جهت ارائه پیشنهادات و توصیه های اصلاحی برای فعالیت جنبش جهانی المپیک بنا بر دستور کار 2020 ارسالی از IOC انجام گرفت؛نامه رئیس کمیته ملی المپیک به فدراسیون ها

جهت ارائه پیشنهادات و توصیه های اصلاحی برای فعالیت جنبش جهانی المپیک بنا بر دستور کار 2020 ارسالی از IOC انجام گرفت؛نامه رئیس کمیته ملی المپیک به فدراسیون ها
کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک طی نامه ای به فدراسیون ها از آنها خواست تا پیشنهادات و توصیه های اصلاحی خود را برای فعالیت های جنبش جهانی المپیک بر اساس طرح "دستور کار2020" (IOC) ارائه دهند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛در متن نامه ارسالی رئیس کمیته ملی المپیک آمده است:

بسمه تعالی

احتراماً، همانگونه که اطلاع دارید کمیته بین المللی المپیک در صد و بیست و هفتمین اجلاس خود که در دسامبر 2014 در موناکو برگزار شد، طرح "دستور کار 2020" را  که متضمن پیشنهادات و
توصیه های اصلاحی برای فعالیتهای آینده جنبش جهانی المپیک است را به عنوان سند مرجع با اکثریت آرا تصویب کرد. اصلاحات مندرج در این "دستور کار" حاصل یک سال بحث و مشاوره با اعضای جنبش المپیک و کارشناسان متخصص در زمینه های مختلف و آحاد مردم بوده است.
با عنایت به ضرورت مشارکت فدراسیونهای بین المللی و کمیته های ملی المپیک در اجرای مناسب این طرح که هم اکنون وارد فاز اجرایی  شده است و با توجه به اینکه بعضی مفاد این طرح در مجامع عمومی و جلسات فدراسیونهای بین المللی مطرح و به بحث و بررسی گذارده خواهد شد، لذا لازم است که
مبادی ذیربط در فدراسیونهای ملی در جریان بخش های مرتبط  با کار خود قرار گیرند. بدینوسیله آن بخش از نکات اساسی این "دستور کار" که مستقیماً  با فعالیتهای فدراسیونهای  ملی مرتبط می شود جهت آگاهی و اقدام لازم ارسال می گردد.
همانطوری که  اشاره شد این "دستورکار" هم اکنون وارد فاز اجرایی شده است  ولی با این وجود، بالضروره در فرآیند اجرا مورد بازبینی های مکرر قرار خواهد گرفت. علیهذا مقتضی است  در روند بررسی طرح که متن کامل آن نیز به زبان اصلی به ضمیمه است، علاوه بر آنچه که به عنوان نکات اساسی از سوی این کمیته مطرح گردیده با مطالعه متن کامل نظرات و پیشنهادات خود را جهت بررسی و احیاناً انعکاس به کمیته بین المللی المپیک اعلام نمایند.

کیومرث هاشمی

رئیس کمیته ملی المپیک

...............

