تکنولوژی در خدمت والیبال؛ نظارت چهار چشمی بر عملکرد بازیکنان در جام قهرمانان

تکنولوژی در خدمت والیبال؛ نظارت چهار چشمی بر عملکرد بازیکنان در جام قهرمانان
فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برای پوشش تلویزیونی مسابقات قهرمانان بزرگ جهان در کشور ژاپن از پیشرفته‌ترین تکنولوژی استفاده می‌کند به گونه‌ای که عملکرد بازیکنان از چهار جهت زیر نظر قرار می‌گیرد و حتی صدای آنان رصد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون والیبال، جام قهرمانان بزرگ جهان یک تورنمنت والیبال در سطح بین‌المللی است که در سال 1993 برای نخستین‌بار به پیشنهاد ژاپن و با موافقت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برگزار شد و این رقابت‌ها همواره یک سال بعد از بازی‌های المپیک در دو گروه مردان و زنان برگزار می‌شود.
این رویداد بعد از المپیک، قهرمانی جهان، جام جهانی و لیگ جهانی پنجمین تورنمنت معتبر والیبال در جهان محسوب می‌شود که با حضور قهرمانان پنج قاره جهان و تیم ژاپن به عنوان میزبان برگزار می‌شود.
هفتمین دوره مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان سال 2017 در گروه زنان از 14 تا 19 شهریورماه سال جاری با حضور تیم‌های ژاپن (میزبان)، چین (آسیا)، روسیه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و کره جنوبی (سهمیه فدراسیون جهانی) برگزار می‌شود.
همچنین در گروه مردان تیم‌های ژاپن (میزبان)، ایران (آسیا)، فرانسه (اروپا)، برزیل (آمریکای جنوبی)، آمریکا (نورسیکا) و ایتالیا (سهمیه فدراسیون جهانی) از 21 تا 26 شهریورماه به مصاف یکدیگر می‌روند.
فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) که همواره به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های جدید در رقابت‌های معتبر این رشته ورزشی است، به همکاری ژاپن در رقابت‌های جام قهرمانان برزگ جهان از سرویس رسانه‌ای «هولو» استفاده خواهد کرد که امکان پخش زنده از طریق تلفن، کامپیوتر، تلویزیون و تلفن‌های هوشمند را دارد.
این سرویس ویژه آمریکایی که ژاپن تنها خریدار آن هست، به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند عملکرد بازیکنان را از چهار جهت و چند روش برای مخاطبان خود به نمایش بگذارد و تماشاگران امکان انتخاب هر یک از این روش‌ها را برای نمایش دارند.
«چشم بین‌الملل» نام نخستین توانایی و امکان این سیستم است که به چهار چشم هولو نیز مشهور است. در این روش مخاطبان علاوه بر تصویر مسابقات، توانایی شنیدن صدای محیط سالن را به صورت زنده دارند.
در دومین روش که «چشم خود» نامیده می‌شود، مخاطب می‌تواند یک بازیکن را بر اساس نظر سنجی‌ها و یا تمایل خود انتخاب کند و به نوعی مسابقه را از دیدگان این بازیکن نظاره‌گر باشد. طبیعی است در این روش مخاطبان حرکات آن بازیکن را نیز دنبال می‌کنند.
«چشم تور» سومین روش پخش زنده مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان برای مخاطبان این رشته ورزشی است که از دوربین‌های فشرده روی تور استفاده می‌شود. در این روش علاوه بر اینکه تماشاگران مسابقه دو تیم را از روی تور دنبال می‌کنند، امکان شنیدن صدای بازیکنان در کنار تور مسابقه را نیز فراهم می‌کند. بدین ترتیب جدال لفظی بازیکنان تیم‌ها با یکدیگر در هنگام مسابقه برای مخاطبان و فدراسیون جهانی والیبال در این روش قابل رصد خواهد بود.
در چهارمین روش که به «چشم تاکتیکی» معروف هست، مخاطبان با دوربین‌های کار گذاشته شده در دو طرف زمین، مسابقه را تماشا می‌کنند و به نوعی توانایی مشاهده و رصد تاکتیک تیم‌های شرکت کننده را دارند. این روش همانند روش کار آنالیزوها در کنار زمین مسابقه خواهد بود.

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.