فدراسیون جهانی تکواندو نوشت؛سونامی ایران برنده میدان 58- کیلوگرم المپیک

فدراسیون جهانی تکواندو نوشت؛سونامی ایران برنده میدان 58- کیلوگرم المپیک
رده وزنی 58- کیلوگرم، سبکترین رده وزنی گروه مردان است. ورزشکاران این رده سریعترین و پرجهش ترین و گاهی تکنیکی ترین جنگنده های تکواندو هستند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو؛سوال بزرگ این است که آیا فرزان عاشورزاده می تواند روند 2014 خود را ادامه دهد و تمام رقبا را از میدان بیرون کند؟ یا سختی هایی که در نیمه دوم 2015 کشیده ممکن است بر وضعیت روانی اش تاثیر گذاشته باشد؟

بعد از بازی های المپیک 2012، «جو گنزالز» از اسپانیا و «دائی هون لی» از کره جنوبی که در رده وزنی 58- کیلوگرم بودند یک رده وزنی بالا آمدند و میدان 58- کیلوگرم را خالی گذاشتند.

هیچ کشوری به اندازه ایران نتوانست با سیستم جدید هوگوهای الکترونیکی، که امتیاز بالاتری برای ضربات سر در نظر گرفته بود، خود را تطبیق دهد. ایران توانست با ورزشکاران بلند قدی که با سیستم جدید امتیازدهی آشنایی کامل داشتند، رده وزنی 58- کیلوگرم را در دست بگیرد.صدرنشین این رده سونامی تکواندو ایران شد. با وجود اینکه فرزان عاشورزاده تنها 2 سال است که وارد رده سنی بزرگسالان شده، بی شک برنده میدان 58- کیلوگرم است.

او مسابقات بزرگسالان را با مسابقات قهرمانی آسیا 2014آغاز کرد و در بازی های 2014 تمامی حریفان خود را شکست داد. چشمگیرترین دستاورد او در مسابقات فینال گرندپری مکزیک بود. این در حالی بود که همه انتظار داشتند طلای این رده وزنی به یکی از 2 ورزشکار کره ای تعلق گیرد. فرزان عاشورزاده نه تنها 2 رقیب کره ای بلکه تمامی ورزشکاران رده 58- کیلوگرم را از سر راه خود کنار زد و به مدال طلا دست پیدا کرد.

برتری او فقط مرهون بدن باریک و بلندش نبود بلکه به خاطر تکنیک های شلاقی او بود که از همه جهت همچون سونامی حریفش را احاطه می کرد. در سال 2014 و تنها وقتی که 19 سال داشت صدرنشین رنکینگ 58- کیلوگرم شد و موفقیت هایش با کسب طلای مسابقات قهرمانی جهان 2015 در سال متوالی 2014 نیز ادامه یافت.

او به دلیل آسیب در مسابقات گرندپری سامسون ترکیه در سال 2015 حضور پیدا نکرد. در گرندپری منچستر موفق به کسب مدال برنز شد که ممکن است بر روی تاثیر گذاشته باشد. در مسابقات فینال گرندپری در مکزیک، فرزان عاشورزاده در ثانیه های آخر از حریف کره ای اش که او را به کمک مربی اش به دقت آنالیز کرده بود، شکست خورد. این شکست دقیقا 8 ماه قبل از بازی های المپیک بحثی را به راه انداخته که چه کسی مدال طلای المپیک این رده وزنی را به گردن خواهد آویخت. اگر عاشورزاده سبک خود را تغییر ندهد با توجه به اینکه مورد آنالیز رقبای خود قرار گرفته برای بازی های المپیک به خطر می افتد.

اگر عاشورزاده طلای المپیک را به دست نیاورد این شانس ممکن است به هر یک رقبای او از کره‌جنوبی، پرتغال، بلژیک، آلمان یا مکزیک برسد.

«کتبی» و «ناوارو» هر دو مبارزین جوان و پرافتخاری هستند ولی هر دو در سال 2015 در مقابل فرزان شکست خورده اند. «تونکات» مبارز باتجربه است ولی در حال حاضر دچار آسیب شده است و در تلاش است به وضعیت مناسب فیزیکی برگردد. در نهایت «تورتوسا» که از همه دیرتر سهمیه المپیک را گرفت را نباید فراموش شود.

منبع: فدراسیون جهانی تکواندو

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۲۵

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.