توضیحاتی در مورد نکات اساسی "دستور کار 2020 " جهت آگاهی فدراسیونهای ورزشی کشور

اصلاح ضوابط گزینش شهر میزبان

"دستور کار 2020" در خصوص  بازبینی و اصلاح مقررات و معیارهای گزینش شهر میزبان بازیهای المپیک به سه نکته اساسی اشاره دارد که به نوعی تغییر فلسفه یا به بیان بهتر تغییر ضوابط در انتخاب شهرهای میزبان بازیها تلقی می شود.
در گذشته یکی از جنبه هایی که شهر داوطلب میزبانی بازیها به عنوان  نکته بارز ظرفیت و توانایی های خود برای میزبانی و کیفیت برگزاری بازیها مورد تأکید قرار می داد ساخت استادیوم های جدید  و ... لذا توسعه زیر ساخت های ورزشی نوساز به عنوان نقطه قوت برای شهر داوطلب محسوب می شد. از آنجائیکه هرگونه ساخت و ساز و توسعه زیر ساخت های ورزشی به تخریب محیط زیست  و استفاده گسترده از مواد سازنده که خود در آلودگی های زیست محیطی نقش اساسی ایفا می کند منجر می شود این دیدگاه ملاحظات جدیدی را در انتخاب شهر میزبان رقم زده است که درست دیدگاه مخالف رویکردهای پیشین است.
در این "دستور کار" ، کمیته  بین المللی المپیک با امعان نظر به وضعیت بحرانی زیست محیطی در روزگار حاضر، استفاده  غالب از امکانات موجود و ترجیجاً بهره گیری  از ایجاد سالن های موقت و قابل انتقال را در شهرهای میزبان بازیها مورد حمایت قرار می دهد.
البته این پیشنهاد به این معنی نیست که ساخت امکانات جدید ورزشی برای شهرهای میزبان ممنوع شده است بلکه  باتوجه به ملاحظات زیست محیطی و همچنین با نگاه به معیارهای "توسعه پایدار" استفاده  از فضاهای موجود و .... برای رقابت های المپیک  بر خلاف گذشته برای شهر داوطلب امتیاز محسوب می شود. از سوی دیگر کمیته بین المللی المپیک  دو نکته اصلاحی دیگر را در قالب این طرح مطرح می کند:
الف ) بخش مقدماتی بازیها می تواند در خارج از شهر میزبان و حتی در شرایط استثنایی در خارج از کشور میزبان برگزار می شود.
 ب ) یک یا چند مسابقه بطور کامل می تواند در خارج از شهر میزبان و حتی در شرایط استثنایی در خارج از کشور میزبان برگزار شود.
نکات اصلاحی فوق به دلایل قابل دفاع حائز اهمیت فوق العاده است و تغییرات و اصلاحات اساسی را در برگزاری بازیهای المپیک به وجود خواهد آوردو الزام برگزاری تمامی بازیها بصورت متمرکز در شهر میزبان را که در گذشته ملزم به ساخت و سازهای وسیع بود را رفع خواهد کرد. اینک امکان استفاده از زیر ساخت های موجود ورزشها نه تنها توصیه بلکه به عنوان یک امتیاز در رقابتهای بین شهر های داوطلب میزبانی بازی های المپیک به حساب می آید.
پیشنهاد:
بدیهی است که چنین امری در جلسات و مجامع عمومی فدراسیونهای بین المللی مطرح و اظهار نظر مثبت نمایندگان آن فدراسیون در اجرای  مناسب این بخش از "دستور کار 2020" حائز اهمیت خواهد بود.
توسعه پایدار در فعالیت های مرتبط با بازی های المپیک
کمیته بین المللی المپیک در بخش دیگری در " دستور کار 202 " به موضوع توسعه پایدار بصورت مستقیم و به عنوان مفهومی جامع توجه کرده است و در این راستا در نظر دارد نقش فعال تری در مدیریت کلان بازیها به لحاظ توسعه پایدار در روند برنامه ریزی و اجرای بازیهای المپیک ایفاکند.
