سی و یکمین دوره بازیهای المپیک تابستانی2016؛ حذف بازی های المپیک در زمانی نه چندان دور

سی و یکمین دوره بازیهای المپیک تابستانی2016؛ حذف بازی های المپیک در زمانی نه چندان دور
به دلیل پاره ای از مشکلات جوی، بازیهای المپیک در سال های آتی در معرض شدید حذف قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از CNN ، گروهی از محققان استرالیایی و آمریکایی اظهار داشتند: گرم شدن کره زمین میزبانی بسیاری از شهرهای جهان را برای بازی های المپیک تابستانی در دهه های آینده تحت تاثیرقرار می دهد و در کمتر از  80 سال یعنی 17 المپیک بعدی تنها هشت شهر در نیمکره شمالی قادر به میزبانی بازی ها المپیک هستند.
 
اسمیت و همکاران او با تجزیه و تحلیل داده های تابش گرما، رطوبت، دما و باد از دو مدل آب و هوایی  که بر سایت بازی های المپیک وجود دارد به اطلاعاتی در مورد آب و هوا و شرایط ورزشی در آن دست پیدا کرده و مدلی (WBGT) را ارائه کردند.
 
این تیم تحقیقاتی دمای شهرهای مختلف نیمکره شمالی کره زمین را در دهه های آتی پیش‌بینی کردند با توجه به مقررات میزبانی المپیک جمعیت این شهرها باید بیش از 600 هزار نفر باشد و محققان فقط شهرهایی را که جمعیت آن ها در آینده به این میزان می رسید در روند تحقیقات خود بررسی کردند.
 
این محققان در روند مطالعات به این نکته توجه داشتند در کدام شهرها حداقل 10 درصد این احتمال وجود دارد که بتوان دو ماراتن را در فضای باز انجام داد و دمای شهرهایی که برای برگزاری ورزش های فضای باز خطرناک باشد از لیست حذف شدند.   

برگزاری المپیک 2085 فقط در هشت شهر

بر اساس مدلی که  این تیم تحقیقاتی به آن دست پیدا کردند مشخص شد تنها امکان برگزاری المپیک  در سال ۲۰۸۵ از بین ۵۴۳ شهر تنها در هشت  شهر امکان پذیر است.

  سن پترزبورگ (روسیه )، ریگا (لتونی)، بیشکک (قرقیزستان )،  اولان‌باتور (مغولستان )،  کالگاری(کانادا)،  ونکوور( کانادا)، سان فرانسیسکو همچنین ۲۵ شهر کوچک (با جمعیت کمتر از مقررات میزبانی) در اروپای غربی در زمره شهرهایی با شرایط آب و هوایی مناسب المپیک تابستانی قرار دارند اما امکان برگزاری این رقابت های ورزشی درهیچ کشوری از آمریکای لاتین و آفریقا به دلیل گرمی بیش از حد و رطوبت وجود ندارد.
 
شرایط سخت ورزشکاران در المپیک بعدی

این یافته ها نشان می‌دهند استانبول، مادرید ،رم ، پاریس و بوداپست (  شهرهایی  که برای المپیک تابستانی ۲۰۲۴  اعلام آمادگی کردند) شرایط  میزبانی این بازی‌ها در سال ۲۰۸۵  را ندارند.

 این نتایج اولیه یک پرچم قرمز و هشدار برای شهرهایی مانند توکیو( میزبان  المپیک تابستانی ۲۰۲۰ ) و لس آنجلس ( یکی از شهرهای پیشنهاد نهایی برای المپیک۲۰۲۴ )  است بر اساس این مطالعه، هوای هر دو این شهرها ممکن است  خیلی گرم و مرطوب شده و شرایط سختی برای رقابت‌های ورزشی در فضا باز ایجاد شود.
 
 گرم شدن کره زمین المپیک زمستانی راتهدید می کند

 تغییر آب و هوا تنها المپیک تابستانی را تهدید نمی کند بلکه برگزاری  المپیک زمستانی نیز با افزایش دمای جهانی دچار مشکل می شود . به عنوان مثال دمای شهر سوشی روسیه در سال 2050  به اندازه کافی سرد نیست که به توان المپیک زمستانی را در آن برگزار کرد.

 شهرهای میزبان  المپیک زمستانی قبل از این نیز با مشکلات مربوط به آب و هوای گرم مواجه شده اند. درسال ۲۰۱۴ ، دما در سوشی به ۶۸ درجه فارنهایت(20 درجه سانتیگراد)  رسید و به عنوان گرم ترین المپیک زمستانی در تاریخ بازی‌ها شناخته شد. درسال ۲۰۱۰ نیز در بازی‌های ونکوور برای کاهش دما مجبور شدند با  کامیون و بالگرد به محل برگزاری مسابقات برف منتقل کنند . 
 
این تحقیقات نشان می دهد که چقدر گرم شدن کره زمین می تواند زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد مختل شدن زندگی روزمره، کمبود آب، مجبور به مهاجرت و ترک محل زندگی، عدم امکان بازی کودکان در فضاهای باز، پارک ها و بسیاری موارد دیگر همه از عوارض این رخداد در آینده نزدیک است.
 
یک تیم تحقیقاتی بین المللی براساس شواهد موجود معتقدند: در مورد تغییر آب و هوا ممکن است به دلیل افزایش بیش از حد دما در بخشی از خاورمیانه و شمال آفریقا  در سال ۲۰۶۵ شمار زیادی از ساکنین این منطقه مجبور به مهاجرت شوند. 
۳۰ اَمرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۲۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.