حافظ مهدوی: قوانین جدید تکواندو را جذابتر می کند

حافظ مهدوی: قوانین جدید تکواندو را جذابتر می کند
رییس کمیته داوران فدراسیون تکواندو گفت: مسابقاتی که پیش رو داریم همچون مسابقات آزاد کشوری و مسابقات لیگ از این پس با قوانین و مقررات جدید داوری برگزار می‌شود که قطعا جذابیت رقابت‌ها را افزایش داده و تکواندوکاران برای کسب امتیاز تلاش بیشتری می‌‎کنند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو ؛حافظ مهدوی رییس کمیته داوران در رابطه با تغییراتی که در قوانین و مقرراتی داوری به وجود آمده است و از ماه ژانویه 2017 در مسابقات اعمال می‌شود گفت: در جلسه مجمع عمومی فدراسیون جهانی تکواندو که آبان‌ماه در مرکز کنفرانس هتل «دلتا» شهر برنابی کانادا برگزار شد، قوانین جدیدی برای مسابقات تکواندو پیشنهاد و تصویب شد. از میان این تغییرات می‌توان به اختلاف امتیاز بین ورزشکاران برای اتمام مبارزات اشاره کرد که پیش از این با کسب 12 امتیاز در پایان راند دو رقابت‌ها تمام می‍شد اما اکنون می بایست اختلاف امتیاز 20 باشد تا مسابقه به پایان برسد البته این قانون در مرحله نیمه‌نهایی و فینال اعمال نمی‌شود و هوگوپوشان در این دو مرحله می‌بایست تا پایان راند سوم مبارزه کنند.

وی اینطور ادامه داد: ضربه امتیاز تنه از یک به 2 افزایش پیدا کرد و همینطور نیم اخطار به طور کلی از مسابقات تکواندو حذف و اخطار «کام‌چوم» یک امتیاز را برای ورزشکار رو برو به همراه دارد با این تفاوت که در گذشته تکواندوکار اگر 5 اخطار کامل می گرفت بازنده اعلام می شد اما اکنون با 10 اخطار بازی به پایان می رسد. همچنین مربیان اجازه ندارند برای ضربه صورت در خواست بازبینی کنند.

مهدوی با اشاره به قوانین راند طلایی مسابقات افزود: راند طلایی به یک دقیقه کاهش پیدا کرد که اگر در فاصله زمانی تکواندوکار توانست امتیازی بگیرد برنده می‌شود در غیر اینصورت گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کنند. ابتدا ضرباتی که تکواندوکاران زد‌ه‌اند اما امتیاز دار نبوده محاسبه می‌شود، سپس عملکرد تکواندوکاران در سه راند را ارزیابی می‌کنند که کدامیک تلاش بیشتری داشتند، درمرحله سوم تعداد اخطارها لحاظ می‌شود اگر در این قسمت هم مساوی بودند، از بخش برتری که داوران کنار تشخیص میدهند استفاده خواهد شد.

رییس کمیته داوران تصریح کرد: این تغییرات قطعا جذابیت رقابت‌ها را افزایش داده، هوگوپوشان برای کسب امتیاز تلاش بیشتری می‌‎کنند و تکواندو از شرایطی که دارد خارج شده و مبارزاتی دیدنی را به همراه خواهد داشت.

مهدوی با اشاره به این موضوع که مسابقاتی که در پیش داریم با این قوانین برگزار خواهد شد گفت: ما نرم افزار هوگوهای «Dae do» و «KP&P» را از شرکت های مربوطه درخواست نمودیم. «KP&P» فرستاده شده و «Dae do» نیز تا پایان دی‌ماه به دست ما خواهد رسید. با توجه به اینکه مسابقات آزاد کشوری و همچنین لیگ برتر را پیش رو داریم این مسابقات را با سیستم جدید داوری برگزار می‌کنیم. قوانین آماده است و طی بخشنامه‌ای نیز به اطلاع داوران می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کلاس هماهنگی داوران به صورت متمرکز برپا می‌شود یا خیر؟ گفت: در حال حاضر با توجه به فرصت کم و ضرورت اجرای قوانین یک روز پیش از مسابقات برای داوران کلاس هماهنگی برگزار می‌شود تا در بخش اجرا مشکلی نداشته باشیم. اما انشاا... در سال جدید دوره داوری متمرکز را برگزار خواهیم کرد.

۲۲ دی ۱۳۹۵ ۰۹:۳۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.