موارد مورد نظر کمیته بین المللی المپیک در این خصوص بشرح زیر است:
-    ایجاد یک راهبرد پایدار که بتواند کشورهای میزبان بازیهای المپیک را به اجرای معیارها و ضوابط ناظر بر توسعه پایدار در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در کلیه مراحل اعم از قبل ، در حین و پس از پایان بازیها ملزم کند .
-    کمیته بین المللی المپیک با هدف اصلاح روش های مدیریتی خود و جهت حصول اطمینان از رعایت ضوابط و معیارهای ناظر بر توسعه پایدار به کمیته های برگزاری بازیهای المپیک در جهت لحاظ کردن و اجرای برنامه های توسعه مساعدت و بر این امر نظارت مستیم اعمال خواهد کرد.
-    کمیته بین لمللی المپیک بر اجرای امور مورد نیاز (مانند حفظ میراث بازیها) بعد از پایان بازیها با کمک کمیته های ملی المپیک کشور میزبان و بعضی سازمانهای بیرونی از قبیل " اتحادیه جهانی شهرهای میزبان المپیک" نظارت مستقیم خواهد داشت.
مضاف بر موارد فوق، کمیته بین المللی المپیک در نظر دارد در  فعالیتهای روزانه خود به امر توسعه بیش از پیش توجه داشته باشد:
چنین رویکردی (یعنی در نظر گرفتن ضرورت حفظ توسعه پایدار ) در زمینه های زیر قابل بررسی است:  
-    در ارتباط با خرید ها و ارائه و استفاده از خدمات در روند آماده سازی و برگزاری جلسات، همایش ها و غیره
-    کاهش مسافرت ها و لذا ایفای سهم خود در کمک به کاهش منابع آلاینده ها
-    کمیته بین المللی المپیک به کلیه سازمانهای مرتبط با جنبش المپیک در راستای لحاظ رویکرد کامل توسعه پایدار در برنامه های آنها مساعدت خواهد کرد:
•    ازطریق ارائه توصیه های مقتصی
•    با فراهم کردن ابزار لازم
•    با ایجاد سازوکار جهت تبادل اطلاعات بین سازمانهای عضو کمیته ملی المپیک
•    با استفاده از سایر امکانات مانند المپیک سولیداریتی جهت اجرای بهینه برنامه ها
توضیح:
موضوع توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست از سالها قبل در ادبیات المپیک بویژه منشور المپیک مورد تاکید بوده است اما این موضوع بیش از اینکه در عمل به اقدامات موثری تبدیل شود در سطح وضع مقررات و برگزاری کنفرانس محدود شده بود ولی اینک نقش کمیته ملی المپیک با توجه به مفاد این " دستور کار" در زمینه های اجرایی پررنگ تر خواهد شد زیرا کمیته مذکور اینک متعهد است که اجرای مفاد مزبور را به لحاظ تعهد به ارائه گزارش های قابل قبول به اجلاس کمیته بین المللی المپیک بطور کامل تضمین نماید:
پیشنهاد :
چنین رویکردی در سطح مسابقات داخلی و جلسات و همایشها نیز می تواند وجود داشته باشد اصولاً مفاد دستور کار 2020 برای الگوبرداری سازمانهای ملی ( از قبیل کمیته های ملی المپیک و فدراسیونهای ملی) نیز مورد توجه بوده است لذا استفاده سازمان های داخلی از این برنامه و ارسال گزارشات آن به کمیته بین المللی المپیک در تحکیم امور پیشنهادی مؤثر خواهد بود.

