دکتر سعیدلو با تاکید بر نگاه همه جانبه به ورزش ؛نباید از نقش ورزش در توسعه فرهنگی غافل باشیم

معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی گفت: اساس کار سازمان ورزش بحث فرهنگی بوده و باید از ظرفیت بالای ورزش در بسیاری از بخش های مهم جامعه استفاده کنیم.

به گزارش  روابط عمومی کمیته ملی المپیک، دکتر علی سعید لو صبح امروز در دیداربا مسوولان و کارکنان دفتر امور فرهنگی سازمان تربیت بدنی،اظهار داشت: برای اینکه ورزش به اولویت یک جامعه تبدیل شود باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد از طرفی دیگر باید این ارزش در جامعه نهادینه شود که اهتزاز پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی و سرود ملی ایران اسلامی از چه اهمیتی برخوردار است و این مهم می‌تواند فرصتی ارزشمند برای توسعه فرهنگی باشد.
وی با اشاره به نقش اهتزاز پرچم نظام اسلامی در تقویت همبستگی ملی تصریح کرد: از کارکردهای ورزش باید به گونه ای استفاده کنیم و اهمیت اهتزاز پرچم را تا جایی ارتقا دهیم که در سر درب همه مغازه ها و منازل پرچم ایران اسلامی را ببینیم چراکه اهتزاز پرچم باعث تقویت همبستگی و اتحاد ملی می‌شود.
دکتر سعیدلو با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه‌ها و جامعه شناسان یادآور شد: نقش علم و دانش در فرهنگ سازی‌های مطلوب بسیار موثر است از سوی دیگربرای رسیدن به اخلاق مطلوب رفتاری منطبق با آموزه های اسلامی به همه ظرفیت های ورزش نیاز داریم و باید در این مسیر با جدیت حرکت کرد.
وی ادامه داد:نگاه ظلم ستیزی و حمایت از محرومان یک رفتار فرهنگی مطلوب است که برخی ورزشکاران با نمایش آن در صحنه ورزش زمینه توسعه آن را فراهم می‌کنند باید علاوه بر توسعه این نگاه اثر آن را در جامعه ارزیابی کنیم.
رییس سازمان تربیت بدنی درباره تاثیر ورزش در تغییر رفتارها خاطر نشان کرد: برای تغییر رفتارها به سطح مطلوب، نیاز به مطالعه و شناخت جوامع از طبقات و فرهنگ‌های مختلف داریم تا بتوانیم در تغییر ورزش و رفتارهای آنها نقش صحیح و موثری ایفا کنیم.ضمن اینکه باید فرهنگ پذیرش شکست و استفاده از آن برای پیروزی های بعدی و بسیاری از فرهنگ های مطلوب که در سطح جامعه به دنبال آن هستیم، توجه کنیم.
دکتر سعیدلو با بیان اینکه فرصت حقوقی ما چهار سال است و کارهای فرهنگی نیاز به زمان دارد، افزود:باید ضمن توجه به برنامه ریزی‌های بلند مدت برنامه‌های عملیاتی روشن و صریح برای کوتاه مدت نیز اجرا شود تا تغییرات و اثرات آن در ورزش دیده شود و از طرفه با توجه به اینکه زمان کمی داریم باید در بخش فرهنگ نیز افراد تمام وقتی داشته باشیم تا با انگیزه‌ای دوچندان نسبت به وظایف محوله اهتمام داشته باشند.بنا براین باید این افراد با استفاده از ایده های علمی و منطقی از سایر افراد و تمرکز کامل روی این موضوع زمینه یافتن راه حل‌های میان بر و پر اثر در توسعه فرهنگی ورزش کشور را فراهم کنیم.
رییس سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: ما نمی توانیم فرهنگ ورزش را تک بعدی کنیم نمی توانیم ورزش را فقط همگانی و یا قهرمانی ببنیم باید همه را با هم داشته باشیم و فرهنگ عمومی و تخصصی هر یک را بازشناسی کنیم چرا که ورزش مثل یک انسان است نمی توانیم بگوییم فقط قلب مهم است یا مغز مهم است ما برای یک انسان سالم به همه اجزا و عناصر آن نیاز داریم و در ورزش هم همین طور است در نتیجه غیر از بخش ها و نهادهای تابعه ورزش که مهم هستند توسعه فرهنگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از توسعه آن غافل باشیم.
دکتر سعید لو ادامه داد: ما باید این فرهنگ را نیز در سطح جامعه توسعه دهیم که به صرف هیجان درباره ورزش قضاوت نکنیم . همه ما دوست داریم در رقابت های مختلف قهرمان شویم ، اما به لحاظ فرهنگی در سطح افکار عمومی به جای این سوال که چرا قهرمان نشدیم به این سوال فکر کنیم که چرا باید قهرمان شویم؟ با این سوال فرهنگ قضاوت به سمت منطقی‌تر شدن پیش می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پهلوانی در افکار عمومی باید مهم‌تر از مدال آوری باشد، افزود: هر چند مدال آوری هم مهم است ، اما نگاه به آداب و رفتار پلوانی و از خود گذشتگی در مقابل ارزش‌های پسندیده می‌تواند نگاهی ارزشمند را در سطح جامعه داشته و فرهنگی شاخص در سطح جهان به نمایش بگذارد.

۷ دی ۱۳۸۸ ۱۴:۲۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.