایایی،تهیه‌کننده پیشکسوت سینما، اختصاص داشت. فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس درباره ایشان به ایراد سخنانی پرداخت. سپس فیلم برای حضار در سالن به نمایش درآمد.
پس از پایان نمایش فیلم تقدیرنامه‌ای توسط علی شاه محمدی به نمایندگی از سازندگان فیلم به هارون یشایایی تقدیم شد.همچنین از سوی احمد عرب،از پیشکسوتان جامعه کشتی سه مدال به‌ رسم یادبود به هارون یشایایی تهیه کننده, علی شاه محمدی کارگردان فیلم و مجید خدایی که در مستند «شهسوار» نقش غلامرضا تختی را بازی می‌کند، تقدیم شد.همچنین یاد مرحوم حسین شاه‌حسینی از اعضای جبهه ملی ایران و از دوستان تختی با تقدیم تصویری از جهان‌پهلوان تختی به پسر ایشان، گرامی داشته شد.
همچنین یاد درگذشتگان حسین شمشادی و روح الله جیره بندی دیگر دوستان تختی که در فیلم شهسوار حضور داشته اند از سوی کارگردان فیلم گرامی داشته شد.
عوامل فیلم عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: علی شاه‌محمدی، تهیه‌کننده: هارون یشایایی، تصویر بردار: سام سلیمانی، صدابردار:جمال دهقان، تدوین: علی شاه‌محمدی و کیارش یشایایی، دستیار کارگردان:علیرضا علی یاری، مشاور تدوین: نیما حسندوست، مشاور ورزشی: سمیرا کاظمی فرد، عکاس: نوید سجادی حسینی، محصول پخشیران.


۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۲۷

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.