رشته های ورزشی المپیک
در بخش دیگری از"دستورکار" برنامه دقیق تری برای بازیهای المپیک در نظر گرفته شده است با توجه به این برنامه کمیته بین المللی المپیک تعداد ورزشکاران ، کادر رسمی و رشته های ورزشی را به شرح زیر اعلام کرده است:
حداکثر تعداد ورزشکار : 10500 نفر
مربیان و همراهان کاروان ها (مربیان ، کادر اداری پزشکی و غیره ) : 5000 نفر
تعداد ماده های ورزشی events)) : 310 ماده
برای المپیک زمستانی موراد فوق به شرح زیر است:
2900 ورزشکار
2000 مربی و همراهان تیم ها
100 ماده ورزشی
علاوه بر کاهش های فوق ، کمیته ملی المپیک در صدد است تعداد همراهان بیرون از دهکده را پس از بررسی ها لازم تا حد زیادی کم کند.
در این بخش کمیته بین المللی  المپیک تعداد ماده های ورزشی را جایگزین تعداد رشته ها خواهد کرد یعنی تعداد رشته های ورزشی در بازی های المپیک با محوریت مواد ورزشی زیر مجموعه رشته ها محاسبه می شود.
در این چارچوب ، بازی های المپیک تابستانی در 310 ماده و المپیک زمستانی در 100 ماده ورزشی برگزار می شود.
توضیح و پیشنهاد
به نظر می رسد کمیته بین المللی المپیک در حال حاضر حضور رشته هایی را که دارای مواد زیر مجموعه هستند را به تک رشته ها ترجیح می دهد. البته این امر به این معنی نیست که تک رشته ها حذف خواهند شد بلکه در بررسی های آینده  "کمیسیون هماهنگی برنامه های ورزشی المپیک" که مسئول تعیین و بعضاً اصلاح رشته های ورزشی برای بازی های المپیک است اولویت را به رشته های چند ماده ای خواهد داد.
با توجه به اهمیت رشته های مدال آور در المپیک لازم است فدراسیون های ملی که دارای چنین ویژگی هستند رایزنی های قوی تری با مراجع جهانی خود در این زمینه داشته باشند.
ورزشکاران زن:
حضور در بازی های المپیک بصورت مساوی برای ورزشکاران زن و مرد از نکات مهم دستور کار 2020 است. در این بخش اعلام شده است که کمیته بین المللی المپیک با همراهی فدراسیون های المپیکی تلاش خواهند کرد که تعداد ورزشکاران زن حاضر در بازی ها را به 50 درصد برسانند.
با توجه به این موضوع بنظر می رسد شرایط مساعدی  برای فدراسیون های ملی فراهم می شود تا با استناد به این بخش (در دستور کار 2020) نسبت به رایزنی در مورد اخذ مجوزهای لازم جهت حضور بانوان با حجاب اسلامی در حد گسترده تر از گذشته اقدام نمایند.
بدیهی است حضور 50 درصدی بانوان در بازی های المپیک برای کشورهایی که ورزشکاران زن در پایین ترین حد مشارکت است امری قابل تأمل به حساب می آید. حال با توجه به ملاحظاتیکه به این بخش در برنامه دستور کار 2020 اختصاص یافته زمینه های قانونی لازم برای طرح درخواست و پیگیری مصرانه آن باید در دستور کار فدراسیون های ملی کشورهای اسلامی در طی یک برنامه 8 ساله قرار گیرد. طبیعی است کمیته بین المللی المپیک با همکاری فدراسیون های بین المللی جهت تأمین 50 درصد مشارکت زنان طبعاً فرایند سهل تری را برای مسابقات راه یابی به المپیک در نظر گرفته و اجرا خواهد کرد.
توصیه:
فدراسیون های ملی در این خصوص با فدراسیون های بین المللی خود جهت یافتن راه کارهای مناسب برای مشارکت گسترده ورزشکاران زن کشورهای اسلامی با پوشش لازم مذاکرات جامع داشته باشند.  شاید رایزنی با سایر کشورهای اسلامی برای راه اندازی یک کمپین توسط فدراسیون های ملی در حین برگزاری مجامع عمومی  فدراسیون های بین المللی مناسب و مطلوب باشد.
ورزشکاران پاک
در بخش دیگری از دستور کار 2020 به اصلاح دیدگاه های موجود در مورد ورزشکاران پاک پرداخته شده است. این امردر دو بخش خلاصه شود.
نخست مبارزه با تبانی و تقلب در ورزش و دوّم کنترل دقیق تردوپینگ در تمامی جنبه های آن بوسیلۀ مراجع موجود و یا با اضافه کردن مبادی کنترل کننده و ارتقاء نقش فدراسین های بین المللی در این خصوص امکان پذیر خواهد بود.
هدف نهایی این بخش حمایت کامل کمیته بین المللی المپیک از ورزشکاران پاک است. کمیته بین المللی المپیک درصدد است با تخصیص 20 میلیون دلار موضوع حمایت از ورزشکار پاک را پیگیری کند.
الف- 10 میلیون برای تقویت  آموزش و برنامه های اطلاع رسانی در مورد مضرات و عواقب هرگونه تبانی و تقلب در رقابت ها و فسادهای ناشی از آن .
ب- 10 میلیون برای حمایت از طرح هایی که با رویکردهای جدید برای مبارزه با دوپینگ ارائه می شوند.
پیشنهاد:
باتوجه به مراتب فوق لازم است فدراسیون های ملی در این خصوص از اقدامات فدراسیونهای بین المللی در راستای تحقق اهداف فوق حمایت و از ارائه هر پیشنهادی که امور فوق را تقویت کند به فدراسیون های بین المللی مربوطه دریغ نکنند. بنظر می رسد برای تحقق این بخش ، اصلاح مقررات داوری و انضباطی در فدراسیون های بین المللی و فدراسیون های ملی امری اجتناب ناپذیر است. لذا فدراسیون ها باید به استناد این بخش در "دستور کار 2020"  با بررسی شرایط ،چنین مواردی را در مجامع عمومی فدراسیون های بین المللی خود مطرح و مراتب را تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.
این نامه برای فدراسیون ذیل ارسال گردید.
مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی،محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، محمد علی شجاعی رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان،محمد رضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون،محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال، احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس،غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی،خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری،مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سواری کاری،دکتر فضل اله باقر زاده رئیس فدراسیون شمشیربازی،علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال،جعفر درویش زاده رئیس فدراسیون ژیمناستیک،سید ابوالحسن مهدوی رئیس فدراسیون هندبال،بهرام شفیع  رئیس فدراسیون هاکی، رشید خدابخش سرپرست فدراسیون جودو،سید مهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی،مهرداد علیقار داشی رئیس فدراسیون تنیس روی میز،سید محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو،مجید شایسته رئیس فدراسیون تنیس،سردار سرتیپ محمد علی صبور رئیس فدراسیون ورزش های سه گانه ،محمد رضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال،علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری،رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی و ناصر طالبی رئیس فدراسیون اسکی

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۲۵

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.